Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

OT: Doorslijpschijven, voor INOX of voor metaal.

Sorry OT, metaal ipv hout, maar er is hier vast wel iemand di het weet.

Ik heb zitten googlen maar kom er niet uit.

Waarom zijn er speciale doorslijpschijven voor Inox (ik begrijp dat dat een bepaalde metaal soort is)? Ze zijn dunner in goedkoper. Is Inox zachter? Kan ik een gewone dikkere doorslijpschijf ook voor Inox gebruiken?

Roestvaststaal is harder dan gewoon staal en met een slijpschijf waar je eerder staal meegeslepen hebt moet je geen RVS gaan slijpen omdat je dan kans hebt dat er kleine staaldeeltjes achter blijven in je RVS die alsnog voor corrosie kunnen zorgen. Dus je doet er ook goed aan om alleen maar RVS te slijpen met de zelfde schijfjes want je kunt met rvs schijfjes ook gewoon staal slijpen natuurlijk en ze zijn ook vrij zwavel, chloor en ijzer . RVS kan op wat uitzonderingen na niet zo goed tegen chloor en zwavel verbindingen en ook niet tegen de al eerder genoemde ijzerdeeltjes uit staal .

Je hebt heel veel soorten doorslijpschijven, zowel dikke als dunne, voor staal, voor inox(rvs) of gecombineerd.
    Je kunt beter voor jezelf uitzoeken wat je precies wilt doorlijpen.
    Die dunne slijpen sneller, maar zijn ook eerder op.

kijk eeens op deze site, dan zie je de keuze.

http://www.slijpschijvenwinkel.nl/in...n&categorie=35

En ieder kiest op zijn eigen manier wat hij of zij fijn vind. In het werk wat ik doe, zowel rvs als staal gebruik in gecombineerde schijven van 1mm op de 125mm slijptol en 2,3mm op de 230mm slijptol.
    Voor aluminium is het wel belangrijk dat je speciale voor aluminium neemt.

Dus als ik een voorraadje dunnere goedkopere Inox schijven pak en die voor alles behalve aluminium gebruik?
    Maar als ik ze voor anders dan Inox (RVS) gebruik ff markeren zodat dat niet meer op Inox zet?
    Ze zullen wel goedkoper zijn omdat ze dunner zijn dus minder materiaal?

Wat ik nu interessant vind is dat er gezegd word dat rvs harder is dan staal. Er zijn vele soorten rvs en om over staal nog maar te zwijgen. Dat rvs lastiger te bewerken is dan laag gelegeerd staal is mij bekend maar waardoor dat komt weet ik niet.
    Ik dacht dat rvs taaier is.

@ewoudk. Klopt dunner dus goedkoper.

Ik koop de kleine 1mm schijfjes bij de action. Spotgoedkoop en goede slijpprestaties. Ze hebben er ook lamellenschuurschijven. Die zijn ook goedkoop maar ik vind de afname wat minder. Maar ze zijn voor af en toe een projectje prima.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Wat ik nu interessant vind is dat er gezegd word dat rvs harder is dan staal. Er zijn vele soorten rvs en om over staal nog maar te zwijgen. Dat rvs lastiger te bewerken is dan laag gelegeerd staal is mij bekend maar waardoor dat komt weet ik niet.
    Ik dacht dat rvs taaier is.
    dat is ook zo, RVS is zeker niet harder dan staal, eerder zachter. Daarentegen is het inderdaad wel taaier en daardoor vaak iets lastiger te bewerken.
    Ervaring is iets dat je krijgt net nadat je het nodig had

RVS is over het algemeen inderdaad minder hard dan een gewoon stuk staal. De moderne PM soorten zijn een uitzondering: deze kunnen in sommige gevallen harder uitvallen als de "gewone" staalsoorten met een hoog koolstof gehalte. De dunnere uitvoering van slijpschijven is met name van belang voor de warmte ontwikkeling bij het doorslijpen van het materiaal: als je een dikkere doorslijpschijf gebruikt komt er meer warmte vrij. En aangezien diverse soorten RVS onder invloed van warmte de roestvaste eigenschappen kunnen verliezen wil je die extra warmte voorkomen. Dus gebruik je de dunne schijven voor RVS, en de dikkere voor staal (want die gaan langer mee).

@Wim:
    Normaal RVS bevat "klonten" harder materiaal: de toevoegingen die de legering roestvast maken zijn meestal niet mooi verdeeld. Deze harde deeltjes zorgen ervoor dat het materiaal lastiger te bewerken valt als het vaak uniformere koolstofstaal.

RVS onder invloed van warmte de roestvaste eigenschappen kunnen verliezen wil je die extra warmte voorkomen.
    Of het kromtrekken.

Forum Rechten