advies voor een goede winkelhaak

D

DervishD

Guest
Ik heb zelf ook een Starrett en een grotere vlakke stalen winkelhaak die ik voor mijn werk als scheepstimmerman gebruik en het verschil tussen het deel van het interieur dat ik heb gemaakt versus wat een ander heeft gemaakt is duidelijk te zien. Bij mij is alles zuiver waterpas en haaks en dat zie je gewoon in de lijnen van het interieur. Het is allemaal net wat strakker en netter. Dus voor degenen die denken dat 89 graden goed genoeg is, dat is het dus niet.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Laten we niet ook vergeten dat meer dan 150 jaar geleden het gereedschap van mindere kwaliteit was, dan wat je nu koopt. Maar toen leverde men ook vakwerk af. Ik blij van mening dat goed vakwerk voor 66% goed denkwerk, gereedschapsbeheersing en goed zichtwerk is. De overige 33% wordt bepaald door het gereedschap.

Hoe denken jullie hier over?
Is dat zo? De Egyptenaren konden al zuivere rechte hoeken aftekenen. Het is niet omdat het oude gereedschap wat we nu nog kennen afgeleefd en versleten is, dat het in oorsprong niet van goede kwaliteit was.
En, inderdaad, na een tijd krijg je een nauwkeurig oog. Ik sta soms versteld van mijn eigen als ik zonder hulpmiddelen een middelpunt juist afteken, of gewoon waterpas zet.
 
D

DervishD

Guest
En, inderdaad, na een tijd krijg je een nauwkeurig oog. Ik sta soms versteld van mijn eigen als ik zonder hulpmiddelen een middelpunt juist afteken, of gewoon waterpas zet.
Of wanneer je tegen de spiegel een legplank moet maken en weet wat de maat van de ronding ongeveer is. Dat had ik van de week nog. Voor het eerst op een voor mij nieuw type boot aan het werk en ik wist gewoon dat de ronding van de spiegel ongeveer 10cm was zonder iets te meten. Ik zat er een cm naast.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Is dat zo? De Egyptenaren konden al zuivere rechte hoeken aftekenen. Het is niet omdat het oude gereedschap wat we nu nog kennen afgeleefd en versleten is, dat het in oorsprong niet van goede kwaliteit was.
En, inderdaad, na een tijd krijg je een nauwkeurig oog. Ik sta soms versteld van mijn eigen als ik zonder hulpmiddelen een middelpunt juist afteken, of gewoon waterpas zet.
.

Op zich heb je daar gelijk in. Maar zou het gereedschapstaal van nu niet van een betere kwaliteit zijn dan in de middeleeuwen. Dat bedoel ik eigenlijk met 'mindere kwaliteit'.
Haakse hoeken, mooie schaven kon men toen ook maken.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik heb zelf ook een Starrett en een grotere vlakke stalen winkelhaak die ik voor mijn werk als scheepstimmerman gebruik en het verschil tussen het deel van het interieur dat ik heb gemaakt versus wat een ander heeft gemaakt is duidelijk te zien. Bij mij is alles zuiver waterpas en haaks en dat zie je gewoon in de lijnen van het interieur. Het is allemaal net wat strakker en netter. Dus voor degenen die denken dat 89 graden goed genoeg is, dat is het dus niet.
.

