Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18
    Gohja, zo'n groot issue vind ik het eerlijk gezegd niet. Ik heb hiervoor ook een ELU 177E gehad die ik uit de hand gebruikte. Het extra gewicht zorgt er ook voor dat hij wat stabieler staat/werkt (vind ik persoonlijk).

Maar mijn uiteindelijke keuze of combinatie bevestigt ook wat jelmer vertelt. Dus ik blijf bij mijn standpunt: Ik zou tweedehands zoeken naar een 621 voor uit de hand, en een 625 voor onder een tafel. Ofwel dezelfde machines maar dan van merk x of y.

Allen bedankt voor de snelle en inhoudelijke reacties, afgaande op mijn gevoel en jullie ideeën heb ik toch besloten om voorlopig de dw621 maar eens te bestellen en mezelf het werken met een bovenfrees eigen proberen te maken.
    Daarna zie ik wel weer verder

Dat gewicht issue is wel een belangrijk punt wellicht, dank je wel.
    Wat is de hoofdreden dat je naar het tweede model grijpt? Ik vermoed dat ik daarmee, als enige frees, wel wat laag in vermogen zit voor 'allround'?
    Als enige frees is dat model ook wat te licht denk ik. Die is volgens mij maar 900 watt? Wel een regelbaar toerental. Ik weet niet of de 621 dat ook heeft? Ik gebruik het niet veel, maar soms is het makkelijk.
    Ik heb de zware vast onder de tafel hangen. Ik gebruik de tafel ook ontzettend veel moet ik zeggen. Als die er standaard staat, dan is het ook makkelijk. Ik wilde niet steeds om moeten bouwen als ik de frees in de tafel of met de hand wilde gebruiken.

De kleine frees gebruik ik veel wat ik met de tafel niet kan doen. Randjes frezen/breken, of op locatie. Het is gewoon een handzame machine die met 1 hand te gebruiken is, of met een ander onderstuk met beide handen.

Wat ik belangrijk vind is dat ik een bovenfrees heb die makkelijk in gebruik is. Mijn oude festo of900e werkt prima voor uit de hand frezen. Met beleid kan je hier ook grotere dingen mee doen. Ik heb onder mijn tafel een tra0001 van triton. Waarom deze. Goede hoogte verstelling boven het blad. Frees kan gewisseld worden boven het blad.. Ik heb er veel spantangen bij.. 1/2" frezen zijn voor en fractie van de prijs van de 12mm frezen te krijgen. Ook het vermogen is erg fijn.
    zware oude elu frezen zijn vaak zwaar en langdurig gebruikt. Kan dus behoorlijke slijtage opzitten. Wel kwaliteit.

Als ik hier mag op inpikken....

Ik overweeg om een Triton TRA001 aan te schaffen.
    In Belgie zijn er echter weinig verkoopspunten bij mijn weten. In Nederland duikt Toolstation op met de beste prijs. Iemand ervaring met deze site?
    Worden eventuele andere bedenkingen en/of ervaringen uit oudere topic's i.v.m. de degelijkheid van de TRA 001, nog onderschreven ?
    dank.

Ik ben tevreden over ToolStation, en ga ook die zware Triton frees daar halen.
    Ik eet en leef van hout

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Heel tevreden over Toolstation, ga deze daar ook kopen. Ze geven ook goede service.

Hi Olfie,
    Hier hangt de Triton onder de freestafel. Het voordeel van deze frees is de fijne verstelling wanneer hij onder de tafel hangt. Werk je er mee als bovenfrees dan is de verstelling juist heel basic. De frees mist de microverstelling die een festool (en de dewalt ook) heeft. het systeem voor diepteinstelling (drietraps turret zoals velen hebben) vind ik zelfs een beetje wiebelig. Als bovenfrees vind ik hem ook aan de grote kant. (maar dat is persoonlijk) Onder de tafel is dit model (het is niet eens de grootste) echt een topfrees. Werkt fijn, bitwissel gaat prettig, verstelling is top, een solide product. Boven de tafel is hij "ok" maar zijn er zeker betere. Kijk je naar de prijs dan denk ik dat er niet veel zijn die dat kunnen matchen en dezelfde kwaliteit leveren.

Forum Rechten