Bouwheater

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ik kan een bouw heater kopen die tot een vermogen gaat van 3300 watt. Is dit genoeg om een werkplek te verwarmen van 15 m2. Of hebben jullie een ander idee?

Let op afbeelding is van internet en geeft een idee welk model ik bedoel.IMG_0697.JPG
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Als het hok goed afgesloten is dan krijg je het er wel warm mee. Ik heb zelf een stuk van ong 15m2 dichtgezet met folie in de werkplaats waar ik aan het schilderen ben en met zo'n kachel is het goed te doen. En dan heb ik hier en daar nog open stukken.
Moet ook niet te warm worden anders doe ik niks :)
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik kan een bouw heater kopen die tot een vermogen gaat van 3300 watt. Is dit genoeg om een werkplek te verwarmen van 15 m2. Of hebben jullie een ander idee?

Let op afbeelding is van internet en geeft een idee welk model ik bedoel.

Dat is zat, maar houdt er wel rekening mee dat 3300 W ongeveer de maximale belasting is van een 16A automaat.
Je kunt dus op 1 lichtnet groep alleen deze kachel gebruiken en geen machine meer inschakelen.

Daarnaast moet je zo'n kachel in mijn optiek alleen gebruiken voor zeer incidenteel gebruik. Het verbruik aan elektrische energie is zeer fors.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
koop je een eenvoudige elektrische olieradiator van 1500W, verbruikt stukken minder en werkt prima!

Ik had in mijn werkplaats van 11m² een 800W elektrisch warmertje hangen. In de winter had dat ding 2-3 uur nodig vooraleer het niet meer koud was in de ruimte, en het moest continu blijven stoken.
Nu heb ik een 1500W olieradiator. Na 10 minuten is het prima te doen in de werkplaats, na 20min zou ik zelfs in tshirt kunnen werken (als ik dat wilde) en de radiator slaat doorheen de avond maar af en toe aan om even bij te warmen.

zo'n ding: https://www.bol.com/nl/p/olieradiat...G-37521425500-S-273212727521-9200000071842414
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
koop je een eenvoudige elektrische olieradiator van 1500W, verbruikt stukken minder en werkt prima!

Ik had in mijn werkplaats van 11m² een 800W elektrisch warmertje hangen. In de winter had dat ding 2-3 uur nodig vooraleer het niet meer koud was in de ruimte, en het moest continu blijven stoken.
Nu heb ik een 1500W olieradiator. Na 10 minuten is het prima te doen in de werkplaats, na 20min zou ik zelfs in tshirt kunnen werken (als ik dat wilde) en de radiator slaat doorheen de avond maar af en toe aan om even bij te warmen.

zo'n ding: https://www.bol.com/nl/p/olieradiat...G-37521425500-S-273212727521-9200000071842414


Zo dat is snel verwamt. Had daar nog niet van gehoord. Ik neig nu naar zo'n kachel daar ik die nu ook in de garage kan gebruiken.
 

kooijmanski

Nieuw lid
3 mei 2015
18
0
Voordeel van een olieradiator is dat je geen "open gloeispiraal " hebt met oog op brandgevaar.
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Wij hebben thuis in de garage ook zo'n bouw kacheltje. Wij gebruiken hem om ' t koude randje ' eraf te halen. Echt lekker warm in de garage wordt het niet. Ik heb m ook wel eens aan als ik aan het schuren ben, geen problemen mee gehad.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
3000 watt is 3000 watt en voor de ruimteverwarming (luchttemp) maakt de bron niet uit. Wat wél verschil maakt is dat bijv een straalkacheltje ook bij een lage luchttemp al met laag vermogen behaaglijk kan zijn mits je direct in de straling staat. En suggestie is ook belangrijk.

El. oliekachels zijn door hun gesloten constructie en lage oppervlaktemp wel heel veilig.

Ik heb in mijn werkplaatsje van 12 vierk. meter een gethermostreerd el.oliekacheltje van 2200 watt en boven mijn werkbank een straalkacheltje van (regelbaar) 500-1500 watt. De 2200 watt oliekachel is voldoende maar duurt een eeuwigheid voordat de ruimte op temp is. Vooral daarom de aanvulling met de straalkachel. De straalkachel is alleen aan als ik er ben; de oliekachel gaat dan op laag.

Blijft een erg dure manier van verwarmen. Maar ik ben amateur en ben er lang niet elke dag.

mvg
klaas0639

mvg
klaas
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Zveel verschillende ideeen en meningen.

oliekachel is geen open systeem en verwamt snel en soms niet snel lees ik.

Het idee van een straal kachel is ook een optie

moeilijk
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Ik heb zelf een 3,5kw kacheltje van praxis.
Werkt voor mijn schuurtje (enkelglas, wanden en plafond wel geisoleerd) best goed. Na zo'n 30 minuten is de ruimte verwarmd en schakel ik het apparaat terug naar half power, dus zo'n 1750 watt.
Dure oplossing, maar als ik eenmaal bezig ben heb ik er weinig tot geen last van als ik het uitzet.
Mijn schuurtje is 5x3m. ofzo.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Een oliegevulde radiator is bedoelt voor langdurig gebruik. De olie houd de warmte goed vast. Soms wel snel en bij de ander niet? Heel simpel snel verwarmen met een oliegevulde radiator kan alleen als er een ventilator in zit. Stof is alleen een probleem bij die kleine ventilatorkacheltjes met een keramisch binnenwerk dit loopt vol met stof.
Ik heb veel van die dingen verkocht en kreeg ze van aannemrs / meubelmakers regelmatig terug. De eerste keer sta je met een mond vol tanden masar na consultatie van de leverancier weet je dat je niet de enige bent. Die grote bouwheaters blaas je gemakkelijk schoon.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Wat je zou kunnen overwegen is boven je werkbank een infraroodpaneel te hangen, dit geeft snel een behaaglijke stralingswarmte met een relatief laag gebruik. Daarnaast voor de totale ruimte een oliegevulde radiator met een regelbaar vermogen om de echte koude uit de ruimte te houden.
Gebruik zelf vloerverwarming in de ruimte, maar deze staat laag (11 graden) en wordt alleen iets hoger gezet als ik een dag ga klussen. Voor de korte "handelingen" gebruik ik het infraroodpaneel wat in 5-10 minuten een heerlijke stralingswarmte geeft. Het paneel heeft een vermogen van 700 watt, niet goedkoop in aanschaf, wel heerlijk in gebruik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.