Dat is niet wat ik en die oude timmerman bedoel met 89 graden. Wat hij wilde aangeven is dat je gevoel en je ogen er bij moet hebben. Een werkstuk kan 90 graden zijn en dan moet het ook zo zijn. Maar ik kan mij nog herinneren dat ik samen met die timmerman in een oude kerk een nieuw eiken kruisgewelf moesten maken. Niets was waterpas, de breedte van de ruimte verliep en de lengte ook. Een winkelhaak kon je haast niet gebruiken, want niets was 90 graden. Dus heb ik toen mijn (nog steeds fijne) Angelus zweihaak aangeschaft. Die oude timmerman had al jaren een beukenhouten Nooitgedagt zweihaak. Dingetje van een tientje. We zijn aan de gang gegaan, maar zijn naden waren dicht en de mijne niet allemaal. Hoe kwam dat: hij had al veertig jaar ervaring in het vak en ik 4 jaar. Ik vertrouwde op mijn gereedschap en hij op zijn ogen. "Komt met de jaren", zei hij: "Goed kijken en denken. Afschrijven met de zweihaak en dan bepalen of je naast de lijn, iets van de lijn, iets arm of iets door de lijn zaagt".
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik ben het met Wim eens
Ik moest een een huis voorzien van plak kruisroeden na twee ramen kwam een oude timmerman naar me toe en zei je moet je ogen meer vertrouwen
Daarna nog enkele keren een controle uitgevoerd met een schrijfhaak en alles was netje
Dus vertrouw meer op je ogen

En ja je kan goed gereedschap kopen
Maar de geene die er mee werkt
Moet er wel mee om kunnen gaan
Mvg leroy
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Hey hallo
Ik ben het met Wim eens
Ik moest een een huis voorzien van plak kruisroeden na twee ramen kwam een oude timmerman naar me toe en zei je moet je ogen meer vertrouwen
Daarna nog enkele keren een controle uitgevoerd met een schrijfhaak en alles was netje
Dus vertrouw meer op je ogen

En ja je kan goed gereedschap kopen
Maar de geene die er mee werkt
Moet er wel mee om kunnen gaan
Mvg leroy

Zo is het ook, je beoordeeld het ook met je ogen. We wikken en wegen, we beschouwen en rationaliseren; zo komen we tot een oordeel, is het aangenaam om naar te kijken of niet.....

jaap
 
P

Pel

Guest
Lang in de renovatie gewerkt van oude gebouwen 17e en 18e eeuw dan leer je vanzelf kijken, als het voor het oog recht en sluitend is, dan is het goed. Een wolfsdak met twee afgeschuinde kanten uitrichten van een oude boerderij wat ook nog 32 cm uit de haak was, bijna alles op het oog moeten zagen en pas moeten maken, heb er menig peentje gezweet, was blij toen ik de klus geklaard had.

Groet Pel.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Gebrek aan vakmanschap kun je niet compenseren met extra duur gereedschap. Als dat wel zo was, dan zou je enkel door de aanschaf van een vracht aan Festool of Mafell spulletjes opeens een kanjer in het vak zijn. Dat is natuurlijk niet zo.

Maar ik heb het idee dat de discussie hier wat mank begint te lopen. Het gaat daar namelijk helemaal niet om.

Ik heb de afgelopen anderhalf jaar minder uitgegeven aan gereedschap dan een ander aan bijvoorbeeld een vakantie. Geen kubieke meters met Festool systainers, want daar heb ik geld nog werk voor. Maar aan een goede passer, winkelhaak, beitel, zaag en schaaf besteed ik graag wat extras. Als ik bezig ben een een veredeld aardappelkistje van bouwmarkt-plankjes in elkaar te frutten, dan is het 'werken' :)D) met degelijk en goed gereedschap de helft van het plezier.

Van een fles goedkope bocht kun je ook dronken worden, daar heb je geen 18jaar oude Schotse Single Malt Whiskey voor nodig. De koppijn is misschien hetzelfde, maar het drinken zelf is wel aangenamer met een flesje Laphroaig..


Proost!


26529.jpg
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
hahaha awesome vergelijking!
Conclusie, goed gereedschap maakt je nog geen ambachtsman, maar maakt het prutsen wel leuker!


Gebrek aan vakmanschap kun je niet compenseren met extra duur gereedschap. Als dat wel zo was, dan zou je enkel door de aanschaf van een vracht aan Festool of Mafell spulletjes opeens een kanjer in het vak zijn. Dat is natuurlijk niet zo.

Maar ik heb het idee dat de discussie hier wat mank begint te lopen. Het gaat daar namelijk helemaal niet om.

