Fietsenstalling, welke houtsoort?

Kvdsant

Nieuw lid
20 jan 2017
3
0
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum omdat ik nu voor het eerst echt aan de slag wil gaan met zelfgemaakte meubels e.d.

Ik heb een fietsenstalling ontworpen voor in de tuin. Bovenop heb ik een bak bedacht omdat ik daar een plantenbak van wil maken, dat staat meteen leuk in de tuin. Wel met zeil tussen de aarde en het hout natuurlijk ;)
De hoofdafmetingen: 1 x 1,2 x 2,3 meter

Nu ben ik zelf heel erg aan het zoeken naar de juiste houtsoort voor dit project, misschien dat jullie mij kunnen helpen.

Opties die ik tot nu toe bekeken heb:
- Douglas
- Robinia

Ik verwacht hier niet langer dan 10 jaar te wonen dus het hoeft van mij niet super duurzaam te zijn, liefst wel zo min mogelijk onderhoud.
 

Bijlagen

  • Fietsenstalling.JPG
    Fietsenstalling.JPG
    84,6 KB · Weergaven: 339

Kvdsant

Nieuw lid
20 jan 2017
3
0
Ik wil het niet schilderen of beitsen, en qua uitstraling maakt het niet zo heel veel uit

Qua budget zit ik te denken aan max. 400 euro, maar ik denk dat het wel een stuk goedkoper dan dat kan
 

knarfb

Actieve deelnemer
20 nov 2015
75
28
friesland
Ik zou in de bak een stuk epdm dakbedekking leggen, wel met een afvoer anders staat na een flinke bui je bak vol

gr

Frank
 

Blink

Actieve deelnemer
25 okt 2014
43
2
Ik zou de zweeds rabat delen ook omdraaien. En douglas gaat zeker een jaar of 10 mee mits er geen vocht tussen het zeil en de planken blijft hangen.
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, Je zou misschien geïmpregneerde planken kunnen gebruiken, ik weet niet wat de prijs daarvan is, dat zou even moeten vergelijken met douglas en robinia?

Groet Pel.
 

kroongj

Actieve deelnemer
19 sep 2012
42
0
Douglas zou mijn keus zijn. Houd je rekening met het gewicht van de plantenbak aan de voorzijde ivm doorzakken? Daar mag wel een flinke balk als drager onder de bak komen.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Robinia blijft het langste goed.
Maar waarom de keuze tussen Robina en Douglas?
Ik zou dan toch liever voor Larix gaan als voor Douglas.
 

Keures

Nieuw lid
7 jan 2017
15
0
Hoi, welkom! Ik heb een paar jaar geleden ook een fietsenhokje gemaakt, alleen om de kosten te drukken heb ik een deel van ijzer gemaakt (en gelast) omdat ik dat via een vriend ver onder de verkoopprijs kon krijgen. Heb jij al een specifieke budgetberekening? Ik kwam met mijn schuurtje uit op ongeveer €100.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Als ik zo vrij zou mogen zijn, zou ik voor geïmpregneerd douglas gaan, niet al te duur en gaat toch een hele tijd mee.
Wel inderdaad een flinke balk onder je dak leggen met het gewicht van je plantenbak. Denk ook eens aan hydrokorrels voor het gewicht en een overstort voor het teveel aan water.
Succes met de bouw
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik zou overwegen de plantenbak achterwege te laten. Als het een goed idee was om een plantenbak op je houten fietsenstalling te zetten had iedereen het en gaf de overheid subsidie.
 

Kvdsant

Nieuw lid
20 jan 2017
3
0
Dank jullie allemaal voor de input, ik heb wat offertes aangevraagd en lariks ga ik ook eens naar kijken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.