Hulp bij opknappen vlak/vandikte bank

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Om die riem te spannen, kijk eens naar spanrol van bv distributieriem / multi-riem bij auto.
Als je goed met de garagehouder / monteur kunt vraag die dan eens naar een oude spanrol, deze vervangen ze uit voorzorg altijd bij een nieuwe distributiesnaar en zijn dus eigenlijk niet kapot en deze kun je simpel op jou machine plaatsen.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Om die riem te spannen, kijk eens naar spanrol van bv distributieriem / multi-riem bij auto.
Als je goed met de garagehouder / monteur kunt vraag die dan eens naar een oude spanrol, deze vervangen ze uit voorzorg altijd bij een nieuwe distributiesnaar en zijn dus eigenlijk niet kapot en deze kun je simpel op jou machine plaatsen.

Als de riem er blijft aflopen zal ik dat overwegen. Maar standaard hoeft het blijkbaar niet wat dit zit niet op de machine.
Ik hoop dat de riem gewoon wat misvormd is door het lange stilstaan. En als mijn tirewrap bandjes blijft werken komt de riem misschien weer in vorm en blijft het goed gaan. Zo niet, dan zal ik zeker eens gaan kijken hoe ik een spanrol kan monteren.

Roelof
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Ik zie eigenlijk niet wat die tiewrap nu bijdraagt aan het niet eraf lopen van de riem. De riem loopt over een soort van poelie, en de tie wrap zit om de as, dus ze raken elkaar niet, of zie ik dat nu verkeerd? Of kan de poelie over de as schuiven?

Erg gaaf klusje, dat wel. Dat zou ik ook wel eens willen doen :)
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
De riem loopt over een soort van poelie, en de tie wrap zit om de as, dus ze raken elkaar niet, of zie ik dat nu verkeerd? Of kan de poelie over de as schuiven?

Erg gaaf klusje, dat wel. Dat zou ik ook wel eens willen doen :)

Nou nee. De riem loopt niet over een poelie. Het is gewoon een starre as. Ik vind het ook een beetje een vreemde constructie. Dus mijn wrap houdt de riem wel degelijk tegen. Maar zoals in vorige post opgemerkt is het slim om er even een ring tegen te doen.
En inderdaad, Leuk klusje. Vooral als het straks weer werkt.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Luinge, tirewrap bandjes zitten ook niet standaard op de machine, maar zie de spanrol als een verbeterpuntje of een nieuw riempje.


Ps: De Roelof Luinge
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als ik naar de tekening van Kruis kijk dan zie ik groeven in de as lopen.
Als ik naar jouw riem kijk, dan zie ik geen profiel, zoals bij een multiriem.
Ik zou eens zo'n bedrijf als Kruis benaderen wat daar nou op hoort.
Als je riem eraf loopt zal die waarschijnlijk versleten zijn.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zou je eens na kunnen kijken of het kunststof wiel een lichte bolling heeft op het loopvlak? Zo ja, dan zorgt deze ervoor dat de snaar in het midden blijft lopen. Als de machine lang heeft stil gestaan, is de kans groot dat de snaar dusdanig is vervormd dat deze eraf blijft lopen.

Ik zou een nieuwe snaar bestellen, en dan nog eens kijken of het gebeurd. Extra spanrollen erop is niet de oplossing, dat was origineel niet zo, en is een lapoplossing, terwijl het echte probleem blijft bestaan. Een snaar die 1 kant op wil lopen, gaat uiteindelijk op de zijkant waar die wordt tegengehouden enorm slijten, en dan moet je hem alsnog vervangen. Getuige het feit dat die nu al de tywrap wegdrukt!
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Luinge, tirewrap bandjes zitten ook niet standaard op de machine, maar zie de spanrol als een verbeterpuntje of een nieuw riempje.

Eens. Maar zelf denk ik dat de band er niet af loopt door te weinig spanning. Want de aandrijfas slipt niet bij het opstarten. bovendien is het een hele elastische band. Eigenlijk meer een gigantisch elastiek. Er staat ook best wel wat spanning op. Dus vraag ik mij af of een aandrijfrol helpt. Maar als de band er blijft aflopen ga ik het zeker proberen

Ps: De Roelof Luinge

Als je met De Roelof Luinge de scheids bedoelt, Helaas. Alleen naamgenoot en bijna dorpsgenoot.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Als ik naar de tekening van Kruis kijk dan zie ik groeven in de as lopen.
Als ik naar jouw riem kijk, dan zie ik geen profiel, zoals bij een multiriem.
Ik zou eens zo'n bedrijf als Kruis benaderen wat daar nou op hoort.
Als je riem eraf loopt zal die waarschijnlijk versleten zijn.