Ik heb de afgelopen anderhalf jaar minder uitgegeven aan gereedschap dan een ander aan bijvoorbeeld een vakantie. Geen kubieke meters met Festool systainers, want daar heb ik geld nog werk voor. Maar aan een goede passer, winkelhaak, beitel, zaag en schaaf besteed ik graag wat extras. Als ik bezig ben een een veredeld aardappelkistje van bouwmarkt-plankjes in elkaar te frutten, dan is het 'werken' :)D) met degelijk en goed gereedschap de helft van het plezier.

Van een fles goedkope bocht kun je ook dronken worden, daar heb je geen 18jaar oude Schotse Single Malt Whiskey voor nodig. De koppijn is misschien hetzelfde, maar het drinken zelf is wel aangenamer met een flesje Laphroaig..


Proost!


26529.jpg
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Lang in de renovatie gewerkt van oude gebouwen 17e en 18e eeuw dan leer je vanzelf kijken, als het voor het oog recht en sluitend is, dan is het goed. Een wolfsdak met twee afgeschuinde kanten uitrichten van een oude boerderij wat ook nog 32 cm uit de haak was, bijna alles op het oog moeten zagen en pas moeten maken, heb er menig peentje gezweet, was blij toen ik de klus geklaard had.
Jaren terug heb ik in de leidingbouw en constructie gezeten.
Daar leerde ik van de ervaren rotten al snel dat je niet alle kolommen en leidingen met een waterpas of winkelhaak "recht" plaatst.
Je moest "stroken" met de rest van de constructie.

Als jouw nieuwe pijp of kolom exact waterpas staat, maar het bestaande gebouw staat iets scheef dan denken de meeste mensen al snel dat het door jouw geplaatste scheef staat.:D
Daarom moet je "stroken" (vergelijken met oude muren en lijnen) aan een bestaand gebouw, leiding of constructie.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik volg dit topic nu al een tijdje en kan het niet nalaten om enkele "kritische" kanttekeningen te plaatsen:
- Ik heb geen ervaring met het maken van grote constructies, maar er lijkt mij toch een behoorlijk verschil te bestaan met meubelmaken. Zolang je geen Eiffeltoren wilt bouwen hoeft dat volgens mij toch minder nauwkeurig. Daarvoor lijkt mij een Starrett ook echt overkill. Bij meubelmaken streef je naar mijn mening toch echt naar absolute nauwkeurigheid en vind ik nauwkeurig (en duur) meetgereedschap geen overkill.
- Zoals hierboven al meerdere malen aangegeven bepaalt iedereen zelf waar hij/zij geld aan uitgeeft. Ik ben uitermate blij met mijn dure Starrett combi square.Is iemand tevreden met een Gamma huismerk, ook goed.
- Ik hoor op dit forum weinig kritiek als iemand weer zo'n zeer dure groen-witte doos koopt, maar mooi/duur handgereedschap wordt wel vaak als onzinnig beoordeeld. Als hobbyist moet je in mijn opinie vooral iets kopen waar je blij van wordt en waar je met plezier mee werkt. Bij een professional spelen er ook andere overwegingen.

@Thymen: Ik zie dat jij een voorliefde hebt voor het drinken van "jodium":p. Doe mij deze maar:
5745-277.jpg

Ook hier: Smaken verschillen. Proost!:cool:

Groet,
Hans
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
@Thymen: Ik zie dat jij een voorliefde hebt voor het drinken van "jodium":p.

Eh, nou nee, juist niet. Had het niet over mezelf, bedoelde het meer 'in het algemeen'. Ik verkeer wel eens in kringen van fervente whiskey-drinkers, en die kunnen uren enthousiast kwebbelen over zo'n flesje vloeibare turf, vandaar.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Alles is betrekkelijk. In de bouw is op een cm al precies, voor meubelmakers een mm en die fijnmechanische metaal jongens werken met weer wat fijnere toleranties, om over de ASML-ers en Veldhoven nog maar te zwijgen. In de praktijk dus: op de bouw een schietlood en een meetlint, in het atelier een Starrett en een Japanse lineaal (mag ook een Woodpecker zijn), en bij de draaibank een micrometer etc.

