Hulp bij opknappen vlak/vandikte bank

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hallo,

Ben al tijden een enthousiast lezend lid van Woodworking.nl en post niet, leer vooral van dit forum.
Maar nu heb ik wat tips nodig over een onderwerp waar ik niet zo heel veel over kan vinden
Ik heb namelijk de beschikking gekregen over een Elekctra Beckum HC260. Een oudje, maar amper gebruikt, zo goed als nieuw.
Maar door lang stilstand zijn de platen nogal zijn geoxideerd. Hierdoor trekt de vandikte het hout er niet doorheen.
Ondertussen heb ik al glijwas besteld, maar ik zou ook graag de platen willen polijsten.
Op dit forum zag ik 1 post van het polijsten van een vlakbank, maar daar staat niet precies bij hoe dat te doen.
Ik zag schuren met diverse korrels tot 1500. Maar moet dit met speciaal schuurpapier. nat of droog?
En dan het polijsten. Waar doe je dat mee. Ik heb een rotex 150. Kan het daarmee, en welk accessoire heb ik dan nodig?
Ik zie vilt, spons en schapenvacht. En moet er dan cleaner of iets dergelijks gebruikt worden.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groet Roelof
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hallo pel,

Dank voor de reactie. Moet je daar dan ook iets van cleaner op doen? Of gewoon heel fijn staalwol samen met Glijwas
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Waar moeten we aan denken bij 'nogal geoxideerd' ? Putten van 2 mm diep, of her en der een ander kleurtje?

Je wil vooral dat de tafels vlak zijn en blijven, dus met een Rotex er op en kuilen schuren is zeker niet de bedoeling. Heb je wellicht wat foto's ?

Schaven worden gevlakt door schuurpapier op iets vlaks (glas bijvoorbeeld) te plakken en de schaaf daarover heen en weer te schuiven. Dat lijkt me met een tafel al wat lastiger.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
WD40 en Scotchbrite werkt prima. Aan schuurpapier zou ik op een machine nooit aan beginnen, je wil de oppervlakteroest kwijt. Een put doet niets met de nauwkeurigheid of het geleiden van het hout, dus die moet je ook niet allemaal weg gaan schuren. Dan is het blad zijn nauwkeurigheid kwijt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hallo,

Maar moet dit met speciaal schuurpapier. nat of droog?
En dan het polijsten. Waar doe je dat mee. Ik heb een rotex 150. Kan het daarmee, en welk accessoire heb ik dan nodig?
Ik zie vilt, spons en schapenvacht. En moet er dan cleaner of iets dergelijks gebruikt worden.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groet Roelof

Ik heb mijn (vorige) draaibank het bed geschuurd en de vlakbank met wat ik voorhanden had (SiaSpeed)
Bij de vlakbank heb ik het schuurpapier op een vlak stuk hardhout gelijmd (om goed vlak te blijven) en dan handmatig kruislings schuren

Beide heb ik toen geschuurd van korrel 180 tot 1000 en daarna nog een polijstpasta er overheen gehaald (op een spons) ik denk dat de keuze voor een spons/vacht of vilt niet zo heel belangrijk is, dit is belangrijker als je echt zichtwerk polijst icm het materiaal... autolak, polyester, gepolijst rvs hier kan dat wel uitmaken, maar jij wil gewoon een glad oppervlakte
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
WIj hebben een forse vlakbank die flink wat vliegroest had op de aan- en uitvoer tafels. Gewoon geschuurd met, ik meen, P 600 watervast schuurpapier en daarna met WD40 behandeld. Als je echt roestvorming ('putten') hebt wordt het uiteraard een ander verhaal.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Het grote voordeel van staalwol is dat je er mee kan schuren terwijl de rotzooi er in gat zitten. Iik gebruik het ook vaak in combinatie met wd40. Even over het gebruik van de rotex. Wil je er grof mee polijsten neem dan een spons en doe er een vloeibaar schuurmiddel op. De grofte van de korrel moet je zelf bepalen. Bedenk wel dat de meeste toepassingen komen uit de lakspuit wereld. Auto's enz. Vor een vlakbank zou ik deze weg niet bewandelen. Gewoonn staalwol. Wat je nog zou kunnen proberen is het gebruik van schuurvlies op de rotex. Ik gebruik het festoo.l schuurvlies vaak voor het verwijderen van roest in combinatie met wd40. Ik doe dit wel met de hand. De machine heb ik nog niet geprobeert met deze combi.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Allemaal bedankt voor de tips!. Ik was op het idee van schuren en polijsten gekomen naar aanleiding van dit draadje: http://www.woodworking.nl/showthrea...en-vandikte-bank&highlight=polijsten+vlakbank

Ook mijn bank heeft nog ronde cirekels van de vreesbank. Maar geen roestputjes:
Paar foto's ter verduidelijking:vlakbank 4.jpg vlakbank3.jpg

Ik denk eerst dat ik maar eens met staalwol en WD40 en glijwas aan de gang moet gaan. Dan maar eens kijken hoe de resultaten zijn voordat ik met de Rotex aan de gang ga.

