iets onder de houtkachel

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, fijn om te weten....voor nu de kachel maar uit laten branden, morgen steken we hem weer aan, dan kan de deur open staan en kunnen we even goed doorstoken
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Het is normaal dat de een nieuwe kachel ruikt.. Moet schoonbranden. In kierdichte en mechanisch geventileerde woningen moet voor een open verbrandingstoestel een open verbinding met de buitenlucht gemaakt worden. Vaak via de kruipruimte.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hallo Toxiq,
mijn zoon heeft verschillende jaren in Duitsland gewoond. Hij verwarmde zijn huis met één houtkachel die aangesloten werd op een gemetste schouw... Voor hij deze mocht laten plaatsen kwam de door de gemeente aangestelde schouwveger nazien of de schouw geschikt was. Op zijn advies hebben we alle gipsplaten van de schouw moeten afbreken. Wij hebben de muren met cement moeten afplakken en hebben er daarna steenstrips op geplakt... Hij beweerde dat gipsplaten niet voldeden als achtergrond van een houtkachel...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vanochtend de kachel aangestoken, walmt nog steeds maar lijkt minder en vooral de reuk is minder
het is hier bijna onbehachelijk warm haha.... de thermostaat klok geeft 26,5 graden aan, helaas kunnen we alle deuren binnenshuis nog niet open zetten, dan stinkt alles
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Stinken bij het in gebruik nemen is normaal. Wat Tuoh zegt, en ook moet de verf waarmee de kachel is gespoten nog harden.

De buis naar buiten, is die horizontaal of onder een hoek? Onze kachel is door een kachelbedrijf geplaatst, en hij gaf aan dat een schoorsteenpijp bij het 'verslepen' een hoek van max. 30 graden mag maken om geen problemen met de trek te ondervinden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De pijp gaat horizontaal naar buiten, hij brandt goed (zover ik kan beoordelen)
ik zal me er nog eens verder in verdiepen

Hebben we ook gedaan willem....het word inmiddels wel iets minder
Morgen stoken we overdag weer een paar uurtjes (en de deuren open...)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.