Draaiplateau

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Ik ben bezig met een draaiplateau, maar nu wil ik er een boord rondmaken zodat de potjes er niet aftuimelen tijdens het draaien.
Nu mijn vraag: zou het voldoende zijn om de boord te lijmen of moet ik hem nagelen of schroeven?
Mvg,
Rudy
2017-01-20 10.32.54.jpg
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Hallo,
Ik ben bezig met een draaiplateau, maar nu wil ik er een boord rondmaken zodat de potjes er niet aftuimelen tijdens het draaien.
Nu mijn vraag: zou het voldoende zijn om de boord te lijmen of moet ik hem nagelen of schroeven?
Mvg,
Rudy
Bekijk bijlage 58556

Ik kan je helaas niet helpen, maar wat gaat dit worden? (waarvoor is het?)
En hoezo kunnen de pootjes (waarvan eigenlijk?) er niet af als er een "boord" (ga zo effe opzoeken wat dat betekend) op zit?

Je ziet, een hele hoop vragen :p Ik hoop hier nog wat te leren op WW :cool:

Grtz,

Atmoz
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@ Atmoz.
Hij schrijft 'potjes' geen pootjes.;)

@Rudy
Lijmen kan opzichzelf als je het goed kan klemmen.
Een spijkertje erbij mag ook, maar hoeft zeker niet als het niet mooi kijkt.
Daar waar het samenkomt, overlappend verstek ipv stuiknaad.
 

WR1944

Oud hout
De strook hout dient wel voldoende soepel te zijn zodat het makkelijk naar de ronding te vormen is. Anders kun je de strook met ruime overmaat op lengte maken, nat maken en om de ronde vorm klemmen met een klemband. Met plastic de ronde vorm wel beschermen tegen het vocht. Aan één kant (na droging) maak je een taps deel over een paar centimeter. Smeer lijm op de omtrek van de schijf en op de buitenkant van het tapse deel en klem de strook met de klemband. Zorg dat het midden van de band op het midden van de dikte van de schijf zit. Anders kan het losspringen. Na droging werk je de verdikking bij het tapse deel bij.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
De strook hout dient wel voldoende soepel te zijn zodat het makkelijk naar de ronding te vormen is. Anders kun je de strook met ruime overmaat op lengte maken, nat maken en om de ronde vorm klemmen met een klemband. Met plastic de ronde vorm wel beschermen tegen het vocht. Aan één kant (na droging) maak je een taps deel over een paar centimeter. Smeer lijm op de omtrek van de schijf en op de buitenkant van het tapse deel en klem de strook met de klemband. Zorg dat het midden van de band op het midden van de dikte van de schijf zit. Anders kan het losspringen. Na droging werk je de verdikking bij het tapse deel bij.

Jammer dat ik het nu pas lees, ik heb de strook dus niet nat gemaakt en daarom zat er bij mij heel veel spanning op.
Ik heb het eerst geprobeerd met alleen lijm maar na een dag het geheel losgemaakt vlogen de klemmen door de werkplaats, de lijm kon de boord niet houden.
Ik heb het daarom genageld met lijm er tussen.
Morgen ga ik weten of de boord nu vast zit.
Mvg,
Rudy
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Kan je anders niet met je bovenfrees een deel uithollen, maw een kleinere cirkel frezen? Dan hoef je geen randje te lijmen, maar ik kan niet zien heo dik eea is, of dat (nog) kan.

Maar goed wellicht is je lijmen nu prima gelukt
 

WR1944

Oud hout
Een extra probleen is kops hout. Omdat het om een schijf gaat heb je over een aardig deel van de omtrek te maken met kops hout of nagenoeg kops hout. Dat lijmt van nature al niet lekker. Als je een strip rond gaat buigen met een overlap, laat de overlap dan op een kopse kant vallen. Dan heb je meer omtrek waar het beter lijmt. De lapnaad biedt een redelijk te lijmen oppervlak.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit buigt ook goed over een hete metalen buis, die je b.v. verwarmt met een verfstripper. Zo buig je ook de kanten van een gitaar of een soortgelijk muziek instrument. Het hout wordt niet nat en je kunt het daardoor ook direct verlijmen. het kan ook zonder buis.

jaap


 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Gisteren de klemmen verwijderd en het zit vast, ik heb de draaischijf nog niet even kunnen schuren of het werd al in gebruik genomen(dus zal het wel ok zijn denk ik).
Bedankt alle voor de hulp en ideeën, in de toekomst toch maar even warm maken voor ik ga buigen!

Mvg,
Rudy
2017-01-25 11.13.57.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat is de naam van het hele plateau, maar ik bedoel het draaimechanisme. Ik zoek zoiets voor onder een kastje, draait nu op knikkers in een groef maar dat bevalt niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.