Eerste werkstuk, gereedschapskistje

Korneel

Nieuw lid
9 jan 2017
14
0
Hierbij enkele foto's van mijn eerste werkstuk, een gereedschapkistje van planken van pallethout.
Zo goed als nog nooit iets met houtbewerking/timmeren gedaan, hooguit in de eerste klas van de middelbare school.
Alles met de hand gezaagd, er moet nog het een en ander geschuurd worden en gebeitst, gevernist oid.

Vraagje: op mijn telefoon staan de foto's rechtop, ik weet niet waarom ze hier gedraaid staan en wat ik eraan kan doen. Excuses voor het ongemak!

IMG_2686[1].jpgIMG_2685[1].jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Kijk eens aan: mooie eerste stap op het houtbewerkingspad:). Je eigen hulpmiddelen maken is een goede traditie van de timmerlui en meubelmakers. Nog een tip de schroeven of spijkers zou je allemaal in eenzelfde patroon op de verbindingen kunnen plaatsen, eventueel gespiegeld. Geeft een mooi beeld aan het kistje.!

Veel succes verder! Fons
 

Korneel

Nieuw lid
9 jan 2017
14
0
Dat met die schroefjes ga ik zeker doen bij een volgend werkstuk, ik herinner mij dat mijn vader pecies uitmeette waar de schroeven gingen komen en naderhand ook altijd elke schroef netjes zo draaide dat elke groef precies even schuin liep. (hopelijk is dit duidelijk, weet niet hoe ik het anders moet omschrijven)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Goed begin! Het mooie van pallethout is dat het allemaal niet zo precies hoeft te zijn. Ik snap wat je bedoelt met groef van iedere schroef in zelfde richting zetten. Dat oog voor detail is een kenmerk van een echte vakman.
 

Korneel

Nieuw lid
9 jan 2017
14
0
Een nadeel van pallethout is dat het vaak erg is kromgetrokken. Vooral als ik twee of meer planken tegen elkaar wil lijmen is dat een probleem.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ja, da's waar. Ik gebruik daarvoor een handschaaf. Om paneeltjes te maken schaaf je de randen vlak en haaks, en nadat het paneeltje verlijmd is kun je boven- en onderkant ook nog eens vlakken. Maar je verliest daardoor wel beetje het karakter van pallethout. Als de planken te krom zijn, moet je ze niet gebruiken. Pallethout genoeg in de wereld.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Goed werk!
En nu zorgen dat dat kistje al snel te klein is van al het andere handgereedschap (zagen, schaven, beitels enz enz) :D ;)
 
P

Pel

Guest
Mooi kistje Korneel, ik zie dat je er ook een apart vak in gemaakt hebt, veel succes met je volgende project.

Groet Pel.
 

Korneel

Nieuw lid
9 jan 2017
14
0
Kort voor mijn vader overleed, heb ik zijn kelder/werkplaats opgeruimd. Daar heb ik uitgehaald wat ik zelf kon gebruiken, voor de rest vond ik een goede bestemming. Ik kon mijn vader vertellen dat veel van zijn gereedschap via een collega van de techniek afdeling van mijn school naar een project ging voor technisch onderwijs in ontwikkelingslanden. Daar was hij blij mee.
Later vond ik nog een gereedschapskoffer met mijn vader's naamplaatje erin. Dat plaatje kwam weer van de gereedschapskist die hij altijd op zijn werk heeft gebruikt. Ook in zijn auto vond ik nog wat, en ga zo maar door. Van mijzelf had ik ok al het een en ander, veel daarvan is eigenlijk ook via mijn vader gekomen.

De basics heb ik dus wel zo ongeveer, beitels en schaafbeitels moeten nog wel naar de slijperij.
Met elektrisch gereedschap, afgezien van een accu schroef/boormachine, heb ik nog niet en wil ik even mee wachten tot ik weet welke kant ik uit wil met mijn nieuwe hobby!
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Goed begin! Het mooie van pallethout is dat het allemaal niet zo precies hoeft te zijn. Ik snap wat je bedoelt met groef van iedere schroef in zelfde richting zetten. Dat oog voor detail is een kenmerk van een echte vakman.

De groef van de schroef in de zelfde richting zetten heb ik vroeger ook zo geleerd, maar dat is de grootste onzin die er bestaat waarom omdat de schroef dan niet aanzit of je draait hem af.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dat is een mooi staaltje van functioneel denken,:rolleyes: probeer ook eens vanuit een esthetisch perspectief een oordeel te geven:)

Fons
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
De groef van de schroef in de zelfde richting zetten heb ik vroeger ook zo geleerd, maar dat is de grootste onzin die er bestaat waarom omdat de schroef dan niet aanzit of je draait hem af.
Met de moderne Torx een stuk makkelijker :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.