Vingers geraakt met zaagtafel

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Ai, dat zijn mindere berichten. Beterschap en een spoedig herstel gewenst.

Wel weer een impuls om zelf ook scherp op te letten...
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Oei, dat zal wel even FLINK schrikken geweest zijn... Kan me voorstellen dat je even helemaal de weg kwijt was toen dat gebeurde.
Heel veel beterschap de komende tijd, hopelijk geneest het allemaal netjes :)


Maareh... vind je het niet ook een beetje héél stom van jezelf? Dat er geregeld ongelukken gebeuren met een zaag snap ik wel. Dus dat je er per ongeluk in/aan komt tijdens het zagen. Maar dat je je niet realiseerde dat je zaag nog aan stond, dat vind ik toch wel iets heel speciaals?! Ik probeer me alle situaties voor te stellen, maar dát zou me denk ik toch niet gebeuren. Je bent je -ten tijde dat de zaag draait- toch zeker 100% ervan bewust dát die draait? Of mis ik hier iets? (ik snap dat je de zaag niet hoorde omdat de afzuiging aan stond, maar dan nog....)

Grtz,

Atmoz
 

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Beterschap!
Dit is het gevaar van routine in het werk.

Ik had het van de week ook, ik was wat hout aan het schaven op mijn Robland combi, komt mijn trui verwikkeld om de boorkop van de pen/gat boor welke op dezelfde as als de schaafbeitels zit.
Mijn trui had aan de voorkant slechts nog de kraag, de rest was gewoon weg gerukt! Dat had veel slechter kunnen aflopen.
Dan besef je dat een ongeluk in een klein hoekje zit en ga je echt weer voorzichtiger/bedachtzamer werken.
 

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
Nogmaals allemaal bedankt voor jullie medeleven, de tips van de meelopende afzuiging en de lamp vind ik echt top! Daar ga ik zeker mee aan de slag zodra ik mn beide handen weer normaal kan gebruiken.
Aan het spouwmes zit een rode beschermkap vast, die wil ook nog vervangen voor een transparante zodat ik kan zien dat de zaag aan staat.

@Atmoz, tuurlijk vind ik het stom van mezelf! Maar het is zoals Koenta zegt, een klein beetje routine en verder als je even afgeleid bent of niet oplet en zeker als je denkt ff dit of ff dat gaat het mis. Ik kijk wel 5 keer uit de volgende keer dat ik de zaag weer aanzet!!
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Jeetje, gelijk jullie zeggen. Howjom, gelijk wij zeggen.

Sterkte, en beterschap. Geluk bij een ongeluk dat je er - naar het er naar uitziet - zonder blijvend letsel gaat uitkomen.

Het blijft me toch wat, tafelzagen. Zelf heb ik nog een oude Electra Bechum bouwzaag die ik tijdens de bouw van mijn huis veelvuldig heb gebruikt, tot en met 'schulpen' van de laminaat aan toe. En omdat de bijhorende langsgeleider enkel nuttig lijkt voor het knuppelen van zeehonden (of toch alleszins niet voor het parallel aanvoeren van hout), was het meeste dan nog 'freehanded'. Bij ELK gebruik piste ik in mjin broek van schrik, gelijk wij zeggen. Ik weet niet direct wat jullie zeggen :). Nu is de EB an sich een monsterlijke variant van de meer "elegantere" schrijnwerkersmodellen, maar toch zit er een spouwmes en kap op (en ik zou er niet aan hebben durven denken om die weg te doen) maar dan nog liep het dun door de broek.

Toen ik me dan na de bouw wat meer in houtbewerking ging interesseren, vond ik de tijd rijp om de zaag te upgraden naar een meer nauwkeurig model. Zij die mij kennen weten dat dit betekent dat ik me MAANDEN heb zitten inlezen, ook op fora zoals het deze. In al die tijd heb ik aardig wat zitten klussen met hout (tussen de interneringen en de afkickcentra door). Klussen, zònder tafelzaag. Ik denk dan ook dat het besluit na al het opzoekwerk - want we zijn nog bezig, dat spreekt - zal resulteren in de vaststelling dat ik zonder kan :).

