gez: radiatorknoppen afst. bedienbaar (voorkeur met tel en uitleesbaar via rapsberry)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik hoop dat de titel een beetje duidelijk is

Ik zal het eea eerst toelichten alvorens ik aan de vraag kom
Deze week hebben we een grote houtkachel geplaatst (14kw) met cv aansluiting
Over een week of 2 komt de rest van de warmte installatie: 70 heatpipes, 1000 liter boiler (met electrisch spiraal) en dit alles óók aangesloten op de houtkachel
Voor het overgrote deel van het jaar zal de warmte uit de heatpipes komen, in het overlappende deel waar het nog te warm is de kachel aan te steken maar niet genoeg is om voldoende heet water te hebben zullen we de boiler electrisch bijverwarmen (we hebben ook 20 zonnepanelen met meer opbrengst dan we op krijgen)

De begane grond worden de radiatoren geregeld door een thermostaatklok, op de 1e en 2e verdieping worden per vertrek de kranen op een willekeurige stand naar wens gezet
Nu zou ik het zo willen regelen dat op alle radiatoren op de 1e en 2e verdieping en thermostaat zit die ter plaatste te bedienen is maar ook op afstand
Dat op afstand zou ik dan graag via app (telefoon) kunnen doen maar vooral (en die is het belangrijkste) via een Raspberry Pi

De reden hier voor is dat ik namelijk bij het bereiken van x temperatuur in de boiler en x temperatuur in de rookgasafvoer (oftewel als een meting uitwijst dat de kachel brand) zorgen dat bepaalde vertrekken flink warm worden, zeg 25 graden, zo warmt het hele huis extra op en houd langer de temp vast

Dit moet alleen gebeuren als de houtkachel brand, dus programmeerbaar dmv een rapsberry Pi

Voor dit alles zoek ik dus thermostaatkranen, die bij voorkeur ook betaalbaar zijn (ali ?) ik heb ze al gevonden vanaf ca 30 a 35 euro maar nog niet te bedienden via Rapsberry Pi oid
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Waarom perse met raspberry? Ik werk met homewizard en daar kan je allerlei events mee programeren, dus bij zonsondergang lamp uit, als dit dan dat. Ik neem aan dat dat ook kan met thermostaten, maar dat zou je even moeten uitzoeken. Er zijn ook hacks zodat je eea via een website kan aansturen en dus zelf meer kan programeren.

Via raspberry dus geen ervaring mee helaas.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
raspberry heb ik ook geen ervaring, maar ik heb wel een maatje die daar heel handig mee is, maar weer niet met cv thermostaten :)
ik ga ook een kijken naar die homewizzard
opzich was raspberry eerste keuze omdat ik daar ook de thermokoppels aan kan hangen die ik al in huis heb (ergens moeten de metingen vandaan komen of de kachel brand en de boiler op temp is)
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Homewizard is ook licht verslavend dus kijk uit, raam open dan kraan radiator dicht, sensor op deuren, deurbel koppelen aan camera, etc. Ik gebruik hem vooral zoor monitor energie en alle verlichting in huis. Maar basis investering is wel wat hoger.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Het probleem met veel van die thermostaatkranen is dat de fabrikant zich nogal beschermt. Er is veel op de markt, weinig is compatibel en nog minder is open voor knutselaars.
Ik ben uiteindelijk voor Honeywell gegaan, maar heb dan ook niet zoveel specifieke functionaliteit nodig dan jij.
Kris
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank evs, misschien wel maar hier zitten natuurlijk een hoop knutselaars waarvan velen heel wat meer in hun mars hebben dan alleen hout en er hoeft er maar 1 te zijn die het antwoord weet ;-)

Kris goeie tip, ga ik ook op zoeken
Inderdaad beschermen een hoop zich, maar er zal er toch wel 1 zijn die slimmer is en een 'open source' knop oid op de markt heeft en voor het grote publiek gaat ?
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
heb nog een complete honeywel zoneregeling liggen inclusief draadloze thermostaat honeywel kunnen we altijd over praten
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Arduino zou ook nog een optie kunnen zijn i.p.v. een Raspberry voor het meten en regelen.
Die Arduino's zijn een stuk goedkoper en is erg veel over te vinden op het internet.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Raspi heeft dan weer een defig OS aan boord, wat de "human interfacing" gemakkelijker maakt. Die moet je bij een arduino nog helemaal zelf programmeren.
Kris
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Peter, bedankt voor het aanbod maar ik denk dat het niet geschikt is voor wat ik wil, ik wil namelijk bij x temperatuur van de kachel én boiler de temperatuur in bepaalde vertrekken automatich laten verhogen (zeg maar een soort van verkapte warmte opslag in huis (muren, vloer, plafond) dat kan alleen als ik alles kan uitlezen en de computer (rasp.) zo kan programmeren dat deze bij de juiste waarde dit voor mij doet, met een zone regeling ben ik te beperkt (althans zover ik begrepen heb van de info die ik gevonden heb)

BProsman, bedankt, ga daar zeker eens mijn licht opsteken
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Waarom zou je je woning te warm stoken? Iedere graad ruimtetemperatuur extra verhoogt de warmteverliezen met 6%. Je kan de warmte toch in het buffervat stockeren om later je woning te verwarmen. Als je kachel de helft van de warmte in het buffervat steekt (7 Kw) ben je al meer dan 6 uur aan het stoken om je buffer van 40 naar 80° te brengen. Dit op voorwaarde dat de kachel gedurende die tijd effectief 14 Kw opwekt. Als je gedurende die 6 uur ook nog continue met 7 Kw rechtstreeks je woning verwarmt, gaat de temperatuur al aardig opgelopen zijn. Om 14 Kw uit je kachel te krijgen moet er 4 à 5 kilogram hout per uur in.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.