Houten 3D-Kruispoot maken. Tips en Trucs gevraagd

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Beste Vaktoppers,


Ik ben bezig met het maken van een eiken eettafel met ellips vorm. Hieronder wil ik graag een 3d-kruispoot hebben. Nu is natuurlijk mijn grote vraag: Hoe maak ik die?


Uittekenen in Cad gaat me redelijk af dus ik kan jullie een aardige indruk geven van hoe het uiteindelijk worden moet. Ik wil voor de poot hout gebruiken met kopmaat 60x120, dat lijkt me een mooie afmeting.

Houten_kruispoot_2017-Jan-02_06-22-59PM-000_CustomizedView15965197698.jpg Houten_kruispoot_2017-Jan-02_06-35-19PM-000_CustomizedView8394924971.jpg Houten_kruispoot_2017-Jan-02_06-35-51PM-000_CustomizedView4722322200.jpg

Alle tips, trucs, opmerkingen etc etc zie ik als leerzaam dus schroom niet om zo maar wat te roepen.


Alvast bedankt.
 

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
Wat ik zou doen is eerst 2 X vormen maken door de balken half in te laten.
daarna de 2 X-en in elkaar laten schuiven.
 

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Wat ik zou doen is eerst 2 X vormen maken door de balken half in te laten.
daarna de 2 X-en in elkaar laten schuiven.


dus eerst 2 kruisen met gelijke benen maken en die met halfhout verbindingen in elkaar maken? vervolgens de kruisen half inkepen en dan op elkaar schuiven? Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld per kruis 1 lange been te nemen en vervolgens 2 korte benen er koud met lamellos/dominios eraan vast te lijmen? Of zal dat niet stevig genoeg zijn?



Mvg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Leuke uitdaging! Ken je mijn topic over een ovale tafel? In het begin daarvan is een discussie geweest over het onderstel, er zijn toen ook wat tips voor gekruiste poten gegeven. Kun je hier nalezen:). Ik ga dit volgen!

Succes! Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Ken je dit topic? Hier wordt wat uitgebreider gediscussieerd over de constructie van soortgelijke onderstellen, geeft je misschien wat meer inzicht en ideeën.

Fons
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld per kruis 1 lange been te nemen en vervolgens 2 korte benen er koud met lamellos/dominios eraan vast te lijmen? Of zal dat niet stevig genoeg zijn?
Mvg

Met domino's zal dat waarschijnlijk wel stevig genoeg zijn. Met lamello's betwijfel ik het. Die zijn niet gemaakt voor dit soort zware constructies

Een constructief niet al te ingewikkelde oplossing zou kunnen zijn:
Maak 1 heel kruis en 2 halve (vertikaal doorgehaald, in breedte verminderd met de dikte van het hele kruis). Dit kan met een dominoverbinding, maar ook prima met een half-hout verbinding of een open pen-gat verbinding.

Verbind vervolgens de 2 halve kruisen met een doorlopende pen-gat verbinding door het hele kruis heen met elkaar. Je kan hiervoor losse pennen gebruiken (dus een 'doorlopende domino')
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb even een snelle schets gemaakt.
Je kan het zien als twee gespiegelde delen die op hun kop tegen elkaar verlijmd zijn.
volgens mij zou een goede volgorde zijn;
je maakt 2 stuks zoals je op de schets ziet in pen en gat op 45 graden
Je maakt ook 4 benen zoals op de tekening.
Dan zaag je zoals je de stippellijnen ziet door zodat als je dan de zijbenen met het 90 graden stuk met dominoos verlijmt heb je 4 poten met een plat vlak.IMG.jpg
Dan heb je 2 complete stellen en die zet je omgekeerd op elkaar en met dominoos verbinden en verlijmen
 
Laatst bewerkt:

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Dank voor het meedenken,

Om het toch nog uitdagend te maken wil ik gaan voor een half hout verbinding.

Zijn daar nog ongeschreven foefjes voor? Zal voor mij de eerste keer zijn om zon verbinding "netjes" te maken.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
186
39
Interessant topic, ik moet misschien binnenkort ook zo'n poot maken. Tips hangt er beetje vanaf wat voor machines je hebt. Ben wel benieuwd hoe jij het gaat doen, want het kan op vele manieren. Ik zou eiken haaks op maat schaven. Op de formaatzaag de poten op maat zagen. Dan op de formaatzaag de halfhout verbinding er uit zagen. Dan de kruisen verlijmen en daarna de 'tanden' eruit zagen of frezen met bovenfrees en mal. Ik zou eerst een proefversie maken van 2en3 of stroken mdf ofzo, en dan waarschijnlijk m'n werkwijze aanpassen dus ik volg deze met interesse.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
ik zou de 4 poten afzonderlijk in elkaar zetten en me van de sterkte overtuigen.
De onderlinge verbinding tussen de 4 poten is dan niet zo belangrijk.
en kan gewoon gelijmd worden met een paar deuvels
 

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Hoe bedoel je precies boertje125??


Woensdag ga ik ermee aan beginnen dus kan nog mooi even alle tips en trucs overwegen 😜
 

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Interessant topic, ik moet misschien binnenkort ook zo'n poot maken. Tips hangt er beetje vanaf wat voor machines je hebt. Ben wel benieuwd hoe jij het gaat doen, want het kan op vele manieren. Ik zou eiken haaks op maat schaven. Op de formaatzaag de poten op maat zagen. Dan op de formaatzaag de halfhout verbinding er uit zagen. Dan de kruisen verlijmen en daarna de 'tanden' eruit zagen of frezen met bovenfrees en mal. Ik zou eerst een proefversie maken van 2en3 of stroken mdf ofzo, en dan waarschijnlijk m'n werkwijze aanpassen dus ik volg deze met interesse.



Helaas ontbreekt een formaatzaag nog in mijn werkplaats, een tafelzaag heb ik wel maargoed dat is verre van ideaal.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
186
39
Maar met een handzaag, elektrische afkortzaag, invalzaag, bovenfrees etc. kan het ook gelukkig 😊
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Op vormgevers in hout 2016 stond deze met ook allemaal "onmogelijke" verbindingen http://www.bengabriel.com, maar niet direct een uitgewerkte oplossing.

Ik denk dat je de oplossing voor je halfhoutverbingen in Japan moet zoeken. Daar maken ze vaak de voor onmogelijk gehouden oplossingen mogelijk:). Ik ga zoeken, maar mijn japans is niet zo goed, oftewel helemaal niets.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dan krijg je zoiets; http://www.valkemameubelmakerij.nl/projecten/eethoek/
Is wel de moeilijke weg, maar als je graag de uitdaging aangaat moet je 't proberen.
Op de foto zie je de halfhoutverbinding en voor de tegenoverliggende poten zaag je de balken in met een hoek van 45 graden.
Ik heb t nooit gemaakt dus ik kan je verder geen raad geven.
Ik denk als je een goede preciese schets maakt met aanzichten dat het wel duidelijk wordt.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
IMG_1685.jpg


Is eigenlijk eenvoudiger dan ik dacht. Een halfhout verbinding in het platte vlak van de balken om twee kruisen te maken, en dan een halfhoutverbinding in de twee kruisen om ze aan elkaar te maken...
 

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Duidelijke foto! Hier kan ik wat mee. Hebje de halfhoutjes gezaagd uit de hand en vervolgens gebeiteld of op tafelzaag/bovenfrees?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.