waar Dominofrees kopen? Toolnation?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb een gelijkaardig verhaal gehoord bij een lokale dealer. Het ging dan wel niet over Toolnation, maar over webshops in het algemeen. Webshops zouden volgens die man goedkoop in het Zuiden (onder andere Spanje en Portugal) aankopen. Maar ik heb toen de adviesprijzen van Festool in Spanje vergeleken met de Belgische en daar zat echt niet veel verschil in.


Ja en negen van de tien keer zijn dit bedrijven waarbij de winkelier de boot heeft gemist in het digitale tijdperk en dus moeite heeft om mee te komen met dit soort shops
Winkeliers die al van een oudere generatie zijn en er geheel eigen theorieën op na houden
Voor de rest sluit ik me geheel aan bij EVS
pas nog naar duitsland gereden voor een 'via ebay' aankoop, kacheltje kost in nl 2600 en daar 1343, leiding werk was daar ook veel goedkoper en als klap op de vuurpijl was 250km heen en 250 terug 120euro goekoper dan laten versturen, dan is mijn keuze gauw gemaakt, voor de centjes die overblijven kan ik dan mooi weer wat anders doen (draaibankje bouwen bijvoorbeeld)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Onlangs ging het in een topic over garantie en wie de garantie moet verstrekken. Als ik me goed herinner is het de verkoper die de garantie moet voldoen, niet meer, niet minder.

Dat klopt. De wettelijke garantie moet door de verkoper worden voldaan, want daar heb je een koopovereenkomst mee. Echter levert Festool en andere fabrikanten een fabrieksgarantie die langer en uitgebreider is dan de wettelijke garantie (o.a diefstaldekking). Die fabrieksgarantie mis je dus bij grijze import.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Lokale aanbieder vs webshop scheelt in mijn geval 5,5 procent.
Op een bedrag van een domino frees loopt dit maak dit zeker een paar 10tjes verschil.
maar goed..
De lokale aanbieder (Kruis Gereedschappen) zit 700 meter van m`n werkplaats en heeft steengoed advies. (staan ze om bekend)
Ook de service als iets geruild of gerepareerd moet worden is erg goed.

Daarnaast ik het super waardevol om de winkel te steunen zodat ze kunnen blijven bestaan.
Dan kan ik vervolgens elk moment, bijna lopend, naar de winkel lopen om extra domino`s, schuurpapier, freesjes, of ander gereedschap kopen.
Dat is zeker wel fijn!
(ik zou ook niet willen dat m`n klanten altijd naar m`n concurrent gaan die alles super goedkoop laten produceren.)
Ook ik heb het nodig dat m`n klanten een lokale markt ondersteund.

Ik wil tool-nation niet zwart maken.. maaar... als ik online reviews bekijk.. zitten daar toch redelijk veel negatieve reviews..

Overigs ga ik m`n tooltje vandaag ophalen! op de fiets!! 2 systainers moet te doen zijn.. 700 meter fietsen.. :)
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Fijn dat je een lokale aanbieder hebt. Bij mij is de eerste 20 km verderop en deze kan zelfs nog geen advies geven, want doet weinig met hout. De lokale aanbieder verkoopt dan ook nog tegen adviesprijs, dan is de keuze snel gemaakt.

Ben het overigens eens met de stelling dat je de lokale economie moet steunen en doe dit ook met alles, behalve dus met Festoolgereedschappen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ok dan zal ik nog een voorbeeld geven waarom ik denk dat de meeste gereedschap winkels in dit land geen bestaansrecht hebben:

Ik zocht een lijm die PIR op hout kan lijmen. Het doet er niet toe welke keten het was. En ik ben echt heel vriendelijke geholpen. Maar het kwam er toch op neer dat ik zelf maar even in het schap moest kijken.


Een van mijn schanieren van mijn festool systainer was stuk. Sander (gereedschappro) gemailt met de vraag of hij dat kon leveren. Uur later stond het op zijn site.

Gisteren een pakketje terug gestuurd omdat ik het bij naderinzien toch niet ging gebruiken. Binnen een dag stond het geld weer op mijn rekening.

Nu denk zeker dat er voor Baptist en vergelijkbare winkels, zeker bestaansrecht hebben. Maar de locale ijzerwaren super, ik denk het niet.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Nico je hebt helemaal gelijk. Als midden in de klus je laatste frees breekt, gaat deze lokale handel jou uit de brand helpen. Nou is Kruis toevallig een hele goede, en de grote prijsverschillen van Festool die hier worden genoemd kan ik tussen hun en Toolnation niet zo gauw ontdekken.