Enne ik ben ook van de jodium -- een Lagavulin of een Laphroaig. Maar met mate.
 

tuoh

Oud hout
Wat in dit topic nog maar eens tot uiting kwam is dat je door de mix van verschillende (beroeps)achtergronden bij de diverse posters, je ook een gemixt gedachtengoed krijgt met dito eisen of verwachtingen.

Haaks heeft voor een metaalbewerker een andere betekenis dan voor een houtbewerker, met als gevolg een gegoochel met cijfers na de komma waar je als lezer mottig van word:p Om van de .din en andere normen nog maar te zwijgen.

Om perfect werk af te leveren in hout (meubel, schrijn, of timmerwerk) is een winkelhaak die "gekalibreerd" werd via een potloodlijn op een stuk plaat met één rechte zijde, meer dan voldoende om elke klus te klaren. Vergeet ook niet dat die "rechte" zijde in de houtbewerking op zich al een ijdele hoop is. Geen enkel geschaafd of gezaagd stuk hout of plaat is echt 100% recht, het materiaal werkt nu éénmaal, het heeft dan ook totaal geen zin om daar een haak of wat dan ook tegen te leggen die een precisie heeft tot 28 cijfers naar de komma:p

Kijk ook eens een paar pagina's terug naar de foto die Caspar gepost heeft, daar zie je een perfecte en quasi gratis tool voor de houtbewerker. Vraag je ook eens af waar de getoonde opstelling voor dient. Het getoonde exemplaar doet niet onder voor welke "Starret" dan ook, idem voor het ermee behaalde eindresultaat trouwens.

Heb je graag een flashy winkelhaak van een paar honderd € tegen de muur hangen, geen enkel probleem, heb zelf ook een Starret trouwens, maar die dingen zijn niet zaligmakend hé, die leveren heus geen beter of mooier werk op dan een juist houten exemplaar.

Steek je hoofd eens binnen bij gelijk welk prof. houtbedrijf en vraag eens naar hun winkelhaken, in het beste geval krijg je een "starret"" of een kloon ervan te zien;) Er is daar gewoon geen behoefte aan al die fancy dingen.

Wie er wel behoefte heeft aan exacte (winkel)haken en grote schuifmaten zijn de technici die de CNC machines en paneelzagen komen opbouwen en uitrichten, daar is het meer dan zinvol om tot een paar cijfers na de komma te werken, hout echter heeft andere toleranties.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik heb hier de perfecte winkelhaak, maar dat is die pas sinds die op de grond gevallen is, sindsdien heeft die een mm of 5 speling daar de 2 delen een beetje los zitten, daardoor is alles altijd haaks. Dus is je werkstuk een beetje scheef dan stel ik mijn winkelhaak een beetje bij. :cool:

Voor mijn klussen is dat prima, maar wil ik dat alles mooi haaks is dan stel ik de machines goed af en werk op mijn werktafel die goed haaks een echt vlak is, en dan komt het voor de houten meubelen die ik maak altijd netjes in orde.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik kende het merk Starret niet. Leuk dat ik het nu weet. Maar ook goed dat er nog steeds gereedschapsmakers zijn, die gewoon voor topkwaliteit gaan. Laten we dat ook koesteren. En het is ook goed dat je gereedschap aanschaft waar je zelf blij van wordt.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
leuk wat een stuk handgereedschap naar boven kan halen
mijn ervaring met winkelhaken is dat je er niet genoeg van kan hebben
soms is dat kleine houten winkelhaakje lekker omdat ie zo lekker licht is en dan pak ik weer een stuk staal uit de ussr omdat het zo lekker lomp is en als je dan met een bekisting bezig ben pak je dat oude roestige ding .
kwaliteit is altijd lekker om in huis te hebben
maar wel met je maten :eek:

IMG_1024.jpg
proost !
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Wat ook lekker gaat met een winkelhaak is om specieresten e.d. van het hout te schrappen. Met laten we zeggen de kopse kant van de winkelhaak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.