Met tafelzaag 3-5mm van balk af.

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Spouwmes laten zitten is in deze geen optie vrees ik, want dat komt boven de zaag uit. Om gevaar bij terugslag te voorkomen moet je altijd links van het hout gaan staan en er niet achter. Zorg dat het hout haaks is, niet krom, etc. Zelf werk ik in dit soort gevallen zonder spouwmes op de dw745. Het wordt vervelend als er spanning in het hout zit. Dan kunnen de zaagsneden naar elkaar toe komen. Wat hier in helpt is alles met beleid doen. Dus niet proberen in één keer die 77 mm te zagen maar in drie keer. Daarnaast heel goed luisteren naar de zaag. Die geeft aan of er te hard wordt geduwd, of het blad klem loopt etc. Als je het niet vertrouwt dan de zaag uit zetten en daarna de balk er af en opnieuw beginnen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Spouwmes laten zitten.
Als de kap eraan vast zit een ander spouwmes monteren of het huidige afslijpen zodanig dat het onder de zaag blijft.
Advies geven aan een onervaren houtbewerker om te zagen zonder spouwmes.........:mad:
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Bedankt voor de tips allen. Het spouwmes laat ik zeker zitten :). Koop er denk ik eentje bij die net wat lager is dan mijn zaagblad. Dan kan ik hoger dan 77mm en verdekt zagen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Gebruik een schulpzaagblad.
Zorg dat het hout niet kiept (verleng je zaagtafel)
Zet de zaag zo hoog mogelijk als je gaat schulpen.
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Wat is het effect van het gebruik van het gewone blad, als ik dus geen echt schulpblad gebruik?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Een blad met 48 of 60 tanden zaagt veel zwaarder loopt sneller vast of verbrand het hout als je een flink stuk hout gaat schulpen.
Met een schulpblad dat hier speciaal voor bedoeld is gaat het een stuk beter.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Bedankt voor de tips allen. Het spouwmes laat ik zeker zitten :). Koop er denk ik eentje bij die net wat lager is dan mijn zaagblad. Dan kan ik hoger dan 77mm en verdekt zagen.

Zou je een linkje of een bestelnummer willen posten als je zon laag spouwmes gevonden hebt. Wij hebben hier twee zaagtafels staan en lopen met sponning zagen altijd tegen dat mes aan en dan gaat die er meestal maar weer uit.
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Zou je een linkje of een bestelnummer willen posten als je zon laag spouwmes gevonden hebt. Wij hebben hier twee zaagtafels staan en lopen met sponning zagen altijd tegen dat mes aan en dan gaat die er meestal maar weer uit.

Lees in verschillende topics dat die bij kruis.nl te bestellen zijn...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een lange balk schulpen is niet dadelijk de gevaarlijkste bewerking. De balk is lang en zwaar, dus gemakkelijk onder controle te houden. Wel opletten dat je niet gaat wringen. Of dat de balk van zijn eigen gaat wringen doordat hij krom is. Zorg dat je hulp hebt van iemand waar je op kan vertrouwen. De twee persoon moet enkel helpen op de balk vast te houden, zonder kracht te zetten. Eerst achteraan, daarna vooraan. En anders met de handschaaf... Beetje werk, maar gaat ook.
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Niet diep genoeg met de bovenfrees? je hebt maar 5 cm nodig. Je laat de frees over een tweetal balkjes nagenoeg gelijk aan de afmeting van je originele balk en dan eigenlijk gewoon 1 van de kanten vlakken.

1 van de miljoen filmpjes: https://www.youtube.com/watch?v=qtkBZHLJyD0&t=6s

Dit heb ik gezien inderdaad. Maar een opstelling maken waarbij ik mijn niet altijd gelijke balken perfect recht leg zodat ik deze met een mal kan affreezen is ook niet echt makkelijk.
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Heb gisteren wat balken gezaagd. 3-5 mm eraf wil dus zeggen aan beide kanten 1-2 mm eraf. Dit is net geen zaagdikte. Ging goed, mooi resultaat, maar wat een bende! Omdat er minder afgaat dan een zaag krijg je heeel veeel zaagsel dat niet afgezogen wordt.... Overal zat zaagsel, tot in mijn sokken :).
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Gefeliciteerd.
Mooi beetje zaagsel, kan je een zaagsel kachel mee vullen.
Nooit van gehoord? Google eens op 'sawdust stove'.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.