Modulair ophangbord d.m.v. French cleat

nielsn

Nieuw lid
14 jan 2017
3
0
Ik als beginner in houtbewerkingsproces ben eens gaan kijken hoe ik een gereedschapsbord modulair kan inrichten. Al snel kwam ik uit bij het French cleat systeem wat zich in al die jaren wel bewezen heeft.

In Sketchup heb ik de onderstaande tekening gemaakt:
French Cleat.png

De basis is heel simpel, een cirkel/invalzaag welke onder een hoek van 45 graden kan zagen, schroeven en houtlijm. Tot zo ver weet ik het allemaal wel, maar ik heb toch een aantal vraagen:

Welk houtsoort kan ik hier het beste voor gebruiken?
Kan ik beter andere diktes overwegen?
Is het design helemaal in orde?

Hopelijk hebben jullie goede antwoorden zodat ik weer met de neus in de goede richting wordt gezet.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik heb alles van 18mm MDF gemaakt en daar hangen best zware dingen tussen (domino XL, frees, invalzaag en een station met 1 decoupeerzaag, accu schroefmachine en hete luchtpistool)
als je alles goed schroeft én lijmt komt het wel goed, het is geen rocketscience
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
MDF is prima, multiplex ook (gelijk welke kwaliteit). Als je met schroeven gaat werken, wel even voorboren.

Massief hout kan ook, maar dan moet je rekening houden met de looprichting van de nerven. Al denk ik niet dat het zo superveel gaat uitmaken, gezien de afmetingen.
 

nielsn

Nieuw lid
14 jan 2017
3
0
Een paar hele snelle reacties, nice!

Met deze afmetingen zal het doorbuigen geen issue zijn waardoor MDF geen probleem is. En dit is ook nog gunstiger voor de portemonnee.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik heb de regels van zwart gelamineerd (is dat het juiste woord?) 18mm MDF gemaakt, en de "houders" van 18mm afval underlayment (zwart geverfd). Het ziet er op die manier netjes uit, en is erg stevig.

Succes met je project, krijgen we foto's te zien? :D

Grtz,

Atmoz
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik heb een poosje french cleats gehad, maar ben snel overgestapt op gereedschaphouders vastschroeven op een OSB achterwand. Natuurlijk afhankelijk van smaak, maar ik vind zelf het french cleat systeem behoorlijk lelijk (toegegeven Atmoz heeft er wel wat moois van gemaakt, maar daar moet je dan wel ff je best voor doen). En hoe vaak verplaats je nou je gereedschap ophangplek?! Daarbij komt, in onbehandeld OSB vallen die paar schroefgaatjes niet op.

Wat ik als beginner leuk vond en nog steeds vind is om wat gereedschaphouders te maken, zoals hierr (Matthias Wandel filmpje).
 

nielsn

Nieuw lid
14 jan 2017
3
0
Dat is natuurlijk ook nog een optie en over het algemeen ook nog minder werk en kost ook minder hout. Hier ga ik ook eens naar kijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.