220 of driefase?

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
Ook niet vergeten : na aanpassing van de elektrische installatie, moet er een keuring komen ook. Ik weet niet of de rest van je installatie up to date is en in orde is? Want de keurder bekijkt dan het hele huis.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Beste,

Ik heb niet het hele topic nauwkeurig doorgelezen dus misschien is het al ergens genoemd....

Als 'Hollander' in het schone België heb ik ervaren dat er nog delen in België zijn waar nog 3 x 230 V (driefasen!) bestaat (in plaats van 3 x 400V).
Daar moet je dan goed rekening mee houden bij de aanschaf van driefasen apparatuur!

Mvg

Gijs.

Wat is volgens jou het verschil?

Volgens mij bestaan er 4 varianten te krijgen:

3 x 230V, ook wel 3P (voor 3 polig)zijn 3 fasen waarvoor geldt dat tussen fase en nul steeds 127V staat. Stussen fase & fase staat dan steeds 230V. Dit zie je bijna nergens meer ,ook in België zover ik weet amper of nooit;

2x 230V, ook wel 2P, zijn 1 fase en 1 nul, waartussen 230V staat. huis-, tuin- en keukenstroom zeg maar.

3 x 400V, ook wel 3P+N(+A) (3 polen + nul + aarde) zijn 3 fases met elk 230V tussen nul & fase, en 400V tussen fases. Dat noemen ze hier "3-fasen" of "krachtstroom" Dit ligt er overigens ook bij mij thuis in een gewone privéwoonst. Lag er al toen wij het huis kochten. Het huis kan dan voor verschillende delen van het huis een andere fase combineren met de nul om meer spreiding te krijgen.

3 x 690V zijn 3 fases met elk 400V tussen nul & fase, en 690V tussen de fases. Da's groot industrieel en zie je in woonhuizen ook zover ik weet nooit.
 
Laatst bewerkt:

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
3 x 230V, ook wel 3P (voor 3 polig)zijn 3 fasen waarvoor geldt dat tussen fase en nul steeds 127V staat. Stussen fase & fase staat dan steeds 230V. Dit zie je bijna nergens meer ,ook in België zover ik weet amper of nooit;
3 x 230V heb ik thuis en is gewoon 3 fasen, zonder nul. Komt in B nog regelmatig voor.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hallo Designer-John,

als ik jou goed begrijp heb je dus een Robland met 230 Volt motoren. Infeite ben ik hiernaar op zoek in tweedehands. Zou ik eventueel ook een Robland met 400 volt motoren kunnen kopen en er een condensator laten opzetten? Of is dit niet hetzelfde?
Ik ben een gewone doehetzelverhoutworm....
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Luk, Robland machines waren vroeger (misschien nu ook nog?) verkrijgbaar voor 230V mono, 3x230V of 3x400V. Opletten dus als je een 230V machine koopt.
400V motor met condensator zal niet lukken.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
1f 230v kan maar als het kan is 400v 3f wel beter. Deze zijn simpeler en dus duurzamer, lopen wat elektriciteit betreft soepeler (3 spoelen) en je kan bij dezelfde amperages hogere kW motors gebruiken.
 

KevBos

Nieuw lid
12 jan 2017
3
0
Bij de aanschaf van 1 machine op krachtstroom heb je de kosten die ik heb gemaakt volgens mij al terugverdiend aangezien het lage aanbod van 230V machines de prijs omhoog drijft

Kijk dit vind ik een goed advies!
Morgen komt er iemand kijken voor de mogelijkheden alsook kosten voor de drijfkracht.
Hoop dat de benodigde bekabeling vanuit de straat er al ligt, want onze oprit is volledig geklinkerd en dan zou ik niet weten wat doen!
Ik wil jullie zeker bedanken voor de vele reacties, mooie cultuur!
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Ik heb ook lang getwijfeld om een combine aan te kopen op 220V of 380V.... uiteindelijk heb ik me vandaag een 380v robland X31 aangeschaft, ik heb een offerte binnen van Eandis om over te schakelen op krachtstroom en die is 559 excl 21% btw. Reken daarbij dat de elektricien aan de meterkast nog een paar aanpassingen moet doen + leidingen leggen naar de werkplaats dus in mijn geval reken ik op +- 1000 euro extra kosten.
Als je het aanbod bekijkt op tweedehandssites dan kan je toch wel vaststellen dat krachtstroom geen overbodige luxe is :D

tip voor de aankoop van een machine: bel eens naar Yves uit Geetbets , heel vriendelijke man en heeft verschillende machines in voorraad! Wel snel zijn als hij eentje beschikbaar heeft want ik gok dat er per dag wel meerdere mensen naar hem telefoneren...

groetjes christophe
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Hoop dat de benodigde bekabeling vanuit de straat er al ligt, want onze oprit is volledig geklinkerd en dan zou ik niet weten wat doen!

