Ingelegde Om schijfjes

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Laatst zag ik bij een vriend 2 oms terug die ik in 2010 had gemaakt, een van m'n eerste werkjes, een uitgezaagd hangertje en een schijfje met het symbool er uitgezaagd. Een gast op z'n verjaardagsfeestje werd er helemaal enthousiast van, speelde ermee in z'n handen en legde me uit hoe hij tijdens zijn leven kracht putte uit dit Indiase symbool.

Ik vind het altijd leuk als iemand zo uitbundig reageert op m'n creaties en zei dat ik er ook wel een voor hem zou maken. Ik weet niet zeker of het tot hem doordrong want het was al aan het eind van de avond ;)

Er is een (schuinzaag) truukje voor het eenvoudig inleggen met een figuurzaag maar ik vind de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Met een Hegner figuurzaag is dat ook niet nodig als je patroon maar nauwkeurig is. Tussen het patroon voor de schijf en het symbool zit ongeveer een kwart mm ruimte en dan past het er bij mij precies in. Om dat het ook maar net past gebruik ik m'n boorklem om de stukjes er in te persen.

De schijfjes zijn 4,5cm in diameter en 6mm dik.

Eiken en noten:

Pendant Om Oak Walnut.jpg

Flamed ovangkol en esdoorn:

Pendant Om Ovangkol Maple.jpg

Jatoba en ziricote:

Pendant Om Jatoba Ziricote.jpg

Nu ik weet dat dit lukt ga ik er vast nog wat meer maken met ook andere symbolen.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Ohm is wel een populaire alternatieve spelling voor om in Nederland, maar ik reserveer die spelling voor de Griekse letter Ω :p

Dit is door de schijf heen, achterkant is hetzelfde maar in spiegelbeeld. Alleen de voorkant het symbool zichtbaar zou wel mooier zijn maar je komt dan niet in de buurt van de precisie die je verkrijgt met een (Hegner) figuurzaag.

Ik maak wel flower of life hangertjes met m'n houtbrandsetje, maar dat inleggen gaat me niet lukken zo klein :D Ik dacht meer aan het Khanda symbool voor een volgende keer. Daar heb ik wel aardig wat uitgezaagde hangertjes van verkocht maar die gaan vroeg of laat kapot. Een schijfje als dit gaat lang mee.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ja en die weerstand bedoel ik dan weer niet :p

Heb je niet de mogelijkheid om de plakje doorzagen te zagen en dan weer aan elkaar lijmen? Dan heb je 2 kanten die goed zijn.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Ja, een achterkant er op plakken kan, vroeger wel 's gedaan bij andere ingelegde hangertjes, maar dan heb je een lijn over de zijkant en het is meer werk. Vooral dat laatste voorkom ik natuurlijk liever.
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Mooi werkstuk en ik vind het fraaie uitvoeringen! Ohm in spiegelbeeld werkt vast net zo goed om kracht uit te putten als het origineel!

groet, Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.