advies voor een goede winkelhaak

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Goedemorgen heren!

had hier hetzelfde probleem, 5 haken in de shop waarvan geen één haaks.
gelukkig hier SereN geleerd dat er een certificering met klasse is. Daarom maar eens 2 goede haken gekocht. Ben er erg blij mee. IMG_0484.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Als ik het gied gezien heb heft limit momenteel een aanbieding. Model als starret 3 delig Ik kreeg en mail van vynckier. Moeten wel via een dealer gekocht worden. Misschien heeft iemand er iets aan.
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Als ik het gied gezien heb heft limit momenteel een aanbieding. Model als starret 3 delig Ik kreeg en mail van vynckier. Moeten wel via een dealer gekocht worden. Misschien heeft iemand er iets aan.
Ik weet niet of het een foutje is op de website, maar €449,- voor een winkelhaak lijkt me absurd...
http://www.vynckier.biz/nl/meetgereedschap/winkelhaken/whcomb3003

De goedkopere versie is €105,-
http://www.vynckier.biz/nl/meetgereedschap/winkelhaken/whcomb3

Deze prijzen zijn overigens nog zonder BTW!
 

Helmut pont

Nieuw lid
3 mrt 2017
5
0
Ik gebruik al jaren de bahco winkelhaak, de zwarte van 300 mm.
Die heeft al heel wat voor zijn kiezen gehad bij mij, maar blijft loep zuiver haak. En dat voor iets minder dan 3 tientjes
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Goedemorgen heren!

had hier hetzelfde probleem, 5 haken in de shop waarvan geen één haaks.
gelukkig hier SereN geleerd dat er een certificering met klasse is. Daarom maar eens 2 goede haken gekocht. Ben er erg blij mee. Bekijk bijlage 60817

Waar heb je die besteld? Ik zoek namelijk nog een nieuwe haak die ook aan de DIN klasse voldoet, en deze zien er wel erg mooi uit :) .
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Hi Okke, heb ze online gekocht bij de Bruin techniek in Tilburg. De grotere is Din /2 kleine is Din /1. Samen 35 eu volgens mij ex. verzendkosten. :D
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Oh, ik gebruik al ruim 30 jaar mijn Angelus winkelhaak. Af en toe controleer ik de haaksheid door hem even links en rechtsom te leggen, maar de Angelus is nog steeds loepzuiver. "89 graden is zuiver genoeg", zei mijn oude timmermansmaat. "de laatste ene graad doe je moet je gevoel". Daar zit ook wel wat in.
Mijn Nooitgedagt trouwens ook. Die is inmiddels 47 jaar. Beiden zijn ook wel eens gevallen, maar blijven goed.

Ik heb ook nog een 40 cm Rabone winkelhaak. Heel zwaar en ik gebruik hem nooit. Dat zware kantige metaal kan nogal eens gauw een deuk in hout veroorzaken.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
De grote broer toch maar gekocht. Wauw :) Satin finish voegt toch echt wat toe, stuk duidelijker. Nu wil ik eigenlijk m`n kleine haakje ook met satin finish. Wie weet dat ik deze dan wel hier op het marktplein gooi :) Maar glimmend is hij ook mooi en functioneel :).
Volgende Starretts op m`n verlanglijstje zijn de 600mm liniaal en de gradenboog. (midden vinder heb ik al in vorm van een andere tool)
Niet goed voor de portemonnee zo mooi gereedschap met een klik op de muis. Eerst maar weer eens sparen haha
DSCF6661.jpg
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Dat.... had je nou niet moeten doen.....

Ik wil tzt ook die kleinere versie van Starrett erbij kopen, maar wilde eigenlijk voor de Economy uitvoering gaan. Maar met dit plaatje hierboven zal het wel weer de dure versie worden :mad:
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Lachen deze draad! Wie of beter gezegd welk..........verkoopt din gecertificeerd hout? Meten is weten maar een aantal hier kunnen ook te ver gaan! Angulus is al jaren mn haakse harry maar dat zijn mijn purperhart selfmade harry's ook. O ja een vloeitje tbv shaggies die je dan weer kan roken met of zonder groene input is 7 cm je kunt t maar weten :kortom een timmermans oog is niet te koop!
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Lachen deze draad! Wie of beter gezegd welk..........verkoopt din gecertificeerd hout? Meten is weten maar een aantal hier kunnen ook te ver gaan! Angulus is al jaren mn haakse harry maar dat zijn mijn purperhart selfmade harry's ook. O ja een vloeitje tbv shaggies die je dan weer kan roken met of zonder groene input is 7 cm je kunt t maar weten :kortom een timmermans oog is niet te koop!
Je steekt er een beetje de draak mee aan, maar waar het werkelijk om gaat is dat hout geen metaal is. Dat het oog van de vakman uiteindelijk bepalend. Zo kun je heel precies een haakse lijn aftekenen met de meest nauwkeurige winkelhaak, maar als je daarna niet goed op de lijn kunt zagen, dan heb je er ook niets aan. Toen ik nog leerling was, sloten de borst vaak niet aan bij een pen en gat verbinding. Altijd was het: niet goed gezaagd, niet goed met de beitel weggestoken. Maar nooit: onnauwkeurige winkelhaak gebruikt.

Laten we niet ook vergeten dat meer dan 150 jaar geleden het gereedschap van mindere kwaliteit was, dan wat je nu koopt. Maar toen leverde men ook vakwerk af. Ik blij van mening dat goed vakwerk voor 66% goed denkwerk, gereedschapsbeheersing en goed zichtwerk is. De overige 33% wordt bepaald door het gereedschap.

Hoe denken jullie hier over?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ernie

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
25% denkwerk anders opnieuw, 74% vakwerk en weten wat je bewerkt 1% meten met who knows what. Een maat is 2 streepjes op papier.
 
Laatst bewerkt:

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Er is niet voor niets de uitspraak: goed gereedschap is het halve werk. Tuurlijk, geef een imbeciel goed gereedschap en hij maakt nog steeds troep. Maar een een vakman wordt wel blij van goed gereedschap. Ik denk dat jullie dat ook niet kunnen ontkennen.
Ik ontken ook niet dat bij mij een gereedschap liefde leeft, haha maar ik denk dat daar meer mannen hier last van hebben.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
... een aantal hier kunnen ook te ver gaan ....

Bedoel je, onder meer, mij daarmee? Omdat ik een graag goede kwaliteit winkelhaak wil? Of ander goed gereedschap?

Volgens mij is het mijn geld, mijn keuze, mijn verantwoordelijkheid, mijn hobby, dus bepaal ikzelf wel wanneer ik te ver ga.

Wees graag een beetje terughoudend met het uitdelen van sneren hier...
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
ik ben t met je eens hor! zelf bepalen waar je je geld aan uit geeft.. Ik heb ieder geval geen moment spijt gehad van m`n aankoop. Mooi doel gereedschap. Je kan een hoop geld geven aan andere zooi waar je minder aan hebt. Dan geef ik liever m`n geld uit aan goed gereedschap.

Bedoel je, onder meer, mij daarmee? Omdat ik een graag goede kwaliteit winkelhaak wil? Of ander goed gereedschap?

Volgens mij is het mijn geld, mijn keuze, mijn verantwoordelijkheid, mijn hobby, dus bepaal ikzelf wel wanneer ik te ver ga.

Wees graag een beetje terughoudend met het uitdelen van sneren hier...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.