Dan meteen maar even een ander technische vraag. De band die de doorvoerrollen aandrijft loopt er af. Door stilstand is de band een beetje misvormd:
Vlakbank1.jpg vlakbank2.jpg

Ik heb met en tirewrap het probleem opgelost, maar denk dat op de lange termijn de tirewrap de band gaat vernielen.
Mijn vraag is dus waar ik de spare parts kan kopen. Deze machine is zou oud dat volgens mij de spareparts niet meer te krijgen zijn. Maar ik heb het idee dat de banden van nieuwere machines en zelfs van andere merken hetzelde zijn. Iemand tips?

Groet Roelof
 
Laatst bewerkt:

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Dergelijke banden zijn redelijk universeel volgens mij, en worden voor allerlei toepassingen gebruikt. Als je op de band nog de lengte kunt aflezen heb je het waarschijnlijk zo gevonden.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ok. Zal ik eens bekijken. Op de as zat ook roest, misschien is dat ook een oorzaak. Ook die as zal ik eerst eens met staalwol en WD40 bewerken.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ok. Zal ik eens bekijken. Op de as zat ook roest, misschien is dat ook een oorzaak. Ook die as zal ik eerst eens met staalwol en WD40 bewerken.
In staalwol zijn ook verschillende graduaties van grof tot fijn te krijgen.
Als ik jou was zou ik daarvoor de fijnste nemen in combinatie WD40 en/of citroensap (gewoon van de supermarkt)
Mvg,:).
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik denk eerder dat die er af loopt omdat hij te los staat !?
op de vervorming na ziet de band er nog niet heel slecht uit, somminge banden zijn wel 20 jaar oud voor die écht op zijn
als de machine een tijdje draait en de band warm word dan is die vervorming volgens mij zo weg
mis je niet ergens een spanrol....daar lijkt het eerder op
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen luinge,

In deze toepassing zou ik denken dat het eraf lopen niet zou mogen/kunnen. Het zou een afwijking kunnen zijn in de riem, als deze geen draairichting heeft zou je deze kunnen omdraaien. Wielen staan niet extact in lijn, misschien is de schaafas op een manier af te stellen/corrigeren of deze geeft een kleine afwijking bij belasting waardoor de riem+as bijv theoretisch gezien naar beneden wordt gedrukt waardoor deze naar het schaafbed toe komt. bekijk allereerst even alle bevestigingspunten en evt afstellen.

Mvg wilco

@ tocix, je bericht stond er in 1x;-),.. ik dacht te zien dat dit de riem is als deze eraf gelopen is. en bij herstellen/in gebruik maken weer op het zwarte wiel gezet dient te worden.

als dit niet het geval is zou ik eerst toxic 's punt bekijken.
 
Laatst bewerkt:

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
In staalwol zijn ook verschillende graduaties van grof tot fijn te krijgen.
Als ik jou was zou ik daarvoor de fijnste nemen in combinatie WD40 en/of citroensap (gewoon van de supermarkt)
Mvg,:).

Mijn leverancier heeft 000 (3keer 0). Is dat voldoende fijn?

Roelof
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
als deze geen draairichting heeft zou je deze kunnen omdraaien. Wielen staan niet extact in lijn, misschien is de schaafas op een manier af te stellen/corrigeren of deze geeft een kleine afwijking bij belasting waardoor de riem+as bijv theoretisch gezien naar beneden wordt gedrukt waardoor deze naar het schaafbed toe komt. bekijk allereerst even alle bevestigingspunten en evt afstellen.

QUOTE]

Bedankt. Ik zal aalle punten nog eens heel nauwkeurig bekijken. Er zit in ieder geval amper stof/zaagsel tussen. Maar ik zal alles nog eens goed schoonmaken en kijken of het dan goed blijft gaan.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik zie enige gelijkenis met de Kity. Op de foto missen daar nog meer onderdelen? Hoe worden de aandrijfrollen in en uit geschakeld?

Het schuren van de tafels heb ik met de excentrische schuurmachine gedaan, met abranet (±100 en ±240). In combinatie met houtglijmiddel glijden die weer als een zonnetje.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Op de foto missen daar nog meer onderdelen? Hoe worden de aandrijfrollen in en uit geschakeld?

Thanks. Er mist niks in op de foto. Althans, ik heb er niets uit gehaald, en naar ik aanneem de vorige eigenaar ook niet.
Zal eens zoeken op de kity. Aandrijfrollen draaien altijd. Kan die niet in of uitschakelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.