iets onder de houtkachel

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Wij hebben er niks onder, dat is ook een houten vloer.
ja er valt wel eens wat uit, maar dat is echt sporadisch en ik kon het nog steeds altijd weghalen voordat er vlekken waren.
als je een staal plaat overweegt kan je die er altijd nog wel onder krijgen, mocht je het toch niks vinden zonder plaat.
het is maar een overweging he.

wel goed opletten met die enkelwandige en dubblwandige buizen.
dat is echt belagrijk voor een goede trek in de buis, die komt mede door temperatuur in de buis.
ik heb de hele kachel zelf aangesloten hier, en deze trekt supr goed, wat het stoken natuurlijk weer leuker maakt!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
binnen een stuk enkelwandig dan is tot 2 meter hoogte (vanaf de grond gemeten) dan gaat de pijp door de muur naar buiten en moet ik verder met dubbelwandig tot ongeveer 9 meter (pand is 8,5 meter hoog)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.197
558
Als je niets eronder het mooist vindt, waarom dan niet? Je hebt 2 scenario's:

1. alles gaat altijd goed, er valt nooit iets uit de kachel. Dan blijft je vloer dus mooi en blijf jij ervan genieten. Leg je er echter een plaat op, dan veroudert de vloer daaronder niet mee met de rest en wordt de afdekkende plaat een noodzakelijk kwaad, zelfs als er nooit iets opvalt. Geen weg terug...

2. worst kaas, je krijgt in de loop van de tijd steeds meer brandplekjes op de vloer en mevrouw Toxiq begint ergerlijk te mopperen. Dan leg je alsnog een plaat onder de kachel en kun je de vlekken eronder vergeten. Voor ernstige brandschade hoef je niet bang te zijn, je bent immers bij de kachel als de deur open staat.
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
binnen een stuk enkelwandig dan is tot 2 meter hoogte (vanaf de grond gemeten) dan gaat de pijp door de muur naar buiten en moet ik verder met dubbelwandig tot ongeveer 9 meter (pand is 8,5 meter hoog)

Lijkt mij in orde
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
nog een vraagje....(heb er toch wel een hoop merk ik)
in principe vind ik 1 gat in de muur wel zat
maar deze kachel heeft ook een aparte aanzuiging voor de verbrandingslucht
is een kanaal naar buiten toe verplicht/beter of is dit niet noodzakelijk ?

Dat is toch een rendementskwestie?

Als je een aparte aanvoer van buitenaf hebt naar de stookruimte van de kachel hoef je de verbrandingslucht niet eerst in je woonruimte op te warmen. Dat doe je wel als je de verbrandingslucht via ventilatieopeningen binnen haalt.

Rob
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je een aparte aanvoer van buitenaf hebt naar de stookruimte van de kachel hoef je de verbrandingslucht niet eerst in je woonruimte op te warmen. Dat doe je wel als je de verbrandingslucht via ventilatieopeningen binnen haalt.

Is dat niet lood om oud ijzer? In nulde orde benadering wordt er door de kachel evenveel lucht aangezogen, of dat nou via een aparte opening, of via de normale kamerventilatie gaat. Die lucht moet evenveel opgewarmd worden / wordt uiteindelijk evenveel opgewarmd tijdens het verbrandingsproces, of dat nou direct in de kachel is, of eerst indirect via de kamerlucht, die ook door de kachel is opgewarmd. Je hebt het dus over (nogmaals nulde orde) evenveel lucht, met dezelfde warmte capaciteit, die in beide gevallen van een gegeven T1 naar een uiteindelijke T2 wordt opgewarmd. In nulde orde benadering zou er dus geen rendementsverschil moeten zijn? Die indirecte verwarming van buiten naar kamertemperatuur zal wellicht iets schelen, en het debiet is wellicht ook niet helemaal identiek, maar mijn onderbuik suggereert dat het verschil niet noemenswaardig zou moeten zijn. Maar het is uiteraard niet mijn expertisegebied - misschien l-l ik wel uit mijn nek...
 