Toen ik bij Kruis was voor mijn freesmachine, hebben we een praatje gemaakt over hun locatie. Ze zitten nog steeds in een stokoud pand midden in een oude wijk. De verkoper gaf aan dat de internethandel zo groot is geworden, dat voor hun een nieuw pand absoluut geen noodzaak is. De reparaties en toebehoren passen prima in de oude winkel, daar gaan zij geen nieuwbouw voor plegen. Veel internethandelaren hebben goedkope panden zonder winkel of showroom, en als ze dan ook geen verkopers en winkelvoorraad hoeven te hebben, kunnen ze de kosten drukken. Toolnation heeft lang niet alles op voorraad. Ga er maar van uit dat er bij een paar dagen levertijd op hun website, een bestelling van jouw eerst bij de fabrikant of importeur besteld moet worden.

Geen voorraad, geen kosten. Het zijn niet de machines uit oost Europa die de prijs drukken, het zijn de dure panden en de dure Hollanders die er werken waar de prijs van omhoog schiet. Daar op besparen zorgt voor goedkopere machines.
SVH24 uit Duitsland is een hele grote webwinkel die goedkoop blauwe Bosch levert, zij hebben rechtstreeks inzage in de voorraad bij Bosch, en vrijwel alle machines worden vanuit Bosch zelf naar de klanten van SVH24 geleverd.

Ik bestelde daar een machine, omdat die in Nederland bijna nergens op voorraad was, maar hij bleek uiteindelijk ook bij Bosch niet op voorraad. Door de mailwisseling met hun uitleg kwam ik erachter dat de buitenlandzendingen eerst naar hun bedrijf komen, de binnenlandzendingen gaan rechtstreeks bij Bosch vandaan.

Dat verklaart dus ook de lage prijzen, de voorraad staat bij de fabrikant, niet de handelaar. Een webshop functioneert volledig digitaal, alleen de doos moet worden ingepakt en opgestuurd. Heb je echter een paar schroeven of freesjes nodig, zal de lokale handelaar je sneller kunen helpen. Het kan geen kwaad deze ook te blijven ondersteunen, als die jou met zijn service en zijn voorraad tegemoet kan komen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Maar ook kruis doet heel veel op internet en heeft een zeer uitgebreide website waar alles op staat
Ik denk dat kruis het half zo goed niet zo doen zonder dit alles...want dan moeten ze het hebben van alleen de winkel bezoekers en die aantallen liggen nu hoger door mensen die online kijken en dan de winkel opzoeken (of online bestellen)
Zo ben ik zelf óók bij kruis terecht gekomen
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Apart want in NL kennen we geen max. termijn aan de "Wettelijke garantie".
https://www.rijksoverheid.nl/onderw...ntwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Het gaat ook niet om de max termijn, maar de minimale termijn. Maar misschien is het handiger om deze discussie te staken. We raken steeds verder off topic (ja, ik besef dat ik de aanstichter van dit ben geweest :rolleyes:).

Qua lokale verkoper vs internetshop is er denk ook een redelijke consensus hier. Zo lang een lokale winkel de hogere prijs waard maakt door service, kennis of andere zaken heeft het een meerwaarde. Anders kun je net beter online kopen in NL of buitenland als dat goedkoper is.

Overigens vind ik het wel interessant dat er zaken zijn die zowel online goede zaken doen en ook fysieke vestigingen hebben. Kruis is hier een voorbeeld van, maar ook Toolnation (=Dirks Machines en heeft vestigingen in Beek (Limburg) en Nederweert). Er zelfs ook een omgekeerde beweging van webshops die weer fysieke winkel openen, voor voor de service en klanten informeren (Gereedschappro, Toolstation, etc.). Ook grote ketens als Cool Blue doen dit.

