Het ontspannen van het zaaglint bij wekelijks/ maandelijks gebruik.

Houtie

Nieuw lid
15 sep 2014
23
0
Hallo wijze medeforummers,
Bij deze mijn eerste "domme" vraag. Uit mijn verleden meen ik mij te kunnen herinneren dat je het zaaglint bij een lintzaag moet ontspannen bij geen gebruik, maar wanneer zou dat het beste zijn?
Ik heb zelf een een oude Meber 400 waarbij het zaaglint boven het lint op de rand loopt en tanden uitsteken. Bij het onderste wiel loopt mijn volledig lint over het wiel. Als ik het lint gespannen houd is dit schadelijk voor de zetting van de tanden en kan dan hierdoor later " drift " ontstaan?

groeten René
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Slecht voor de machine, belasting lagers en ongelijke slijtage rubber dat over de wielen loopt. Dat het lint kan breken is dan nog een extra reden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik weet mensen die er fanatiek op zijn (het ontspannen van het lint) maar ik ken er ook die het nooit doen
zal er ook aan liggen hoe vaak de zaag draait
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ontspan het lint nooit. Nou moet ik wel toevoegen dat ik een tamelijk lage lintspanning gebruik (althans dat denk ik; ik wil nog eens een lintspanningsmetertje maken).
Tot nu heb ik niks gemerkt van nadelige gevolgen (ik gebruik mijn kleine 2de hands machine gemiddeld 1 keer per week en heb hem een jaar of vier).

Maar ook mijn gevoel zegt dat het niet goed is :).


Benieuwd of er iemand is met slechte ervaring.

mvg
klaas0639
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen Rene, Om eerlijk te zien doen wij het bijna nooit. En als we een meubelmaker hebben ingehuurd die dit achteraf wel doet geeft dit nog wel eens een vervelend gevloek als we de machine later weer aanzetten ,... jullie snappen wat ik bedoel.

Het gebruik heeft ongetwijfeld een samenhang met het vervormen ed. Bij ons worden de machines dagelijks gebruikt en tot zover hebben merken wij weinig problemen.

Mvg wilco
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik heb een machientje met wielen van 350mm. Ik ontspan de zaag nooit, terwijl het bij mij alleen een gewicht verschuiven is. Ik heb nooit iets negatiefs kunnen merken. De zagen lopen netjes met de tanden over de rand. En ik gebruik hem soms weken niet.
 

Houtie

Nieuw lid
15 sep 2014
23
0
Bedankt voor de bevestigingen, dan ga ik toch maar meer ontspannen (het lint) :cool:

Groeten René
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
kijk het is heel simpel
ontspannen kan zeker geen kwaad, gespannen zijn de meningen over verdeeld (als je de zaag niet heel vaak gebruikt)
Neem het zeker voor het onzekere....
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De lintzaag bij ons op werk, een metaallintzaag die op zeer hoge spanning staat, wordt nooit ontspannen. Deze wordt uiteraard wel dagelijks gebruikt.

Het ontspannen van het lint is uitsluitend om het rubber op de wielen te sparen. Alle andere onderdelen, lagers en het lint zelf dus ook, zijn op de taak toegerust en kunnen dit bij een goede machine en lint prima aan. Het rubber zal bij langere stilstand gaan vervormen en kan dan voor problemen gaan zorgen.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik los het zo op, anders vergeet ik het geheid:
IMG_0695.jpg

Ook ik ga uit van het principe "better safe than sorry".

Groet,
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.