Omkasting bad in (groene) MDF

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Tgoh... het gaat hier natuurlijk 'slechts' over de omkasting van een bad he, we zijn geen douche aan het bouwen. Weliswaar zal er de keren dat er een bad genomen wordt wel (heel) wat water over deze plaat spatten/lopen. We proberen dat sowieso te beperken, en het wordt zaak de boel achteraf zo snel mogelijk af te drogen (voornamelijk dan de vloer en de horizontale plaat). Ter info: we gebruiken het bad nu al 2j zonder enige omkasting.

Een Ytong muurtje metsen rond het bad, kimband/pasta aanbrengen in de hoek chape/ytong, en dan betegelen zal sowieso wel beter zijn wat betreft waterdichtheid. Maar dit was nu niet de 'look' waar we naar opzoek waren.

Dit is nu een oplossing die ik heb ineengeknutseld met materiaal dat ik had liggen, op twee voormiddagen. Dus als het geen 20j meegaat is dat geen ramp.

Moest het na x-maanden gebruik al aan gort zijn zal ik het laten weten.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
@SereN, heb je er rekening mee gehouden dat als er een verstopping is, dat je er nog bij kunt komen zonder de boel helemaal te moeten slopen?

Groet Pel.
Daar heb ik aan gedacht, klassiek zie je dan dat er een klein luikje wordt voorzien. Maar praktisch gezien denk ik dat je het hier niet mee red wanneer je die sifon en afvoerleiding moet verwijderen, dan moet de hele zooi er toch vanaf. In dat geval zal ik dan met een sterke magneet alle schroeven terugzoeken en de volledige plaat verwijderen. Achteraf moet je dan alles weer toesmeren, verven en afkitten...

Ik heb er dus rekening mee gehouden, maar niets mee gedaan :)
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Opzicht is een kit voeg voor de waterdichtheid helemaal geen probleem. Enige is dat ik geen polymax maar een goede silicone kit zou pakken en dan ook goed aanbrengen. Dus ontvetten, en zorgen dat er genoeg kit blijft staan na het afmessen. Zelf vindt ik een kleine kit voeg optisch vaak mooier maar ervaring leert dat die veel sneller los scheuren. als je een goede kit voeg maakt kan dat echt jaren meegaan. En zodra je scheurtjes ziet gelijk even een nieuwe kit voeg, dan blijft alles prima droog hoor, bij de badrand doe je precies hetzelfde en dat gaat ook goed.

waar ik me meer zorgen over maak zijn alle kleine naadjes tussen de verschillende platen, hier krijg je geen kit tussen en dus ben ik bang dat je daar wel problemen zou kunnen krijgen. wat ik zelf in deze situatie zou doen is hele goede ronde kanten aan de platen frezen waar je ze niet kan kitten en dan een dryflex achtig product op de kopse kanten smeren en vervolgens monteren en dan de naad die ontstaat door twee ronde kanten opvullen en afstrijken. ik denk dat je dan van de problemen af bent.

Bedankt voor de info. De naad tussen de vlakke plaat en de voorwand zou ik inderdaad zo kunnen doen. Is er een reden waarom je die zou afronden, en niet afschuinen (v-groef)?
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Bedankt voor de info. De naad tussen de vlakke plaat en de voorwand zou ik inderdaad zo kunnen doen. Is er een reden waarom je die zou afronden, en niet afschuinen (v-groef)?

Graag gedaan hoor .-) nee daar is niet echt een rede voor, ik ging automatisch van afronden uit omdat ik dat zelf meestal doe maar afschuinen werkt net zo goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.