Ik ben dubbel over Toolnation. Ze zijn goedkoop en voor mij vlakbij, waardoor ik vaak afhaal. De kennis van de verkopers in de zaak is zeer goed, ook al zijn er een paar die wel een cursus klantvriendelijkheid kunnen gebruiken. De communicatie via mail is ook traag. De levertijden kloppen vaak niet, waardoor zelfs een afhaalorder met producten op voorraad vaak 3 of 4 dagen duurt. Vaak is laten versturen sneller dan afhalen! Waarschijnlijk komt dit doordat ze nu een aantal verschillende magazijnen hebben, waardoor alles van andere plekken moet komen. Ze zijn een nieuw pand aan het bouwen, waardoor hopelijk deze problemen snel tot de verleden tijd horen.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Ik ben dubbel over Toolnation. Ze zijn goedkoop en voor mij vlakbij, waardoor ik vaak afhaal. De kennis van de verkopers in de zaak is zeer goed, ook al zijn er een paar die wel een cursus klantvriendelijkheid kunnen gebruiken. De communicatie via mail is ook traag. De levertijden kloppen vaak niet, waardoor zelfs een afhaalorder met producten op voorraad vaak 3 of 4 dagen duurt. Vaak is laten versturen sneller dan afhalen! Waarschijnlijk komt dit doordat ze nu een aantal verschillende magazijnen hebben, waardoor alles van andere plekken moet komen. Ze zijn een nieuw pand aan het bouwen, waardoor hopelijk deze problemen snel tot de verleden tijd horen.
Heb de zelfde ervaring, waarschijnlijk verwend door de Coolblue's van deze wereld. Informeren naar levertijd / status levert een soort van "wacht eerst 3 dagen voor je begint te zeuren" op (zover de klantvriendelijkheid) , verder veel onduidelijkheid wat er wanneer er iets geleverd wordt, ik heb geen problemen met deelleveringen maar om bij een invalzaag met liniaal alleen eerst de liniaal te leveren als deellevering daar ontgaat me de logica van.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Inmiddels een mooi setje opgehaald! Helemaal blij!

Bleek dat de set aanbieding met domino`s etc toch meer in zat dan ik dacht.. dus had een extra aanslag en verloofmof voor de stofzuiger besteld. Die onderdelen weer teruggebracht. T scheelt nu maar 38 euro.. vergelijken met de goedkope "gereedsschapnatie" dit is ongeveer 3,7 procent! Dus dat voel ik al een stuk minder!

Festool had in de fabriek een foutje gemaakt.. ze hadden de rondaanslag vervangen voor een lijstenaanslag in het doosje.. daardoor had ik nu 2 lijstenaanslagen. Dus weer terug gefietst. Kruis heeft natuurlijk heel gemakkelijk dat weer ingenomen en alsnog de juiste aanslag besteld. En dat alles op een ochtendje :) Dat lukt een webshop niet.. dan was ik een paar dagen verder.. met pech ook nog weekend ertussen!

Blij dat ik het bij m`n lokale gereedschap handel heb gekocht :)
 
Laatst bewerkt:

hurck

Nieuw lid
16 jan 2014
19
0
Heb de zelfde ervaring, waarschijnlijk verwend door de Coolblue's van deze wereld. Informeren naar levertijd / status levert een soort van "wacht eerst 3 dagen voor je begint te zeuren" op (zover de klantvriendelijkheid) , verder veel onduidelijkheid wat er wanneer er iets geleverd wordt, ik heb geen problemen met deelleveringen maar om bij een invalzaag met liniaal alleen eerst de liniaal te leveren als deellevering daar ontgaat me de logica van.
Ik heb de indruk dat toolnation het gewoon drukker heeft dan vroeger. Enkele jaren terug werd de bestelling meestal de werkdag erna verstuurt. Maar dat is meer en meer opgeschoven en ondertussen moet je wel dikwijls bijna een week wachten.

Een ander voorbeeld van een webwinkel met een fysiek contactpunt is Dieter Schmidt van fine tools in Berlijn. Ik ben er toen we op citytrip waren eens gepasseerd. Die zitten in een groot magazijn net buiten het centrum en hebben vanalles uitgestalt liggen in het 'winkeltje'. Alles wat daar niet ligt halen ze gewoon uit het magazijn zodat je het kan vastnemen/bekijken. Heel meedenkende mensen ook die er werken (ook via mail trouwens)
 

hurck

Nieuw lid
16 jan 2014
19
0
Absoluut. Ik doelde eerder naar hoe het komt dat ze later versturen, niet hoe ze omgaan met vragen van klanten. Met mailen of telefoneren met hen heb ik geen ervaring. Dat zou natuurlijk best zo hulpvaardig mogelijk blijven anders kan dat wel eens tegen ze gaan keren en lost dat 'drukke winkel' probleem misschien ook gelijk zichzelf op. Een reputatie heb je tegenwoordig snel en daar raak je moeilijk vanaf
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.