Festool CTL Midi: te weinig zuigkracht

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forumgenoten,

Omdat de zuigkracht van mijn Festool Ctl midi te wensen overlaat, heb ik hem deze morgen eens opengevezen. Gezien het heel beperkt aantal onderdelen lijkt het probleem dan ook bij de turbine te zitten. Zie volgende onderdelenlijst: https://www.kruis.nl/onderdelen/festool/ctl-midi-230v/v1

De prijs voor die turbine is wel schandalig duur, 179 euro om precies te zijn. Vooraleer ik overweeg om dit stuk te bestellen, wil ik even bij jullie polsen of de oorzaak van het probleem nog ergens anders kan liggen.

Wat denken jullie?

Groet

Frank
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Hii is al ouder dan 3 jaar, en de Service-All-inclusive is dus al verlopen?
Kan je hem sowieso beter niet binnendoen bij Festool voor diagnose en offerte voor herstelling?
 

HarryG

Nieuw lid
16 dec 2015
1
0
Misschien een bijzondere oplossing, maar je kan ook een nieuwe kopen als de turbine kapot is.
Voor 340 a 350 euro heb ik je een nieuwe en dus ook nieuwe garantie.
Festool is behoorlijk waardevast in vergelijking met ander gereedschap. Ik weet bijna zeker dat je 2e hands hier nog wel wat leuks voor kan krijgen als geheel, of in onderdelen. Prijs van turbine + verkoop oude dekt denk ik ongeveer de nieuw prijs :)
 

A.N

Actieve deelnemer
Afgelopen maandag ook een nieuwe turbine binnengekregen van Kruis voor een ctl26

Zuigkracht werd snel minder en toen er stank en rook vrijkwam werd het de hoogste tijd voor een nieuwe turbine , kosten waren € 200,- (incl btw )
Het stekkertje weer aansluiten op de turbine en alles draait weer op volle toeren.

Ligt een beetje aan de leeftijd van je Festool of zo`n investering in een nieuw onderdeel het ook waard is.

Albert
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Afgelopen maandag ook een nieuwe turbine binnengekregen van Kruis voor een ctl26

Zuigkracht werd snel minder en toen er stank en rook vrijkwam werd het de hoogste tijd voor een nieuwe turbine , kosten waren € 200,- (incl btw )
Het stekkertje weer aansluiten op de turbine en alles draait weer op volle toeren.

Ligt een beetje aan de leeftijd van je Festool of zo`n investering in een nieuw onderdeel het ook waard is.

Albert

Voor de rest ziet de stofzuiger er nog vrij nieuw uit. Ik ben aan het kijken of er andere leveranciers zijn, eventueel in het buitenland die het stuk goedkoper kunnen leveren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Een stofzuiger is in basis een koolborstelmotor met een vinnetje er op. De motor kan je testen door de spanning direct op de koolborstels te zetten. Zuigt hij dan wel goed, dan weet je dat het in de snelheidsregeling zit. Zo'n motortje gaat over het algemeen kapot door hitte of te lang doordraaien met versleten koolborstels. Heb je hem laten draaien met alle filters verwijderd? Zit de vin nog goed vast op de as?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.