Vooral voor 'dados' en rabatten blijft het wel knagen. Dat is voorlopig opgelost met een deuvelmal (van Wolcraft :) ) en een Lamello die hopelijk binnenkort in de bus valt (maar nu ook weer niet te hard of ie kan gelijk terug voor herstellingen). En telkens als ik dan denk 'dat een sleuf nu toch wel makkelijk zou zijn geweest', denk ik aan illustraties als de volgende, en zucht eens diep…

minimoxon_060-300x240.jpg


Enfin, dit is natuurlijk jouw draadje maar ik moest het toch even van me afschrijven. Zij die mij kennen weten dat ik anders toch maar lollies van kleine kinderen zou gaan afpakken of zo.

Jimbo
(heeft vastgesteld dat ze er in Sealife echt niet mee kunnen lachen als je met langsgeleider in de hand naar het zeehondenverblijf vraagt)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Misschien een dom idee, maar heb je al eens aan handgereedschap gedacht? Het risico op letsels kun je natuurlijk nooit volledig uitsluiten, maar ze zijn toch pak minder.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Misschien een dom idee, maar heb je al eens aan handgereedschap gedacht?
Aan mij gericht?

In die leercurve heb ik écht geen zin. Ik zal dan wel Genen Echte zijn, en ook nooit worden, maar dat deert me niet. Zij Die Het Bed Deelt en Vies Schuin Kan Kijken wil bovendien met de nodige regelmaat een afgewerkt product uit de hobbykelder zien verschijnen.

En dan nog.

Ik kijk nu bvb aan tegen een projectje waarbij ik een multiplexplaat in repen van 4cm ga zagen. De ideale klus voor een tafelzaag. Daar wil je me echt met een Jefzaag aan zetten!? (Ik ga het doen met een jig en de invalzaag. En met een gerust hart)
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
ten eerste beterschap en sterkte.

helaas gebeuren ongelukken door een samenval van omstandigheden en achteraf denk je dat had ook anders gekund.

zo heb ik net voor kerst met mijn duim in de lintzaag gezeten. was het dom ja. heb ik ervan geleerd ja.
normaal doe ik de fietsen naar buiten maar de auto stond op de oprit. het was donker en ik was zelf onrustig en moest iets doen.

dus ging ik in de garage verder met mijn project. op het moment van zagen merk ik dat ik iets voel trekken aan mijn bovenkleding en zat tegen het stuur van de fiets. ik draai gedeeltelijk om en met mijn linker hand zit mijn duim in de lijn van de lintzaag. juist op dat moment schiet het hout erdoor en snij ik in mijn duim een halve cm.

gelukkig had ik het bod niet geraakt en voelde ik nog prikkels in het topje en ben er erg goed vanaf gekomen.

s avonds maar weer handleiding gelezen en filmpjes op YouTube gekeken vim veiligheid en weer bewust geworden van het feit dat je toch iedere keer alert moet zijn met het geen wat je aan het doen bent. het wordt zo gauw een routine of noem maar op.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Misschien een dom idee, maar heb je al eens aan handgereedschap gedacht? Het risico op letsels kun je natuurlijk nooit volledig uitsluiten, maar ze zijn toch pak minder.

Is wat betreft grote lichamelijke schades inderdaad wat veiliger, maar ik kan uit eigen ervaring vertellen dat je met handgereedschap ook flinke wonden kan maken.
Zelfs met een blikje Corned Beef dat niet helemaal open wil.

@Houtenplank: beterschap en voortaan beter uit kijken!

ps: Heb je de grap: "vier bier voor de houtzagerij" al gemaakt?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Vroeger herkende je een timmerman aan een aantal vingers minder.
Tsja, een ongeluk zit in een klein hoekje. Net prikte ik me nog aan een steekbeitel, heel iets, maar ja, scherp hé en dat bloedt direct dus het werkstuk weer onder de vlekken.
Mijn vrouw en ik zijn nog nooit zo geschrokken als toen onze zoon de elektrische schaaf even tegen zijn hand aan (!) zette. Gelukkig was de schrik groter dan de schade, maar toch. Dus sinds die tijd altijd de stekkers er uit als ik er niet bij ben.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Beterschap, we zijn nu eenmaal geen robots en af en toe missen we een momentje.. Sommige momentjes zijn erger dan andere, dat dan weer wel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Aan mij gericht?

