Welke afwerking om hout te beschermen maar niet te verkleuren?

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ik ben mijn tv meubel aan het bouwen van beukenhout en vind de huidige kleur erg mooi en wil daar niet te veel aan veranderen. M'n hout ziet er zo uit: (let niet op mijn geblunder met de frees trouwens, dat is een verhaal wat ik op een ander moment nog wel eens opschrijf)

IMG-20170122-WA0004.jpg

Nu wil ik de boel wel zo goed mogelijk beschermen tegen verkleuring door de zon / vlekken als je er een keer iets op zet.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, matte blanke lak? Olie? Was?

Als het even kan zoek ik ook nog een product wat zich een beetje makkelijk laat verwerken, ik ben niet de allerbeste schilder zullen we maar zeggen.

Iemand die raad weet?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
deze vraag is al tientallen keren gesteld én beantwoord, even zoeken op het forum voor je een dergelijke vraag stelt
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Hi Toxiq,

Ik heb natuurlijk eerst gezocht en gebladerd door het "Hout, veredeling en bescherming" deel van het forum, maar ook daar kom ik niet echt iets tegen wat over beukenhout gaat, wel veel over eiken, kan ik hetzelfde product ook voor mijn hout gebruiken? Of zit daar weer verschil in? Sommige producten staat specifiek een houtsoort bij, andere weer niet.

Ik heb nog een hele tijd zitten zoeken gisteren en kwam het volgende tegen:

Osmo hardwax olie 3032 zijdemat

Is dat iets waarmee ik ongeveer het beoogde resultaat zal halen? Denk dat ik anders gewoon zo'n klein potje bestel om te proberen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Als je afwerking wil waarbij je geen verschil ziet met onbehandeld, dan kun je Skylt Original of Trae Lyx Naturel gebruiken. Met het eerste heb ik goeie ervaring, met het tweede niet, maar schijnt exact hetzelfde te doen voor minder geld.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Heb zelf goede ervaring met OSMO Top Oil, olie word veel gebruikt voor keukenbladen ed.
Heb t op eiken en notenhout gebruikt, zeer standvastig en kleur van t hout blijft mooi zichtbaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.