Electrische kettingzaag.

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Graag advies over aanschaf.

Tot nu toe gebruik ik een Husqvarna benzine-kettingzaag om mijn hout te verzagen.
Maar vorige week met de vrieskou heb ik voor een deel mijn zaagwerk binnen in mijn werkplaats gedaan.
Niet verstandig natuurlijk en daarom heb ik me voorgenomen om een electrische kettingzaag te kopen.
Nu is er zoals bij alles veel te koop en ik wil graag iets goeds voor een redelijke prijs.
Het moet wel een maschine zijn met veel vermogen omdat ik in het algemeen groot draaiwerk maak.
Stammen die ik soms krijg (koop) zaag ik dikwijls in de lengte door dus vermogen is belangrijk.

Dus voor degene onder jullie die mij een goed advies kunnen geven, laat horen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Stammen die ik soms krijg (koop) zaag ik dikwijls in de lengte door dus vermogen is belangrijk.

Ken er niet zoveel van, maar in de lengte doorzagen heeft niet alles met vermogen te maken. Je moet ook de juiste ketting hebben, en die is anders dan de standaardketting, die voor afkorten gemaakt is.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Maar Rien, van hout zagen krijg je het toch al warm genoeg, gewoon een kwestie van je best doen ;-)

ff zonder gekheid, nu is wel de tijd om te kopen denk ik, in het voorjaar vind je minder koopjes, dan verkoopt dat spul zich zelf wel
Maatje van me heeft een Stihl (electrisch) en is daar erg tevreden over

Wat is je huidige zaag voor één, wellicht een zelfde met zelfde lengte zwaard dan kun je kettingen uitwisselen
 
Laatst bewerkt:

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb na jaren behelpen met goedkope electrische kettingzagen nu sinds een jaar een Stihl mse170 en zou niets anders meer willen. (Misschien in de toekomst een zwaardere😛)
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
De zwaarte is afhankelijk wat je wilt zagen. Zelf koop ik stammen en zaag deze in plakken om ze vervolgens te kloven. De stammen zijn fors en dus heb je wat kracht nodig en voldoende lengte van het blad. Voor het snoeien van takken in de tuin gebruik ik de accu uitvoering, zaagt lekker, maar kun je absoluut niet een stam met een diameter van 60 cm mee doorzagen.
Kortom kijk waarvoor je hem gaat gebruiken, meer power betekent niet gelijk beter.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ik heb zelf een tijdje terug de sthill 170 gekocht
om wat benzine uit te sparen en binnen te kunnen zagen
erg leuke machine mag je altijd eens komen proberen hoor Rien

ik zou er alleen een echte zaagketting op willen en niet de terugslagarme ketting want die vind ik waardelaas
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb zelf een tijdje terug de sthill 170 gekocht
om wat benzine uit te sparen en binnen te kunnen zagen
erg leuke machine mag je altijd eens komen proberen hoor Rien

ik zou er alleen een echte zaagketting op willen en niet de terugslagarme ketting want die vind ik waardelaas
Wat is het verschil tussen een gewone en een terugslagarme ketting?
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Die terugslagarme ketting heeft een extra bescherming op de ketting staan
waardoor enkel een heel klein stukje van de snijtand ook echt snijd de rest zit verstopd achter die andere tand
heel veilig je krijgt hierdoor zo goed als geen kixback ( de punt van de zaag die wil wegspringen

helaas grijpt de ketting hierdoor ook zo goed als niet in het hout en moet ik enorm duwen op de zaag om een beetje te kunnen zagen
na 1 keer zagen stond ik terug in de winkel voor een andere ketting
maar kreeg te horen dat ik dan het duurder model kettingzaag had moeten kopen :(

terwijl ik hetzelfde type zaag maar dan benzine vroeger wel gewoon had met een gewone 3/8 pico micro ketting
heel vervelend maar wegens tijdgebrek nog niet opzoek gegeaan of het nu echt onmogelijk is om een betere ketting te kunnen krijgen
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Graag advies over aanschaf.

Tot nu toe gebruik ik een Husqvarna benzine-kettingzaag om mijn hout te verzagen.
Maar vorige week met de vrieskou heb ik voor een deel mijn zaagwerk binnen in mijn werkplaats gedaan.
Niet verstandig natuurlijk en daarom heb ik me voorgenomen om een elektrische kettingzaag te kopen.
Nu is er zoals bij alles veel te koop en ik wil graag iets goeds voor een redelijke prijs.
Het moet wel een machine zijn met veel vermogen omdat ik in het algemeen groot draaiwerk maak.
Stammen die ik soms krijg (koop) zaag ik dikwijls in de lengte door dus vermogen is belangrijk.

Dus voor degene onder jullie die mij een goed advies kunnen geven, laat horen.

Rien Ik heb een elektrische ketting zaag die Ik veel gebruikt heb, mijn is van een Husqvarna dochter zaak in the US gemaakt, a Poulan-Pro that gets low marks by many, but I have used and abused it, and it is stil going strong.

Stihl, Makita en Husqvarna zijn gewilde merken, vooral de Stihl, Ik heb stammen van een meter in twee gezaagd, lengthwise, bijna met de draad mee, dus een beetje hoger of lager houden, anders krijg je die lange slierten die de zaag volstoppen.

Om het heel moeilijk te maken zagen sommige mensen het met de zaag dwars op de stam te houden, net zoiets als een Alaskan Mill, dat is helemaal fout en je moet dan een andere ketting hebben met minder tanden en een andere hoek geslepen.

Duurt veel langer en vraagt meer kracht, met in de lengte zagen hoef je helemaal geen andere ketting, en het zaagt snel, je moet alleen de zaag zo houden dat je het niet vol lange slierten hout krijgt en de zaag vast loopt.

Zo een stuk stam dat langer is dan je zwaard zagen doe je door eerst in deze righting te zagen / en dan in deze \, (niet zo stijl), telkens als het einde van je zwaard in het hout komt ga je van de andere kant zagen, zoiets als dakpan gewijs van een en dan de andere kant, veiliger en vlugger dan er doorheen te zagen op een andere manier.
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Kan er niets over vinden, behalve de aanbiedingen. 'k ben ook wel nieuwsgierig naar ervaringen.

In Oirschot bij Megens tuinmachines te koop.
Dit is een gerenomeerd bedrijf hier in de regio en voert voor de professionals 2 merken, Echo en Stihl.
De Echo met een 2400 wat motor kost daar €159 incl btw, dat is in ieder geval een leuke prijs ten opzichte van de Stihl machine's.
Maar ik twijfel omdat goedkoop dikwijls ook duurkoop is, ik zal bij het betreffende bedrijf maar eens om advies gaan.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ja het vervelende daarmee is dat het een
Stihl mse170 is en die staat niet eens in het lijstje

wel bedankt voor het meedenken
zaagje werkt perfect en is sterk genoeg enkel die ketting he

Je moet de raker, (dat is dat part van de ketting dat voorkomt dat je ketting teveel en te diep pakt) lager vijlen, en dat moet je met alle kettingen, door de hoek van de tand word die lager elke keer als je de ketting scherpt, en de raker moet dan ook verlaagd worden, de meer holle tand is ook meer agressief , die kun je dus ook zo veilen als je dat wilt in plaats van de veiliger ketting vorm.

Chain cutter and raker.jpg chain sharpening.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb een stihl 170 gekocht voor rond de €230
Zie ook mijn topic

Solo is ook wel een redelijk merk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.