Afwerken van een gezandstraalde eiken trap.

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Beste houtvrienden,

Wie heeft er ervaring met het verder behandelen van een eiken trap nadat hij gezandstraald werd? Ik ben van plan om mijn eiken trap te laten ontdoen van vernis door te zandstralen. Hij is gekleurd in "donker eiken" en daarna gevernist. Ik zou hem graag, indien mogelijk, in een natuurkleur houden en daarna zo behandelen dat ik er geen onderhoud meer aan heb... liefst in een matte uitvoering.
Ik denk om eerst grondig te schuren en daarna te behandelen met boenwas... (natuurlijk een probleem inzake uitglijden?)Hebben jullie andere zienswijze/oplossingen?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hmm, zandstralen? Dat lijkt me een nogal zware behandeling.
Mijn vrouw spuit om de twee jaar de eiken houten schutting schoon met een hogedruk spuit.
Dan is het helemaal pluizig.

Met zandstralen zal het misschien erger worden en zit er overal zand in de toplaag.
Als je dan gaat schuren, slijt je schuurpapier heel snel.

Ik denk dat je alleen maar moet schuren. Eerst met flink grof en dan steeds fijner.
Daarna in een twee componenten parketlak. Skylt of DUO.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Trae Lyx Naturel, veranderd niks aan de kleur en is speciaal voor vloeren (is hetzelfde als skylt maar goedkoper)
Maar hier is al heel veel over geschreven, een beetje zoeken en lezen dan vindt je heel veel info

zandstralen kan prima, alleen het word wel een bende in je huis
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Monocoat olie? Heb zelf de olie met wit pigment, maar hij is er ook zonder . Geen onderhoud bestaat niet, maar weinig onderhoud wel, vandaar Monocoat .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.