AlexH

Actieve deelnemer
19 feb 2016
26
2
Wij hebben ook al jaren de houtkachel op z'n pootjes direct op de eikenhouten vloer staan. Ja, er springt af en toe een vonk of gloeiend stukje hout uit tijdens het bijvullen. Dan maak je je vinger even nat en wip je het zo terug de kachel in. Een klein schroeiplekje hier en daar voegt alleen maar karakter toe aan je echte houten vloer. :) (Kleine kanttekening: onze eiken vloer is donker geolied, daar vallen plekjes ook minder op).

Persoonlijk vind ik zo'n staalplaat echt geen porum.
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Is dat niet lood om oud ijzer? In nulde orde benadering wordt er door de kachel evenveel lucht aangezogen, of dat nou via een aparte opening, of via de normale kamerventilatie gaat. Die lucht moet evenveel opgewarmd worden / wordt uiteindelijk evenveel opgewarmd tijdens het verbrandingsproces, of dat nou direct in de kachel is, of eerst indirect via de kamerlucht, die ook door de kachel is opgewarmd. Je hebt het dus over (nogmaals nulde orde) evenveel lucht, met dezelfde warmte capaciteit, die in beide gevallen van een gegeven T1 naar een uiteindelijke T2 wordt opgewarmd. In nulde orde benadering zou er dus geen rendementsverschil moeten zijn? Die indirecte verwarming van buiten naar kamertemperatuur zal wellicht iets schelen, en het debiet is wellicht ook niet helemaal identiek, maar mijn onderbuik suggereert dat het verschil niet noemenswaardig zou moeten zijn. Maar het is uiteraard niet mijn expertisegebied - misschien l-l ik wel uit mijn nek...

Hallo Henk,

Je verhaal klopt als de warmteuitwisseling tussen kachel en woonruimte volledig zou zijn, maar dat is niet zo door de rookgasafvoer.

Ik doelde op het verwarmingsrendement in de woonruimte, niet dat van de kachel. Het is een bekend effect, dat als de kachel lucht uit de woonruimte voor verbranding gebruikt er verderop in de ruimte een gevoel van tocht ontstaat omdat koude buitenlucht binnen komt. Je ziet dan dat mensen de temperatuur van radiatoren verder van de kachel omhoog willen hebben als de houtkachel wordt aangestoken. Ik ga er daarbij vanuit, dat tijdens de houtstook de c.v. aan blijft staan. Afhankelijk van het systeem van warmtebegrenzing (thermostaat of thermostatische kranen) wordt er ofwel meer warmte gevraagd bij de verder van de houtkachel aanwezige radiatoren ofwel het wooncomfort gaat naar beneden.

Dit effect krijg je niet als de verbrandingslucht rechtstreeks van buiten komt.

Rob
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Is je woning voorzien van mechanische ventilatie, af- en toevoer?
Zo ja, dan moet je een aparte luchttoevoer maken omdat anders de luchtbalans in de woning niet meer klopt. De hoeveelheid lucht/rookgas die door de schoorsteen naar buiten gaat moet aangevuld worden.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Yep, zo'n ding bedoel ik.
Er zijn 2 uitvoeringen, mechanische afzuiging icm natuurlijke toevoer of mechanische af- en toevoer.
Als er geen voorzieningen gemaakt worden krijg je met een kachel/open haard hetzelfde effect als met een normale afzuigkap is de keuken, een verstoorde luchtbalans en luchtjes die je op plaatsen gaat ruiken waar je ze niet wilt ruiken.
Oude huizen hadden genoeg kieren "natuurlijke ventilatie" zodat er altijd voldoende luchttoevoer was, met moderne huizen is dat toch wat anders.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Is je woning voorzien van mechanische ventilatie, af- en toevoer?
Zo ja, dan moet je een aparte luchttoevoer maken omdat anders de luchtbalans in de woning niet meer klopt. De hoeveelheid lucht/rookgas die door de schoorsteen naar buiten gaat moet aangevuld worden.

