Freestafel v2

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Wat verbeteringen doorgevoerd aan mijn freestafel. Eerst een nieuwe hoogteverstelling gemaakt met een lijmklem. Leek leuk, maar werkte eigenlijk heel slecht. Ook een digitale hoogtemeter gemonteerd, maar de montage gaf teveel speling. Dit moest beter. Ik wilde een zo simpel mogelijke oplossing.

Uiteindelijk is het een flinke "beugel" van hout geworden. Drie lagen multiplex op elkaar gelijmd. In het midden twee koppelmoeren M10 gemonteerd om de spindel in te laten draaien. Alles zo gemonteerd dat de machine nog steeds heel makkelijk eruit te pakken is.

Nauwkeurigheid van de digitale hoogteuitlezing is ±0.15mm. Dat is acceptabel. De hoogte is snel in te stellen. Beetje onhandig omdat je onder de tafel moet reiken, maar functioneel. De fence is (grof) in te stellen door twee schaalverdelingen op de zijkanten van de tafel (geen foto van). Nauwkeurig instellen door een apart apparaat.

DSCF0002k.jpg

DSCF0014k.jpg

DSCF0015k.jpg

Zo kan de machine eruit gepakt worden:
DSCF0017k.jpg

Digitale uitlezing op de fence:
DSCF0010k.jpg

Later deze nog iets naar achter verplaatst omdat ik er met m'n vingers tegenaan kwam bij het frezen.
DSCF0011k.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Doc

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
En nog een hulpstukje om de collet (weet even niet de Nederlandse naam) eruit te drukken. Ik wissel nog al eens van schachtmaat.

Ik had nog een lijmklem zonder schoteltje. Die past precies in een moer. Voor de 12mm & 1/2" schacht is de moer eigenlijk iets te klein. Ga nog wel eens op zoek naar een beter passende, of maak wat van hout.
Bekijk bijlage 58174

Bekijk bijlage 58175
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Tjemig wat irritant. De foto's in het eerste bericht heb ik ook al drie keer moeten plaatsen. De fotouploadfunctie is nodig aan een upgrade toe :mad:

Bedankt voor je melding, ik zal ze (later) opnieuw plaatsen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Veel tijd gestoken in het maken van twee tandwielen. Schuin gezaagd voor een haakse overbrenging. De woodgears uiteindelijk niet gebruikt. Leuk om de bocht om te gaan, maar in deze toepassing helaas niet bruikbaar.
DSCF0005.jpg

En ook nog een afzuigding gemaakt.
DSCF0012.jpg

- - - Updated - - -

En nog een hulpstukje om de collet (weet even niet de Nederlandse naam) eruit te drukken. Ik wissel nog al eens van schachtmaat.

Ik had nog een lijmklem zonder schoteltje. Die past precies in een moer. Voor de 12mm & 1/2" schacht is de moer eigenlijk iets te klein. Ga nog wel eens op zoek naar een beter passende, of maak wat van hout.
DSCF0047.jpg
DSCF0048.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Hier de tijdelijke hoogteinstelling met de lijmklem. Het verstelbare deel van deze lijmklem kan je makkelijk ervanaf halen, dus deze kan er achterstevoren ook op.
DSCF0107.jpg

DSCF0106.JPG
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De schaalverdeling aan de zijkant. Gewoon stukken rolmaat erop gelijmd met constructielijm.
DSCF0104.jpg

Nog een ander hulpmiddel:
DSCF0105.jpg

En het geheel onder de tafel:
DSCF0013.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Weer een kleine wijziging: een extra T-track en nieuwe veren om werkstukken beter te geleiden.

Het meeste en vervelendste werk is nog het op maat maken van slotbouten voor in de T-track. Dat moet toch beter kunnen?

DSCF0734k.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.