Allround bovenfrees keuze: dw621kt, Triton MOF001, ..

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
555
133
Ik heb alleen ervaring met de grotere versie.
Ik alleen met de kleinere.
Zoals Wim al zegt lijken ze veel op elkaar, alleen het vermogen is een heel stuk minder. Of dit een belemmering vormt ligt er natuurlijk aan wat je wilt doen.
Bij mij hangt deze ook onder een tafel, uit de hand frezen kan maar daarvoor vind ik het geen heel fijne machine. Ik heb ook nog een Makita RT0700, die gebruik ik meestal daarvoor en ook als kantenfrees.
Overigens kun je ook bij de MOF 12 mm en 1/2 “ spantangen gebruiken maar die moet je er dan bij kopen
 

PDR87

Nieuw lid
28 okt 2023
6
1
Vlaanderen
Ik zoek in feite puur een 2de freesmachine voor onder de tafel. Mijn huidige frees is een heel zware makita (RP2300), die ook perfect onder de tafel kan, maar daarvoor toch best een lift nodig heeft. De lift is duurder dan de beide Tritons. En dan moet ik steeds switchen tussen de tafel en uit de hand met 1 machine. Ik zou vooral licht freeswerk willen doen, en de obligate tand/groef-verbindingen etc. in planken. Kan die MOF dit aan?
 

RDR2950

Nieuw lid
21 okt 2023
24
19
Kapellen (Antwerpen)
Ik heb alleen ervaring met de grotere versie. Toen ik de keuze maakte heb ik goed gekeken naar de verschillen tussen de tra en de mof. In principe kan je hetzelfde want ook deze heeft een freeslift.
Voor mij was vermogen en 12mm en 1/2 spantangen de twee zaken waarom ik voor de grotere ben gegaan.
zelfde bij mij - voor het handwerk heb ik de kleine en de grote Festool (1010 en 2200), maar ik zocht een machine om vast ondersteboven te hangen waar ik toch gemakkelijk de hoogte kon instellen en daar blijkt Triton goed in te zijn. Toolstation levert die (zowel in .be als in .nl) aan een nette prijs.
Ik heb uiteindelijk voor de TRA001 gekozen omdat het prijsverschil op dat ogenblijk minder dan 50 euro was en het extra vermogen me dat wel waard was (en de freestafel toch het gewicht draagt).

Waarom wel:
  • Met zijn 2400 Watt is het een stevige machine waar ook grotere frezen zonder problemen in kunnen gebruikt worden
  • Regelbare snelheid laat toe om verschillende houtsoorten en verschillende freesdiameters goed op elkaar af te stemmen zonder een van beide te verbranden
  • Hoogte instelbaar met bijgeleverde zwengel en daarom ideaal om permanent onder de freestafel te monteren (de "precisie" hoogteinstelling wordt dan niet meer gebruikt)
  • Best betaalbaar voor dit vermogen
  • Automatische blokkering van de as voor freeswissel
  • Bij gebruik buiten de freestafel werkt de draai-drukknop voor hoogteinstelling best fijn (onder de freestafel gebruik je die natuurlijk niet)
  • Aan-uit schakelaar is goed beveiligd
Wat kan beter:
  • De aansluiting voor de stofafzuiging mag handiger zodat er ook D32 slangen op aangesloten kunnen worden - voor gebruik buiten de freestafel is de stofafzuiging onvoldoende
  • De bijgeleverde 24mm steeksleutel is van slechte kwaliteit, die heb ik heel snel vervangen
  • De bodemplaat is van goedkoop plastic, dat is prima onder de freestafel, maar voor rechtstreeks contact met mooi hout
  • Aan de logge kant voor gebruik uit de hand
  • Aanslagje voor diepteinstelling is plastic en weinig precies
  • Aan-uit schakelaar bij gebruik uit de hand heel onhandig geplaatst
Los van de opmerking dat ik niet geloof in een "allround" bovenfrees (cf vraag van OP), vind ik dit een uitstekende machine om vast onder een freestafel te monteren, maar hou ik er helemaal niet van voor gebruik uit de hand.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.