In die leercurve heb ik écht geen zin.

Eigenlijk was het meer aan Houtenplank gericht, maar het is voor iedereen van toepassing. Geen probleem als het niets voor jou is, maar wou gewoon even meegeven dat er een alternatief is voor elektrisch gereedschap.

Is wat betreft grote lichamelijke schades inderdaad wat veiliger, maar ik kan uit eigen ervaring vertellen dat je met handgereedschap ook flinke wonden kan maken.

Inderdaad, ben ooit eens uitgeschoten met een beitel en dat deed geen deugd. Maar dat was dan ook omdat ik veiligheidsregel nr.1 overtreden had: nooit geen hand voorbij de snijrand zetten. Lesje geleerd. Daarvoor dient dus je bankschroef.

Maar een ongeluk zit dikwijls in een klein hoekje. Hoe veilig ik ook probeer te werken, laatst toch een ongeval gehad. Ik struikelde over een losliggende kabel, en gaf de koperen regenbuis een kopstoot:
IMG_20161220_151717.jpg

Gelukkig had ik mijn veiligheidsbril nog op, maar heb er toch paar dagen koppijn en een verstuikte pols aan overgehouden.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb wel 'ns over zitten nadenken om meer op het handwerk over te gaan want als het hobby is dan is tijdsdruk geen probleem.
Zoals Bossyrangs en sommige anderen vooral veel op de hand doen heeft ook z'n charme en als de Japanners er zulke mooie dingen mee maken dan is het wel iets om over na te denken vind ik.
En ik zelf vind ook een mooie pen en gat verbinding op de hand heeft iets heel ambachtelijks om mee bezig te zijn, het voelt gewoon anders dan met machines, het is ook heel rustgevend op die manier.
Je loopt gewoon een stuk minder risico want uitschieten met een beitel heeft meestal minder vervelende gevolgen dan machinale ongelukken.
Ik ben ook 2 keer met m'n vingertop in de schaafmessen terecht gekomen en gelukkig alleen vleeswonden maar het had een stuk slechter kunnen aflopen.
We worden hier in het westen ook wel verleid met het gemak van al die machines natuurlijk.
 

J. Bakels

Nieuw lid
6 nov 2015
11
1
Goed dat je het even meldt. We moeten zelf net zo scherp blijven als de zaag.....En dat vergeten we nog wel eens.
Beterschap en hopelijk knap je weer helemaal op.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@Houtenplank, dat het snel mag herstellen. Het blijft altijd een risico om te werken met machinaal aangestuurde machines maar dat gaat ook op voor handwerk tools. Of een scheermes geslepen beitel of schaaf en net geveilde zaag geen diepe wonden kan veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Beterschap, hopelijk gaat t herstel zo spoedig als de dokter verwacht en houd je er relatief weinig aan over. Ik heb zelf recent een bijna ongelukje gehad met mijn "veilige" Festool Kapex, die heeft nog wel een beschermkap maar die scharniert pas terug als de zaag weer omhoog gaat. Ik had stukje hout afgekort en wilde het pakken. Zonder dat ik er erg in had (zaag was al uit maar liep blijkbaar na) raakte mijn linker wijsvinger de zaag. Alleen met uitdraaien een flinke diepe jaap in de vinger. Pleisterwerk en paar weken goed wat pijn maar alleen al die onachtzaamheid van een goed beveiligde machine die niet meer terugveert omdat hij blijkbaar gesmeerd moet worden kan je makkelijk je vinger kosten.

Allemaal opletten dus, maar ja dat weten we wel...
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Blij dat het nog redelijk goed is afgelopen en bedankt voor je posting.

ik sat net de te den keen om een Grrr-ripper aan te schaffen, zou dat what zijn om ongelukjes te voorkomen?

Groeten en beterschap, Hans
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Hans ik heb de gripper gekocht vlak nadat ik het zaagblad geaaid had. Gebruik hemregelmatig. Maar ook het duwstokje. Aks je veel dun werk doet is het wel makjelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.