Nullastschakelaar

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Dit is de omschrijving

The KJD17B 240V switch is commonly seen on small woodworking/Metalworking machines. Rated at 16amp, it will be suitable for induction motors up to 2hp.

You should connect using insulated spade terminals, the connections being clearly marked for input and output.

It is a no-volt-release type of switch, providing safety in the event of an interruption of power.

Requires a rectangular hole approximately 45 x 22mm, the switch being secured by 2 mounting screws/bolts (not supplied).

Fitted with a dust cover and having positive action push buttons plus a large, red self locking Emergency Stop hinged cover.



ja daar staat het toch ook? -NO VOLT RELEASE SWITCH- dus bij geen stroom gaat het contact uit.
 

WR1944

Oud hout
En toen had ik alle materialen voor de zelfbouw nullastschakelaar in huis en kon de bouw een aanvang nemen.
M'n ervaring met electrische componenten bleek toch wat roestig want voor de paddestoelschakelaar had ik er eentje besteld die vast klikt in de ingedrukte stand. Ik had over de aanduiding "latching" heen gelezen. Maar een goede is alweer onderweg.

P1010023q.jpg
Hier de verzamelde materialen. De metalen bak is er één uit een reeks standaard inbouwdozen. De cirkelvormige groeven zijn de zgn. knock outs. Als je een kabelinvoer wilt aanbrengen tik je op de gewenste plaats een schijfje uit de wand. De trappenboor was het laatste stukje van de bestelling. De grootste diameter is 7/8" en dat is net iets meer dan 22 mm, voor de knoppen. Het relais wordt normaliter in air conditioners gebruikt en is stevig over bemeten.

P1010024q.jpg
De gaten zijn in het deksel geboord en de knoppen geplaatst. Het gat in de rechter zijkant voor de contactdoos had ik al gemaakt evenals de bevestigingsgaten voor het relais.
Aanvankelijk had ik het idee om de uitgaande kabel vast aan te sluiten in dat via een kabelinvoer te laten lopen. Maar dat werkt natuurlijk niet op die manier bij Festool apparatuur. Dus moest er nog een contactdoos in het bakkie komen. Enkele elementen kon ik alleen met kinderbeveiliging kopen en die waren ook nog iets dieper dan de normale. Maar met precisiechirurgie kon ik met wat verschuiven alles toch in de bak krijgen.

P1010025q.jpg
Hier is alles bekabeld. Volgens de Electrical Code is wit de neutrale draad en zwart of elke andere niet-witte kleur "live." Omdat ik eigenwijs was heb ik niet eerst gecontroleerd hoe de contacten van het relais werkten. De vage diagrammen op de onderkant leken me duidelijk genoeg. Niet dus. Na aansluiten (geen zekering gepiept) en het inschakelen met de groene knop hoorde ik wel het relais klikken maar gebeurde er verder niets. Toch maar even de multimeter gepakt en de contacten van het relais gecontroleerd. Met twee stekkertjes op twee andere pennetjes was het verholpen en werkte alles naar behoren. Het deksel kon er op.

P1010026q.jpg
Hier is de schakelaar op de CMS-tafel geschroefd en aangesloten. Het werkt perfect. Zodra de andere schakelaar binnenkomt is het een kwestie van even de schakelaarkop vervangen en is de operatie gelukt. Nu dit gelukt is ga ik een tweede bouwen voor de freestafel. Ik heb me nog even verdiept in de schakelaars die een paar leden gevonden hadden maar die zijn me toch te fragiel. De prijs aan losse materialen zit in dezelfde hoek, zo'n $20, maar je hebt er wel iets degelijks voor. Over de estetische aspecten laat ik me niet uit. ;)

P1010027q.jpg
Hier is het standaard schema voor de die-hards die het ook zelf willen maken.

Voor mij was het tevens een beetje jeugdsentiment (nou ja, als dertiger voelde ik me toch wel jong) want zo rond 1980 ontwierp ik electrische systemen voor scheepsvoortstuwingen. Een enkele keer assisteerde ik de monteurs bij haastklussen en heb ik honderden schakelaars en indicatielampen van het 22 mm systeem ingebouwd en bedraad alsmede de bijbehorende schakelkasten.

Dia1827q.jpg

Dia2256q.jpg
Dit geeft een beetje een indruk van een scheepsinstallatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

pierw

Actieve deelnemer
9 dec 2016
27
4
Drachten
Zijn er voordat ik een schakelaar voor een zaagtafel koop dingen waar ik op moet letten? momenteel gaat de zaag aan als de stekker in het stopcontact wordt gedaan.
Ik denk aan de volgende dingen: 240v (of kan 250v ook?) de motor is 1.2HP.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Deze, getipt door Nerf, zal voldoet lijkt mij.

Schroef ik die op de freestafel.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Zijn er voordat ik een schakelaar voor een zaagtafel koop dingen waar ik op moet letten? momenteel gaat de zaag aan als de stekker in het stopcontact wordt gedaan.
Ik denk aan de volgende dingen: 240v (of kan 250v ook?) de motor is 1.2HP.
Het voltage is niet zo belangrijk. 220-250. Het amperage moet wel genoeg zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.