Perenhout

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Onlangs tikte ik een stapel perenstammen op de kop voor een paar eurie...
Wetende welke prijzen er af en toe gevraagd worden kon ik het niet laten lopen, stammen van zo een 25cm doorsnede
Mooi ! die kan ik zelf op de lintzaag verzagen
Vanmiddag even een stukje geprobeerd (stukje stam van 60cm lengte)
De bedoeling is om stukken te zagen die ik later in snijplanken kan gebruiken én een stapel balkjes als basis voor bijv. pepermolens (peer is zulk mooi hout)

20170116_163038.jpg

20170116_163047.jpg

20170116_163044.jpg

Zeg nou eerlijk, is dat niet mooi....
Ik zal ook wat stukken sparen voor de draaibank en alles waar ik niks mee kan of zaagafval is, dat gaat bij het stookhout
Tof toch, achteraf had ik misschien wat meer stammen moeten nemen, het zagen ging best vlot

Ik moet alleen even zoeken, kan me herinneren dat er vorig jaar een draadje was van een mede-forummer die een soort van Jig (hulpstuk) had gemaakt om het zagen makkelijker te maken, weet alleen niet meer wie
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Ja, mooi.
Sowieso is het heel bevredigend om zelf van stammen planken ed te zagen. En daar dan iets van te maken.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ik word ook altijd blij als ik zo'n mooi hout zie. Jammer dat het na verloop van tijd toch altijd wat verkleurt en minder sprekend wordt. Maar ja, ondertussen ben ik dan alweer iets nieuws aan het maken, dus...
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dat ziet er inderdaad prachtig uit! Het heeft altijd iets wanneer je de twee gezaagde delen voor het eerst "openvouwt" en het hout bekijkt.

Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Groet, René
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Ik moet alleen even zoeken, kan me herinneren dat er vorig jaar een draadje was van een mede-forummer die een soort van Jig (hulpstuk) had gemaakt om het zagen makkelijker te maken, weet alleen niet meer wie

In dit topic kun je mijn houtzaagwerk bekijken, o.a. met een hulpstuk voor planken zagen.

Fons
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zo te zien heb je best wat lange stammen waar je mooie planken van krijgt.
Vindt je dat niet zonde om er dan snijplanken van te maken?
 

Treetop

Actieve deelnemer
4 dec 2016
42
0
Het afvalhout kan je gebruiken voor vlees te roken op de bbq (geen schors) , kan je zelfs nog een euro'tje voor krijgen.
Lap nu heb ik zin in gerookte ribbetjes mmmmm
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je het hout in de olie zet komt veel van die mooie kleur weer terug
Athanor ik ga kijken dank je (misschien was dat wel welke in bedoelde)
Willem, als ik de stammen doorzaag in de hele lengte en die recht moet schaven krijg je door hier en daar een knik heel veel verlies, heb juist minder verlies door de stukken wat korter te houden
uiteraard ga ik wel een poging wagen voor iets langer (1 meter ofzo) het is niet alleen snijplanken....ook draaiwerk, van alles eigenlijk
Treetop, ook daar houd ik het eea voor apart, heb al een mooie emmer vol met pruimen hout en ook een zak vol met pruimen krullen (en ik besef me dat ik op de combinatie van pruimen en krullen wss wel wat reacties ga krijgen :D)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.