welke houtsoorten zijn dit?

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Mijn eerste poging om een kopshouten snijplank te maken is helaas niet geheel vlekkeloos verlopen... In eerste instantie ging het prima door de vandiktebank, maar helaas is ie toch gesneuveld (de plank dan he)
volgende keer beter dus!

maar ik dacht, ik heb nu wel een mooi geschaafd stukje hout, kan ik gelijk vragen of iemand weet welke houtsoorten dit zijn?

het donkere is ontzettend hard en soms bijna zwart, de andere is roodachtig en ook aardig hard en zwaar.

jammer genoeg heb ik er zelf nog geen verstand van welk hout wat is, maar er zitten er hierop het forum vast een boel die dat wel hebben.

ik ben benieuwd!
DSC_1361[1].jpg DSC_1362[1].jpg

mochten er meer foto's nodig zijn om te kunnen zeggen wat het is, dan kan ik dat regelen :)
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
dat lijkt er inderdaad wel heel erg op, net even een ander plankje erbij gehaald ter verificatie:
DSC_1363[1].jpg
bedankt!

ook het Azobé zou inderdaad wel eens kunnen kloppen. Merci voor de snelle antwoorden :D
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
haha ja, dat deed je al :) van het rode stukje heb ik zo snel geen plankje met duidelijk tekening, maar vermoedelijk is dat (niet zo spannend) azobé
ik heb een aantal wengé planken gered uit de voorraad/rommelkast van mn oma waar ze dienst deden als kastplank en met allerlei verschillende schroeven vast zaten :p
ben blij dat ik ze meegenomen heb! mooi hout is het zeg :)
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Gokje, donker = azobe, lichtere = merbau? als er dunne gele lijntjes lopen in het kopse hout.
Azobe is niet echt leuk meubelmaak hout omdat het onstabiel is. Nu ben ik eigenwijs en heb een azobe/ beuk "duopenotti" tafelblad gemaakt en inderdaad zijn er een aantal lijmverbindingen los gesprongen. Ongekookt beuken ook niet echt stabiel.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi Seeker,

Het donkere is wengé. Dat is zonder meer duidelijk.
Het lichtere, roodachtige hout zou merbau kunnen zijn. Het zou eventueel azobé kunnen zijn. Maar dat is vrij snel te ruiken. Azobé stinkt, en merbau niet.

Hartelijke groeten,

Bert Rosbach.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Jan Pieter,
In volgorde van boven naar beneden:
Wengé (Millettia laurenti)
Panga Panga (Millettia stuhlmanni)
Thinwin (Millettia pendula)
Alle drie handelshoutsoorten.

De wat lichtere kleur hier van het stukje Panga Panga zegt niets. Als Wengé een poos aan zonlicht blootgesteld wordt kan het nog lichter bruin worden.
Het makkelijkst om te weten of je met Wengé of Panga Panga te doen hebt is om er een UV lamp op te zetten.
Het kernhout van Panga Panga licht dan wat groen fluoriserend op en Wengé doet dat niet.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Piet sorry, ik had je vraag niet goed gelezen. Van Thinwin had ik nog niet gehoord. Misschien moet ik nog 's naar m'n eigen wengé kijken of ik er geen Thinwin tussen heb zitten.

Die kans is heel erg klein. Hier zie je eigenlijk alleen maar Wengé en Panga Panga in de handel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.