Opm verlagen Hbm varia 450

Marleen

Nieuw lid
13 jan 2017
4
0
Beste allemaal,

Gisteren heb ik deze houtdraaibank gekocht. Ik wil er gips op gaan draaien. Daarom vroeg ik me af of het ook mogelijk is om de opm te verlagen? Idealiter ook traploos van 0 tot 650 ;)

Zelf weet ik niet zo veel (lees niks) over motoren en electra enzo maar ik heb mensen in mijn omgeving die daar wel verstand van hebben. Ik heb de vraag inmiddels ook bij hun neergelegd. Was ik dit forum eerder tegengekomen dan had ik mijn vraag voor de aanschaf gesteld :)

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Marleen
 
Laatst bewerkt:

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Allereerst: welkom!

Die draaibank heb ik nu ook sinds een goede maand. Hij bevalt me uitstekend! Zeer goede waar voor je geld. Ik heb er tot nu toe vooral pennen op gemaakt, zeer stabiel draaibeeld. In de toekomst wil ik ook nog schalen gaan draaien.
Maarre... wat is je vraag?

Met vriendelijke groet,

Renger
 

Marleen

Nieuw lid
13 jan 2017
4
0
Ja sorry, ik drukte op enter voordat ik klaar was. Lekker handig ;) heb mijn bericht inmiddels aangepast.
 

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Als je de snaar op de kleinste poelie van de motor legt, heb je een toerental van 650 oplopend naar 1450 opm. Van 0 naar 650 gaat standaard dus niet lukken.

Met vriendelijke groet,

Renger
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
@Marleen: bedoel je met gips draaien albast?
Ik zou graag wat van dat werk willen zien en waarschijnlijk velen met mij.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Maar dat beantwoord de vraag niet... :rolleyes:
Ja je kan de opm verlagen

De eerst stap is via de poelies, door een andere poelie te kiezen verhoog of verlaag je de snelheid, zeg maar net als een derailleur op een racefiets
De tweede stap is het plaatsen van een frequentie regelaar, deze zijn niet goedkoop maar je kan dan traploos je opm verlagen (dit doe je vaak icm met de poelies, zo hou je meer kracht over op je werkstuk/as)

Ik heb inmiddels mijn 2e frequentie regelaar gekocht bij deze man
http://link.marktplaats.nl/m1090624674

Werken goed, hij is zeer behulpzaam en de prijs is redelijk, dit werkt ook op een 220v motor

Van 0 tot 650 is niet haalbaar, je kan tot een bepaalde ondergrens gaan, daarna verlies je veel kracht
Ik weet niet hoe dat bij 220v motoren geregeld is, maar als je de man uit de advertentie belt (peter) dan kan hij je wel van advies voorzien
Wellicht als je de draaibank meeneemt sluit hij het meteen voor je aan (heeft hij voor mij ook al eens gedaan)
 

KeesKlerk

Actieve deelnemer
23 nov 2012
31
0
Weerdinge (bij MM)
Een frequentie regelaar werkt alleen op een 3-phasen motor. Je kunt er inderdaad vanuit 230V een 3-phasen motor mee aansturen.
Ik ben alleen bang dat de motor op deze draaibank een 1-phase motor is met een start wikkeling.
KeesK
 

KeesKlerk

Actieve deelnemer
23 nov 2012
31
0
Weerdinge (bij MM)
Nee, dat is een PWM regelaar, die regelt de spanning naar de motor waardoor vooral de lage toeren geen vermogen meer over houden.
Met een frequentieregelaar heb je dat effect ook maar minder. Wil je dus kracht op de lage toeren overhouden dan zul je dus wat aan de
overbrenging moeten doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.