Hulp bij opknappen vlak/vandikte bank

EvilJohannesIII

Actieve deelnemer
22 nov 2016
34
0
Soest
Ik heb onlangs mede op aanraden van het forum met WD40 en fijne staalwol de bedden van mijn mini vlakbank behandeld, weer helemaal netjes geworden!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik zie op internet dat deze machine toch wat anders in elkaar zit. Als de snaar nu los zit, zal je hem moeten vervangen. Tenzij er een span-mogelijkheid op zit.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Vliegroest schijn je ook met oxaalzuur te kunnen verwijderen.

Staalwol is er nog veel fijner: 0000 en 00000. De viernul wordt o.a. gebruikt bij het in de was of politoer zetten, de vijfnul onder meer om hoogglans iets doffer te maken. Voor het verwijderen van roestplekjes heb je niets aan dergelijk fijne staalwol.

Scotchbrite werkt trouwens makkelijker dan staalwol. Daar zijn ook meerdere gradaties in.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Vliegroest schijn je ook met oxaalzuur te kunnen verwijderen.
Voor vliegroest zou ik geen oxaalzuur gebruiken - niet nodig, en het risico dat je het onderliggende staal/ijzer aantast is gewoon te groot.

Staalwol is er nog veel fijner: 0000 en 00000. De viernul wordt o.a. gebruikt bij het in de was of politoer zetten, de vijfnul onder meer om hoogglans iets doffer te maken. Voor het verwijderen van roestplekjes heb je niets aan dergelijk fijne staalwol.

EN die fijne typen kun je ook gebruiken om te laten zien dat het roesten van ijzer een oxidatie (=verbrandings) reactie is - je kunt t namelijk met een goeie brander gewoon aansteken. Wel oppassen - heftige fik...
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ondertussen de tafels geschuurd met staalwol en WD40. En hier en daar nog wat met de hand bijgeschuurd met korrel 1500.
Daarna ingesmeerd met glijwas. En de tafels zijn weer mooi glad. De band vloog er nog een paar keer af, maar met hulp van de tirewraps bleef het uiteindelijk wel draaien.
Echter na een half uurtje werken het volgende probleem. Ineens een enorme rookontwikkeling. De condensator is finaal uitgefikt. Onvoorstelbaar hoe dat stinkt. Waarschijnlijk ook niet echt gezond.
Nu is deze condensator helaas weer wat afwijkend. namelijk 37,5uF. Weet iemand of 35uF ook voldoet. of 40. die zijn namelijk voldoende (universeel) te krijgen. 37,5 wordt alleen door Metabo geleverd en is 3 keer zo duur.

Bedankt voor alle tips. Het komt helemaal goed!
Groet roelof
 
P

Pel

Guest
Een machine die lang heeft stil gestaan daar kun je van alles van verwachten Roelof, helaas heb ik van condensators geen verstand daar kan ik je niet mee verder helpen.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat van die Tie-rap snap ik niet helemaal (plaats eens een foto) maar gezond is dat niet, kun je niet op 1 of andere manier die riem spannen ?
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Dat van die Tie-rap snap ik niet helemaal (plaats eens een foto) maar gezond is dat niet, kun je niet op 1 of andere manier die riem spannen ?
Had er al een foto van geplaats, maar hierbij nogmaals. Er is geen mogelijkheid deze band te spannen. Gisteren as gepolijst en met behulp van de tirewrap heeft de machine een half uur gedraaid.
Daarna begaf de condensator het.

detail.jpg
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Als er een 37,5 microfarad condensator in zat kun je die prima vervangen door een 35 of 40 microfarad. Wel de goeie spanning (of hoger) kiezen.

mvg
klaas0639

Klaas, bedankt voor de info. De motor gaat mij dus niet doorbranden? Wat heeft dan de voorkeur, 35 of 40?

Groet,
Roelof
 

Th.A.Fransen

Nieuw lid
10 jan 2017
14
0
Er is ook staalwol mer 4 of 5 nullen ,het is niet zo eenvoudig te krijgen du even zoeken en meestal bestellen. Vriendelijke Groeten. Tom Fransen
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Roelof, het maakt praktisch niet echt merkbaar uit, het is een afwijking die kleiner is dan de tolerantie (gewoonlijk minstens 10 %). Met 40 microfarad zal je theoretisch geen aanloopkoppel verliezen.

mvg
klaas0639

PS: interessant item die restauratie van je.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Roelof, het maakt praktisch niet echt merkbaar uit, het is een afwijking die kleiner is dan de tolerantie (gewoonlijk minstens 10 %). Met 40 microfarad zal je theoretisch geen aanloopkoppel verliezen.

Ok. Thanks. Heb vroeger ooit vermogenselektronica gedaan op de MTS, maar kennis is beetje boel weggezakt :) Ondertussen is de 40uF condensator onderweg.

Groet Roelof
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.