Ik denk dat je naar de aandrijfriem van de motor naar de schaaf hebt gekeken. Dat is inderdaad een riem met groeven.
De riem (256 op tekening) waar ik het over hebt zit aan de andere kant. Die is glad. Het wiel "wiel" (257 op tekening) waar die omheen zit is ook glad.
Lijkt mij wel erg origineel. Zoals ik in de beginpost al aangaf, de bank is heel weinig gebruikt. Ik ken de 1e eigenaar.
Ik kan de band en wiel wel nieuw kopen, maar op zich denk ik dat met wat truukjes het met deze ook moet lukken. En zoals al gepost heeft de bank een half uur goed gelopen, maar toen begaf de condensator het.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Zou je eens na kunnen kijken of het kunststof wiel een lichte bolling heeft op het loopvlak? Zo ja, dan zorgt deze ervoor dat de snaar in het midden blijft lopen. Als de machine lang heeft stil gestaan, is de kans groot dat de snaar dusdanig is vervormd dat deze eraf blijft lopen.

Ik zou een nieuwe snaar bestellen, en dan nog eens kijken of het gebeurd. Extra spanrollen erop is niet de oplossing, dat was origineel niet zo, en is een lapoplossing, terwijl het echte probleem blijft bestaan. Een snaar die 1 kant op wil lopen, gaat uiteindelijk op de zijkant waar die wordt tegengehouden enorm slijten, en dan moet je hem alsnog vervangen. Getuige het feit dat die nu al de tywrap wegdrukt!

Hoi William, Dit is precies wat ik ook denk. Ik heb de hoop dat met mijn tijdelijke tirewrap oplossing de snaar weer wat in model kan komen. Inderdaad werd 1 tirewrap weggedrukt. Heb er nu twee tegen elkaar.
Ik zie ook dat de band en wiel als setje wordt verkocht. Komt dus wel vaker voor. Als ik het niet voor elkaar krijg ga ik denk ik zo'n setje kopen.
Groet Roelof
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat zijn zelfspannende snaren. Daar gaat op een keer de rek uit.
Ik zou voor een nieuwe gaan. Niks is zo vervelend om steeds te moeten klussen tijdens het werk.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Inderdaad, begin met een nieuwe snaar. Als je dan nog problemen hebt kun je ook gericht op zoek. Als een snaar eraf blijft lopen kun je moeilijk overige mogelijke oorzaken traceren.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Dat zijn zelfspannende snaren. Daar gaat op een keer de rek uit.
Ik zou voor een nieuwe gaan. Niks is zo vervelend om steeds te moeten klussen tijdens het werk.
Aha kijk, weer wat geleerd. Zelfspannende snaar. Vandaar dat deze snaar zo elastisch is.
Zit nu te wachten op de condensator. Daarna nog even proberen en als het niet ga ik inderdaad eerst een nieuwe snaar bestellen.

Bedankt.

Groet, Roelof
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Inderdaad, begin met een nieuwe snaar. Als je dan nog problemen hebt kun je ook gericht op zoek. Als een snaar eraf blijft lopen kun je moeilijk overige mogelijke oorzaken traceren.
ja, daar ben ik het mee eens. Als het euvel na blijft zal ik dat als eerste doen
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Na vele pogingen met spanners, geleiders etc blijft de band er af lopen of slippen.
Nu dus maar nieuwe besteld. Weekje levertijd dus even geduld.

roelof
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Gisteren de nieuwe onderdelen ontvangen. De nieuwe aandrijfband blijkt veel elastischer te zijn dan de oude. Machine loopt nu als een zonnetje. Nu nog even achter nieuwe beitels aan (tips?) en dan aan het werk. Bedankt voor alle adviezen en tips
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Johan, zijn dit kwalitatief betere beitels? Prijstechnisch is het ongeveer hetzelfde (rond de €57 incl verzenden)

Ik heb in juli 2015 3 sets "Scheppach Hm2 Hss Resharpenable Planer Blade Knives 260mm" gekocht voor 27.5 GBP. Ik schaaf regelmatig wat en gebruik nog altijd de eerste set :).
Mijn buur heeft ook 3 sets voor zijn Lurem 260 gekocht (LUREM 260 HSS Resharpenable Planer Blades) en was er ook tevreden over.
Wij zijn er dus tevreden over maar ik weet niet hoe ze zich tot de originele beitels verhouden.

Prijsmatig heb je bij Appleby 3 sets voor de prijs van 1 orginele Scheppach set. Ik zie dat de beitels voor Elektra Beckum duurder zijn bij Appleby maar weet niet wat de originele kosten van EB (79.80 Euro bij ToolsXL voor de herslijpbare? en 31.52 bij kruis.nl voor de wegwerpversie?).
Als je 1 set bestelt, zal Appleby misschien niet veel goedkoper zijn owv de verzendingskosten.

Ik heb Appleby hier leren kennen op het forum dus als je zoekt kom je meer ervaringen tegen.
 

rene16

Actieve deelnemer
20 aug 2011
27
1
Het is misschien goed om nog een foto te laten zien van de bevestiging van je messen. Ik heb ook zo'n machine en er zijn twee soorten messen. De wegwerpversie en de naslijpbare.
Wat je nodig hebt kun je zien aan de bevestiging want dan zit er een extra hulpstuk in bij de naslijpbare.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.