Hier in België moet die kabel tegenwoordig in een gladde buis van d=75mm zitten. Als het traject niet te lang is, en er niet teveel kronkels inzitten, dan bestaat de mogelijkheid dat je daar nog wel een nieuwe kabel doorgeduwd of getrokken (trekdraad) krijgt. Dus alle hoop is dan nog niet verloren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Inderdaad, ik heb in 2002 zelf mijn stroom aangelegd (in het huis dat wij kochten was één groep van 16A) en heb ook "krachtstroom" aangelegd, althans dat dacht ik, het is inderdaad 3x 230V. Ik moet mijn kennis dringend uitbreiden. Ik heb er tot nu toe nog wel geen machine op aangesloten.
Gelukkig is onze overbuurman "electrieker", hij heeft zijn hele leven met hoogspanning gewerkt en kan mij vast helpen.
Limburg is volledig 3 x 380, op enkele sites (scholen bijvoorbeeld) na die een eigen transformator hebben. Antwerpse Kempen (ten noorden van de E313) idem. De rest van het land is afhankelijk van streek tot streek, maar veel gebieden zijn nog 3 x 220.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Voor wat het waard is: ik dacht "vroeger" (*ahum*, een jaar geleden) ook dat ik geen krachtstroom nodig had.
Inmiddels ben ik zelf 3 fase aan het aanleggen, en komt de netbeheerder volgende week de aansluiting in orde maken. Inclusief nieuwe slimme meter inderdaad, want dat wordt in één keer gedaan.
Ik heb je een jaar geleden op Fok ook al verteld dat je krachtstroom moest nemen, maar je wilde niet luisteren :confused:
 

KevBos

Nieuw lid
12 jan 2017
3
0
Ik heb ook lang getwijfeld om een combine aan te kopen op 220V of 380V.... uiteindelijk heb ik me vandaag een 380v robland X31 aangeschaft, ik heb een offerte binnen van Eandis om over te schakelen op krachtstroom en die is 559 excl 21% btw. Reken daarbij dat de elektricien aan de meterkast nog een paar aanpassingen moet doen + leidingen leggen naar de werkplaats dus in mijn geval reken ik op +- 1000 euro extra kosten.
Als je het aanbod bekijkt op tweedehandssites dan kan je toch wel vaststellen dat krachtstroom geen overbodige luxe is :D

tip voor de aankoop van een machine: bel eens naar Yves uit Geetbets , heel vriendelijke man en heeft verschillende machines in voorraad! Wel snel zijn als hij eentje beschikbaar heeft want ik gok dat er per dag wel meerdere mensen naar hem telefoneren...

groetjes christophe
Gisteren een elektricien op bezoek gehad:
- er komt 3 fase binnen (oef)
- 500-700€ voor infrax om deze 3 fase te enablen, dus hun elektriciteitskast ombouwen
- 200-400€ voor de werken in het huis, dus eigen elektriciteitskast ombouwen
- 130€ voor keuring
Alles samen zal het dus 1000-1200€ kosten. Valt serieus tegen! Zal al maar beginnen sparen....

Yves uit geetbets had ik al gevonden via 2dehands. Die man heeft echt massa's machines!
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Gisteren een elektricien op bezoek gehad:
- er komt 3 fase binnen (oef)
- 500-700€ voor infrax om deze 3 fase te enablen, dus hun elektriciteitskast ombouwen
- 200-400€ voor de werken in het huis, dus eigen elektriciteitskast ombouwen
- 130€ voor keuring
Alles samen zal het dus 1000-1200€ kosten. Valt serieus tegen! Zal al maar beginnen sparen....

Yves uit geetbets had ik al gevonden via 2dehands. Die man heeft echt massa's machines!

Jep die man heeft inderdaad keuze uit een 10tal machines! Hij kijkt ze zelf na, vervangt de onderdelen die stuk zijn en je kan met een gerust hart daar een combiné aanschaffen... Ook extras zoals freeskoppen/afzuiging/wielstel enzo kun je daar indien hij ze in voorraad heeft ook aankopen. Ik ben echt content dat ik 'm daar ben gaan ophalen!
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik weet niet of ik in jouw geval voor 380 aansluiting zou kiezen gezien de kosten.
Die 230 apparaten zijn zowel in Nederland als in Belgie regelmatig voor leuke prijzen te koop.
Je moet er alleen bovenop zitten.
Ik zou die €1000-1200 in ander gereedschap steken, dan in elektra.
Waarschijnlijk ga je in de toekomst toch anders werken, qua mogelijkheden.
En als je alleen werkt, heb je aan gewoon een 230 aansluiting meer dan voldoende.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Kevbos,
wat ligt er in je straat? 3×400 (dus 400v tss de fazes) of 3x230 (dus 230v tss de fazes)

Als je een 3x230 motor wil aansluiten op een 3x400v net, de motor gewoon in ster zetten.
De 3 x 400v motor wordt in een 3x400v netwerk in driehoek verbonden om maximale vermogen te halen.
Zo simpel is het, gewoon de specificaties van de motor en je electriciteitsnet vergelijken.

