Het drogen van eiken delen

Dawillem

Nieuw lid
10 jul 2016
5
0
Beste mensen,

ik heb een aantal eiken delen gekocht.
deze hebben een maat van 28x260x7cm.
de bedoeling is om hier een tafelblad van
te gaan maken.
De stammen, die eerst 2 jaar buiten hebben
gelegen worden deze week gezaagd.
ze zullen dus nog veel vocht bevatten.
nu heb ik 2 opties, of ik breng ze naar een
drogerij. Daar zullen ze in ongeveer 5 maanden
gedroogd worden tot 18%. Ik heb hier
alleen een aantal negatieve berichten over gehoord
ivm met scheuren etc en dat het uiteindelijk meer
vocht bevat dan dat ze beweren.
nu kan ik ze ook op mijn werk opslaan, dit is een
licht verwarmde bedrijfshal. Uiteraard lat ik ze netjes op
en de kopse kanten worden geverfd.

naar welke van de 2 zou jullie voorkeur uit gaan?
of misschien andere ideeën? Ik heb ook verhalen gehoord
dat het vochtpercentage voor tafelbladen niet erg nauw
komt, zolang het blad voldoende vrijheid heeft om te krimpen?

Ik hoor het graag.

mvg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je geen haast hebt zou ik kiezen voor natuurlijk drogen
Tijdens het drogen vervormd het hout zich, hoe langzamer dat gebeurd hoe kleiner de kans op scheuren
meubelhout zit eerder tegen de 12% aan dacht ik

Aan de andere kant....vele bedrijven drogen hun hout kunstmatig omdat ze geen tijd hebben om te wachten (tijd = geld)
 

tuoh

Oud hout
Nou, vooruit dan maar:p

Hout aan de lucht drogen gaat niet snel, ongeveer 1cm per jaar, wat bij 70mm dikke delen een droogtijd vraagt van een goeie vier jaar. Het hout zal dan een vochtpercentage hebben van rond de 17 à 18%. Stop je het hout in de droogkamer dan ga je dat zelfde percentage op een veel kortere tijdspanne bereiken. Vroeger ging dat "geforceerd" drogen als eens gepaard met droogfouten zoals collaps, etc. Tegenwoordig heeft men het proces wel in de vingers en is er nauwelijks verschil te merken tussen beide methodes.

Moet het hout nog verder teruggedroogd worden naar 10 à 12% dan is een tweede beurt in de droogkamer aangewezen. Maar deze stap kost minder energie en tijd als het hout al grofweg uitgesmet is, hoe kleiner de sectie's hoe vlotter het droogproces. Daarom ook dat hout gedroogd tot 10 à 12% meestal al gevierschaald is.

Ik zou dus opteren voor je eerste optie, drogen tot 17%, daarna kan je hout zonder al te veel problemen oplatten in een licht verwarmde ruimte om het vochtgehalte verder te laten dalen. Kopse kanten moeten niet geverfd worden, als de zager zijn werk goed gedaan heeft zitten er op de koppen al latten gespijkerd die het scheuren tegengaan. Drogen gaat gepaard met vormveranderingen, die kan je hoogstens wat afremmen maar nooit uitsluiten, zorg er dus voor dat je voldoende bruto hout hebt om na het drogen netto (= min de scheuren en barsten) genoeg over te houden.

Het hout nat (20% of meer) verwerken tot een tafelblad zou wel lukken als je alleen te maken kreeg met krimp, deze kan je al op voorhand berekenen en daar in de constructie rekening mee houden. Voor een Eiken tafelblad (dosse gezaagd) van 800mm breed zou de krimp 20,8mm bedragen als het blad zijn evenwichtsvochtgehalte bereikt heeft (10%) Jammer genoeg is dit maar een deel van het verhaal, krimp gaat ook gepaard met vormveranderingen en spanningen, deze kan je op voorhand niet berekenen of juist voorspellen. Ja, je weet dat dosse hout in de breedte gaat schotelen weg van het hart, dat kwartiers hout minder gaat werken, etc. Maar het uiteindelijke resultaat is koffiedik kijken. Om al iets meer greep te krijgen om deze vormveranderingen kan je de bewegingen al voor je laten werken door bijvoorbeeld de dosse delen afwisselend met het hart onder of boven te leggen, zo heffen de vervormingen elkaar deels op, resultaat gaat dan een min of meer vlak blad opleveren.