Beste Ronald, hoeft niet altijd, dit heeft te maken met de kachel. Zie mijn eerder post.

groeten,

Walter
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het zuurstof verbruik is één ding, maar het gehele volume aan rookgas wat naar buiten gaat zal je moeten aanvullen, anders ontstaat er onderdruk. Eea is erg afhankelijk van hoe luchtdicht de woning is. Met natuurlijke toevoer en mechanische afzuiging gaat het vaak goed maar met balans ventilatie, dus mechanische af- en toevoer gaat dit bijna altijd fout.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Grootte van de ruimte en de hoeveelheid lucht die de kachel gebruikt is bepalend. Zelf in april kachel (4-12kw, rendement >80%) geplaatst in huis met balansventilatie en fabrikant gaf aan dat het niet nodig was om een extra toevoer te maken. Klopt, nu al weer maanden aan het stoken (dagelijks 4-12 uur) en geen centje pijn.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De kachel staat op zijn plek, zonder een plaat er onder en zonder extra toevoer kanaal, we gaan eerst maar eens kijken hoe dit gaat
Vanmiddag is het gat naar buiten geboord, morgen plaatsen we de schoorsteen....
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het zuurstof verbruik is één ding, maar het gehele volume aan rookgas wat naar buiten gaat zal je moeten aanvullen, anders ontstaat er onderdruk. Eea is erg afhankelijk van hoe luchtdicht de woning is. Met natuurlijke toevoer en mechanische afzuiging gaat het vaak goed maar met balans ventilatie, dus mechanische af- en toevoer gaat dit bijna altijd fout.

Ik heb een balansventilatie (dus mechanische aan en toevoer) en dat gaat prima. Mijn woning is behoorlijk luchtdicht, maar zeker niet 100 procent. In principe gaan de ventilatoren elkaar compenseren zodat beide een gelijk debiet leveren. Verdwijnt er echter debiet, bijvoorbeeld door de kachel, dan gaat dit gecompenseerd worden. Ofwel wordt er minder afgezogen, of meer ingeblazen, of beide.
Maar je hebt gelijk: in een woning met balansventilatie hoort een kachel een directe luchttoevoer van buiten te hebben. Voor goede werking, veiligheid en om aan de voorschriften te voldoen.
Naar rendement gaat een luchttoevoer van buiten niet veel invloed hebben. Het rendement wordt berekend aan de hand van het CO2 gehalte in de rookgassen en de netto rookgastemperatuur. De netto rookgastemperatuur is het verschil tussen de effectieve rookgastemperatuur en de omgevingslucht. Bij lucht direct van buiten gaat die netto temperatuur wat hoger zijn, maar in rendement gaat dit weinig verschil maken.
Het tochtgevoel dat ontstaat bij sommige kachels zou verklaart kunnen worden door oude kachels, inzethaarden of openhaarden. Die nemen veel meer lucht mee door de schouw dan effectief nodig voor de verbranding. Die massa lucht wat door de schouw wordt gejaagd moet dan uit de woonruimte komen met tocht tot gevolg. Moderne kachels hebben daar geen last van mijn kachel heeft een verbrandingsrendement van 93%)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hij staat op zijn plek en vandaag voor het eerst een vuurtje gemaakt
Een paar dingen vallen op

1. na een uur branden ruikt het hier een beetje naar verbrand plastig
de doorvoer door de muur is dubbelwandig,waar nog extra steenwol buiten omheen zit
De muur waar deze doorheen gaat is (van binnen naar buiten) gipsplaat, dampwerende folie, glaswol, bakstenen muur
ik vraag me af of ik toch iets over het hoofd zag (logischer wijs zeg ik van niet, want die dubbelwandige pijpen worden niet zo heet, toch ?)

2. in het licht van de hanglamp kan ik duidelijk zien dat er een lichte grijze mist in de huiskamer hangt (alsof iemand een sigaret heeft gerookt)
de enkelwandige leidingen zijn los in elkaar geschoven (geen tape of soort van kit) en de dubbelwandige (buiten) zijn met een grote/brede ring aan elkaar gekoppeld

Kan het zijn dat ik die losse delen tóch met een tape of kit moet behandelen om zo lekkage te voorkomen of is dit iets dat een paar keer stoken verdwijnt omdat miniscule lekkages dicht gaan zitten ?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als alles goed is staat je schow in onderdruk (ze trekt). Rookgassen kunnen niet ontsnappen. Hoogsten zal bij een koude start een beetje rook ontsnappen doordat de trek nog beperkt is.
Die grijze mist is mogelijk afkomstig van het uitdampen van de lak bij de eerste stookbeurten. Dit zou snel gedaan moeten zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.