iets onder de houtkachel

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Deze week hebben we een houtkachel gekocht (moet ik nog ophalen)
Dit model
kachel.jpg

Nu hebben wij in de woonkamer een white-wash eiken vloer

Optie 1 is een stalen plaat onder de kachel, maar vinden we niet mooi
Optie 2 is een glazen plaat onder de kachel, maar vinden we niet mooi
Optie 3 is iets van tegels plaatsen....maar ziet dat er niet een beetje vreemd uit een paar tegels willekeurig op een houten vloer ?

zijn er nog andere opties, zoals welke, voorbeelden/plaatjes zijn welkom
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Ik denk dat je alle opties wel hebt benoemt. Ik had dezelfde afweging. Ben toch gegaan voor een stalen plaat in kleur, dat is in mijn optiek dan het meest bijpassend. Niks doen is geen optie, je hebt incidenteel genoeg vonkjes etc die er wat uitspringen als je de kachel opent, laat staan een houtblok/briket wat net voorover kantelt... Dat laatste heb ik een keer gehad in al die jaren, niet fijn als dat stuk net op je houten vloer valt..

Mooie kachel trouwens, bovenop ook nog wat speksteen verwerkt? Wij hebben een kachel met rondom speksteen, stoken eigenlijk iedere dag wel briketten.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
nee geen speksteen op deze kachel, maar de kachels in nl. waar een stukje speksteen op zit en je flink extra voor betaald is niet echt lonend, als je de échte speksteen kachels bekijkt in de koude landen (zweden, noorwegen etc) dat is wel even wat anders

Wel komt hier nog een heel systeem achter (oa een boiler van 1000 liter)
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Een deel het hout wegnemen en de tegels op de eigenlijke vloer?
dat is wat ik meestal maak voor klanten.
Natuursteen eronder?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik weet de diameter van de kachel niet, maar het lijkt mij met 1 keramische tegel op te lossen. 60x60, 80x80, 90x90 etc.
Wel gelijkleggen met vloer voor esthetische.
Kan ook nog natuurstenen plaat of composiet.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
hout wegnemen....oei, daar moet ik maar niet aan denken
misschien is 1 groter natuurstenen tegel 80x80 oid ind. het mooiste

Ander vraagje, er staat rookgas afvoer 150mm, is dat dan binnen maat of buiten maat van de buis ?
bijv. voor buiten komt er een dubbelwandige buis, maar binnen (waar de kachel staat) is dat enkelwandig, hoe groot moet dan het gat naar buiten zijn ?
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ieder zijn keus natuurlijk, maar op zo'n white washed vloer misstaat zo'n stalen plaat echt niet.
Het is een mooi contrast, zwart wit.
Ik opteer dan wel voor dezelfde kleur als de kachel, dan valt de plaat t minste op.
Die platen zijn er in heel veel modellen.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Zwart stalen plaat eronder is het mooiste, kan gewoon op de vloer gelegd worden (eigen ervaring). De platen zijn in verschillende maten te krijgen.

De uitloop van de kachel zal gewoon een standaard zijn, even bij de verkoper/producent navragen wat voor pijp ze adviseren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
nog een vraagje....(heb er toch wel een hoop merk ik)
in principe vind ik 1 gat in de muur wel zat
maar deze kachel heeft ook een aparte aanzuiging voor de verbrandingslucht
is een kanaal naar buiten toe verplicht/beter of is dit niet noodzakelijk ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Sam, ik zie niet echt wat je bedoeld, gaat het om de tegels ? want ik zie nergens een kachel
ik ga toch nog eens met vrouwlief praten....ik vind die plaat ook wel prima, ook al snap ik wel wat ze bedoeld....
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Zelf in april een kachel gekocht van Harry Leenders. Tegenwoordig zijn de huizen zo goed geïsoleerd en tochtvrij afgewerkt dat je bij gebruik van bepaalde kachels inderdaad een aanvoerkanaal van lucht nodig hebt. In mijn geval Harry Leenders gebeld en gevraagd of het extra kanaal nodig was. Antwoord: deze kachel gebruikt net zoveel zuurstof als een mens, dus geen extra aanvoerkanaal nodig als je tenminste geen afzuigkap aanzet. We hadden al besloten een recirculatie kap te nemen, dus geen probleem. Nu wordt er dagelijks gestookt en inderdaad werkt perfect, gelukkig geen extra aanvoerkanaal gemaakt (architect wilde dat wel).
Kortom bel de producent en bekijk je eigen situatie kritisch
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
hoeveel kw is jouw kachel (voor een sumier vergelijk ?)
We hebben overigens ventilatie roosters genoeg (veel grote raampartijen allen met een rooster) dus die kunnen we ook open zetten (lijkt me )
 
P

Pel

Guest
@Jeroen, je zou ter versiering op de kant bijvoorbeeld stalen koker op de plaat kunnen lassen, wat tevens ook goed is als afscheiding van je houtenvloer, maar als vrouwen iets in hun hoofd hebben??????

Groet Pel.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Je kan natuurlijk ook een combinatie maken. Een aantal tegels pakken (of 1 grote) en daar een mooi houten frame omheen bouwen of een lijst o.i.d. om het wat mooier over te laten gaan in je vloer
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Sam, ik zie niet echt wat je bedoeld, gaat het om de tegels ? want ik zie nergens een kachel
ik ga toch nog eens met vrouwlief praten....ik vind die plaat ook wel prima, ook al snap ik wel wat ze bedoeld....

idd gaat over hoe de tegels overgaan in het parket. Zou je evt kunnen toepassen bij jou, moest het parket dat toelaten. Op deze manier integreert het wel mooi vind ik.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
een aantal dingen bekeken en ik geloof dat vrouwlief langzamerhand aan het toegeven is aan de stalen plaat :)

Nu zit ik met het volgende, op de plek waar de kachel komt hangt een radiator, onze woning is verbonden met stadswarmte
hoe ik deze moet afkoppelen weet ik, maar ik vraag me af, moet ik die 2 leidingen allen afdoppen, op verbind ik ze beter met elkaar ?!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.