Daarom ook dat de vakman dan toch maar opteert om met (juist) gedroogd hout aan de slag te gaan, geeft veel minder risico en een voorspelbaar eindresultaat:p
 

Dawillem

Nieuw lid
10 jul 2016
5
0
Ok, super bedankt voor de reacties!
wat zou er gebeuren als ik het hout direct in de licht verwarmde ruimte zou leggen?
zou het dan langzamer of sneller drogen als in de droogkamer?
 
Om dat je in een licht verwarmde ruimte het droogproces (relatieve vochtigheid) niet in de hand hebt loop je grote kans op te snel drogen waardoor sterke vervorming en scheurvorming gaat op treden.
In een droogkamer hebben ze de relatieve vochtigheid goed in de hand.

M.vr.gr. Jan
 

tuoh

Oud hout
Vers gezaagd hout in een verwarmde ruimte opslaan is geen goed idee, de kans op (extreme) vervorming en scheurvorming is dan levensgroot aanwezig. Hout word best ofwel (zeer) traag aan de lucht gedroogd of anders sneller onder gecontroleerde omstandigheden (droogkamer)
Als leek het droogproces proberen forceren (=versnellen) loopt nogal vaak fout af, dus best niet doen.
 

Dawillem

Nieuw lid
10 jul 2016
5
0
Ok, duidelijke verhalen. Bedankt hiervoor.

het wordt dus de droogkamer.
iemand enige ervaring met houtdrogen.nl?
 

tuoh

Oud hout
Het hangt gewoon af van de definitie voor "droog":p

Hout droogt een 1 duim per jaar als men met "droog" bedoeld winddroog, zijnde ongeveer 19 à 20% = is gemiddeld juist onder het vezelverzadigingspunt. Het hout voelt dan al droog aan maar is het nog niet.
De aanduiding 1cm per jaar drogen, geeft een (redelijke) tijdsindicatie dat na x aantal jaar ( afhankelijk van de dikte) het hout luchtdroog is tot in de kern ( zijnde ongeveer 17 %)
Het is dus gewoon een manier om de droogtijd aan te geven voor een bepaalde dikte en een (min of meer) bepaald houtvochtgehalte.
Zo weet je als gebruiker dat een duimse plank die buiten opgelat ligt na twee jaar een vochtgehalte gaat hebben van ongeveer 16 à 17%
Eenmaal onder het vezelverzadigingspunt gaat het drogen een stuk trager dan erboven. Daar verdampt eerst het vrije water tussen de cellen alvorens de cellen hun vocht gaan afstaan.

De percentages zijn waardes die in de zomer gemeten worden, tijdens herfst en winter stijgen die terug een paar punten.
De 1cm per jaar "regel" ken ik al heel mijn carrière lang, en dat zijn ondertussen al heel wat jaartjes geworden.

Beide waardes zijn gewoon empirisch, ze geven een indicatie, niet meer maar ook niet minder, de echte waarde moet gemeten worden, meteen de reden dat er (goede) houtvochtmeters bestaan:D
 

Dawillem

Nieuw lid
10 jul 2016
5
0
De houtzager belt net, alle vers gezaagde planken scheuren al na 1 dag aan beide kopse kanten in..
zou dit door vorst kunnen komen?
 
Op de houtzaagmolen gebeurt dit regelmatig.
Dan zit er er zo veel spanning in dat b.v. een balk bij het los komen direct een centimeter of twee krom gaat staan.
Ook springt er regelmatig een scheur in de kop van een schaaldeel.
Je kunt er verder niet veel aan doen, maar er blijft hout tussen de scheuren zitten.
Altijd bruikbaar voor klein werk.

M.vr.gr. Jan
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
De scheuren in de kopse kanten kun je fixeren met behulp van krammen die je eroverheen zet. Die houden als het ware de twee delen bij elkaar. Je ziet dat veel bij de serieuzere houtzager : )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.