Doorzakken framewerk dressoir

cullyn

Nieuw lid
26 sep 2016
13
0
Puttershoek
Beste forumleden,

Graag vraag ik jullie hulp bij het volgende;

Van mijn werk kreeg ik onlangs een tweetal zijkanten + het blad van een dressoir. De kastjes die er tussenin zaten zijn weggegooid. Nu wil ik de kastjes zelf opnieuw bouwen en zo weer een bruikbaar dressoir maken.
Een aantal foto's ter verduidelijking van de situatie;

IMG_1604.jpgIMG_1605.jpgdressoir.jpgdressoir2.jpgdressoir3.jpg

De vraag;
De onderkant van het frame/de kastjes heeft bijna 2 meter te overbruggen en zal dus zeer waarschijnlijk doorbuigen wanneer ik "goedkoop" multiplex gebruik. Simpelweg een 5x10 balk onderop schroeven vind ik ook niet zo mooi. Dus zijn er nog andere manieren om hier mee om te gaan?

Bij voorbaat excuses dat ik jullie het "denkwerk" laat doen, maar dit wordt zo'n beetje mijn eerste project, dus ben volop lerende..

Groet,
Stefan
 
Laatst bewerkt:

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Achterste benen met elkaar verbinden geeft stijfheid
daarna de boel ertussen schuiven.

bijna soortgelijk maar met een hele bodem tbv stijfheid zie foto.
Alles mdf en zwevend in het buitenframe/kader
Kaders zijn hol (9mm mdf onder 45graden verlijmd)

linterieur1.jpg
 
Laatst bewerkt:

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
De multiplex opdikken door deze onder 45 graden te zagen aan de zijkant en er een strook van een cm of 5 aan de zijkant tegenaan maken?
Eventueel de onderkant ook dichtmaken en zelfs nog stroken van links naar rechts ertussen plaatsen?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Behalve doorbuigen moet je ook iets doen om meer stijfheid in de lengterichting te krijgen. Toevoegen van een plaat aan de achterkant zou geweldig helpen. En voor het blad is 18 mm triplex te dun. Ik denk aan minstens het dubbele (door opdikken)


mvg
klaas0639
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het zal aan mij liggen, maar ik snap het verhaal niet.
Er moeten toch nog kastjes gemaakt worden die daar tussen komen of zoiets?
Misschien eerst je idee uit denken? Dan tekening maken.
Nu zie ik 2 zijkanten en een plank ertussen. Waar zijn dan de kastjes?
Het is geen kritiek, maar mij lijkt het verhaal niet compleet.
 

cullyn

Nieuw lid
26 sep 2016
13
0
Puttershoek
Wordt zeker niet als kritiek ervaren Bob, sowieso bedankt voor je tijd/reactie.
M'n tekening is zeker nog niet af, in mijn hoofd zit wel een plan. Echter bestaan alle mogelijke varianten van dit plan uit een onderste plank die over de gehele lengte moet komen. Dit, en het feit dat er nogal wat gewicht in de kastjes zal komen, doet me aannemen dat het e.e.a. zal doorzakken.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ok. Duidelijk.
Dan zit de stevigheid straks in je totaal ontwerp.
Nu pak je twee zijkanten en tekent er iets tussen met een bepaalde lengte.
Daarbij ga je er van uit dat het gaat doorbuigen.
Daar is het verhaal dus nog niet compleet.
Het gaat uiteindelijk om een dressoir wat je wilt maken, met de zijkanten als uitgaanspunt.
Ontwerp eerst de kast. Het materiaal komt later.
 

cullyn

Nieuw lid
26 sep 2016
13
0
Puttershoek
Hierbij een uitwerking van m'n (voorlopige) idee (deurtjes er even bijdenken);
dressoir4.jpgdressoir5.jpgdressoir6.jpg

Nu ik het zo getekend heb, ga ik denken dat het doorzakken ook wel zal meevallen.
Het geheel is berekend met 18mm multiplex.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als ik jou was zou ik gewoon twee houten pootjes maken die in het midden onder je kast komen dan zakt ie niet meer door in het midden.
Als je het helemaal zwevend wil ophangen tussen de poten dan moet je je stevigheid uit de verbinding van je multiplex met je frame halen of het achterpaneel volledig op de grond laten rusten want dan zie je aan de voorkant er niets van, dan lijkt het te zweven.
Je kan ook aan de achterkant tussen de poten een plank maken (pen en gat) en daar je kast op vastmaken dan heeft het geheel de stevigheid die het nodig heeft.
Wat bobmartin zegt is de juiste weg.
Je ontwerpt je kast en als dat in elkaar zit en dan maak je het frame op maat er omheen.
 

cullyn

Nieuw lid
26 sep 2016
13
0
Puttershoek
Inmiddels staat het binnenste kastdeel in elkaar. Boven verwachting stevig, boven verwachting zakt het níét door.
Het blad ligt er nu nog los op, hierdoor nog een klein kiertje op één van de foto's. Zal recht trekken zodra ik 'm vast schroef.

Uiteindelijk gewerkt met eenvoudig 18mm MDF met witte dunne kunststof toplaag en wit kantenband.

Deurtjes staan in bestelling, beslag is reeds in huis. Bijna klaar dus :)


IMG_1702.jpgIMG_1703.jpgIMG_1704.jpgIMG_1705.jpg
 

cullyn

Nieuw lid
26 sep 2016
13
0
Puttershoek
@willem1958; in zekere zin wel. Over het gehele oppervlak zit een zelfde 18mm MDF plaat in de achterkant geschroefd. Dit geeft het geheel ongetwijfeld ook een behoorlijke stevigheid.

Update; 2 deurtjes hangen!
IMG_1804.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.