De specificatie 3 x 230v motor is dat er over een spoel 230v mag. Door de ster-verbinding krijgt iedere spoel 230 v van het 3 x 400 v net

Een 230 v monofaze motor heeft een spoel voor 230v en een aanloopcondensator zodat de motor in de juiste richting begint te draaien. Zonder condensator blijft hij stil staan en kun je hem met de hand in een bepaalde richting laten aanlopen (heb hier zo een oude motor liggen, maar gebruik deze niet)

Een 3 x 400v motor aansluiten op een 3x230v net is afgeraden

Jos
ster-driehoek.jpg
 
Laatst bewerkt:

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Alles samen zal het dus 1000-1200€ kosten. Valt serieus tegen! Zal al maar beginnen sparen....

Ja, dat kan ik me voorstellen. Zelf was ik voor 200 euro klaar. Inderdaad geen keuring nodig en zelf alle arbeid gedaan. Goed te doen en daarmee een no-brainer.

Bij het bedrag waar jij over spreekt wordt het financieel minder aantrekkelijk als het slechts om 1 machine gaat. Dan blijft over de afweging of je kracht nodig hebt qua vermogen en meer professionele machines die erop kunnen.

Succes met de te maken keuze
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Als je een 3x230 motor wil aansluiten op een 3x400v net, de motor gewoon in ster zetten.
Het is verwarrend om te spreken over een 230V of een 400V motor.
Drie fase asynchrone motoren met 1 snelheid zijn er in 230/400V of 400/690V uitvoering, en kunnen dus altijd op 2 spanningen aangesloten worden.
In driehoek op de laagste, in ster op de hoogste spanning.



De 3 x 400v motor wordt in een 3x400v netwerk in driehoek verbonden om maximale vermogen te halen.
De aansluiting in driehoek klopt voor een 400/690V motor, maar waarom hij dan meer vermogen heeft ben ik heel benieuwd naar.
Op het typeplaatje zie je altijd 2 spanningen met 2 bijhorende stroomsterktes voor hetzelfde vermogen.



Zo simpel is het, gewoon de specificaties van de motor en je electriciteitsnet vergelijken.
Volledig mee eens.



Een 3 x 400v motor aansluiten op een 3x230v net is afgeraden
Een 230/400V motor werkt net zo goed op een 3x230V als op een 3x400V net.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Het is verwarrend om te spreken over een 230V of een 400V motor.
Drie fase asynchrone motoren met 1 snelheid zijn er in 230/400V of 400/690V uitvoering, en kunnen dus altijd op 2 spanningen aangesloten worden.
In driehoek op de laagste, in ster op de hoogste spanning.




De aansluiting in driehoek klopt voor een 400/690V motor, maar waarom hij dan meer vermogen heeft ben ik heel benieuwd naar.
Op het typeplaatje zie je altijd 2 spanningen met 2 bijhorende stroomsterktes voor hetzelfde vermogen.




Volledig mee eens.




Een 230/400V motor werkt net zo goed op een 3x230V als op een 3x400V net.


Paul,

bedankt om het volledige plaatje te geven.. . want ik ging er van uit dat we steeds spreken over 3F-400V als zijnde motoren met als toegelaten maximale spanning over 1 spoel van 400V. (dus 400/690V Motor) en de 3F230V als de motor met als toegelaten maximale spanning van 230V over de spoel (dus een 230/400V Motor)


Ik heb jaren grootvermogen motoren geinstalleerd voor hydraulische pompen op 210 bar - 165 l/minuut. dit waren altijd 3F-400/690V motoren.
De ster-schakeling gebruikten we om de motor op te starten Het lagere amperage dat de motor dan trekt zorgde er dan voor dat de zekeringen niet sprongen. Dit liet dan toe om op nul-last de motor op toeren te laten komen. Als hij dan op toeren was, en we de druk naar 210 bar lieten gaan, werd de motor eerst omgeschakeld naar driehoek. Maar ja, we spreken hier over 80kW en meer.. en onze machines thuis zijn van een lichter caliber en normaal geven we ze de tijd om in nul-last op snelheid te komen zodat de zekeringen (normaal gezien) het wel houden..

Jos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.