Aftekenen op hout: welke kleur gebruiken jullie?

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hoihoi,

Beste wensen voor 2017!

Ik teken in mijn atelier meestal af met potlood, maar op donkere houtsoorten is dat niet zo goed zichtbaar. Dus ben ik op zoek gegaan naar alternatieven.

Allereerst kan je uiteraard snijden met een mes, maar dat vind ik niet altijd vlot werken bij ronde vormen of rechte lijnen dichtbij nerven. Dus dan maar eens een rood potlood geprobeerd. Dat bevalt eigenlijk prima, behalve bij rode houtsoorten zoals padoek ;) En het rode potlood is ook best dik. Ik werk liever met een zgn ingenieurspotlood ofte het vulpotlood.

Zelf heb ik een Pentel P207 (mosterdgeel):
4491180e3959d844fbe04923fc712add.jpg

Nu heb je bij vulpotloden meestal enkel grijze stiften, maar ik heb online intussen ook andere kleuren gevonden, dus misschien in mijn zoektocht binnenkort ten einde!

Maar mijn vraag aan jullie: werken jullie met kleur en zo ja welke? Is bvb blauw een goeie, universele keuze voor alle houttinten... of zijn jullie daar eigenlijk stiekem niet mee bezig :D

Een paar linkjes naar de gekleurde vullingen en het vulpotlood:

https://www.penstore.nl/potloden-en...-mm/pilot-plcr-7-color-eno-vulling-lichtblauw
https://www.penstore.nl/potloden-en...n-0-7-mm/pilot-plcr-7-color-eno-vulling-groen

https://www.penstore.nl/potloden-en-vulpotloden/vulpotloden/pentel-p205-vulpotlood

Brand maar los!
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Eigenlijk gebruik ik het markeermes meer als een potlood. De keren dat ik een potlood gebruik is dat een vulpotlood zoals jij die hebt maar van een ander merk. Nu ik dus zie (dank je) dat er ook andere kleuren zijn zou ik kiezen voor wit en eventueel blauw. Ik denk dat je dan op alle houtsoorten wel je aftekeningen goed ziet.

Edit: Zie net dat wit niet verkrijgbaar is :(
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
@Fredr: ik heb iets gelijkaardigs in gebruik, maar ik vind de
vullingen ervan te zacht en te dik, waardoor de scherpte van de
lijnen snel verdwijnt. Vandaar mijn voorkeur voor het vulpotlood.

@ Martijn: gaat wit niet alleen goed werken voor donker hout? Voor bvb beuk of esdoorn gaat er denk ik weinig contrast zijn, niet? Blauw daarentegen gaat denk goed contrasteren op zowat elke houtsoort, omdat dat een kleur is die niet voorkomt bij hout.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Sam,

Gewoon een wit kleurpotlood bv van Bruynzeel, ken eigenlijk niets anders (ja kalk of patroonpotlood voor kledingmakers), dit word van oudsher door meubelmakers en schrijnwerkers gebruikt op donkere houtsoortsn. En deze natuurlijk scherpen met een beitel. :) :)
Een vulpotlood vind ik een crime om mee te werken (puntje breekt steeds en niet scherp genoeg).
Edit blauw zal niet zo fijn contrasteren op donkere houtsoorten en op beuk of esdoorn gewoon potlood

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Overigens 0,9mm vind ik wel erg dik ik werk zelf met een normaal potlood HB of H en kan mijn puntje op 0,1mm dik slijpen in no time ben er zelf erg blij mee kost geen enkele moeite met een scherpe beitel.(die elke houtbewerker standaard tot zijn beschikking heeft Beter als de ergernis van een puntenslijper)

groetnis, Roeland
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Voor grof markeren gebruik ik een Pica Dry potlood met rode vulling:

pica-dry-5030-1.jpg
Nadeel bij deze, vind ik, is dat de vulling zelf heel zacht is. Prima voor grof werk, maar als ik dat wil gebruiken voor de mallen van mijn Ottokar speelgoedauto's,, werkt niet nauwkeurig genoeg.

Daarom gebruik ik voor die toepassing liefst een vulpotlood, omdat je dat niet moet slijpen en het is nauwkeurig genoeg, laat geen sporen na op de mal. Een mes heb ik ook geprobeerd voor deze toepassing, maar omdat de auto's gekromde oppervlakten hebben, is een mes niet handig. Je bent meer bezig met de mal terug goed te leggen dan dat je aan het aftekenen bent.

@Roeland: Waarom 0.9? Dat breekt niet af ;) Met 0.5 snap ik je frustratie met vulpotloden! Wel ga ik eens 0.7 proberen, met wat verschillende kleuren vulling. Gevoelsmatig denk ik dat lichtblauw redelijk universeel zou kunnen zijn... indien niet te licht.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Zal ik eens wat verklappen? Vaak markeer ik met een mesje, maar als het allemaal niet zo nauw komt, met een vulpotlood, 0.5mm. Nu hebben de lijnen van een vulpotlood de neiging om te blinken onder bepaalde hoeken, waardoor ik ze slecht zie, zeker als ik er bvb een lineaal tegenaan wil leggen of als ik met de nerf mee afteken. Eigenlijk heb ik gewoon een bril nodig, of betere verlichting, of beiden.

De plantrekker in mij (lees: de luiwammes) heeft evenwel een tussenoplossing gevonden: ik markeer steeds vaker… met een balpen. Een goeie Parker geeft bovendien een fijner lijntje dan een vulpotlood.


(Mag ik nu nog forumlid blijven?)
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Zal ik eens wat verklappen? Vaak markeer ik met een mesje, maar als het allemaal niet zo nauw komt, met een vulpotlood, 0.5mm. Nu hebben de lijnen van een vulpotlood de neiging om te blinken onder bepaalde hoeken, waardoor ik ze slecht zie, zeker als ik er bvb een lineaal tegenaan wil leggen of als ik met de nerf mee afteken. Eigenlijk heb ik gewoon een bril nodig, of betere verlichting, of beiden.

De plantrekker in mij (lees: de luiwammes) heeft evenwel een tussenoplossing gevonden: ik markeer steeds vaker… met een balpen. Een goeie Parker geeft bovendien een fijner lijntje dan een vulpotlood.


(Mag ik nu nog forumlid blijven?)

Ik gebruik vaak deze balpoint, schrijft bijna op alles, zelfs op geglazuurt ceramiek.
Onderste boven schrijven is ook geen probleem met deze pen.
http://webshop.ecotone.nl/nl/uni-ba...tx3EpbAn-sEGqXECWXlGnUXgM0oawifKlAaAv5W8P8HAQ
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Oh, dan ben ik nog ouderwets. Ik gebruik het rode timmermanspotlood. Wel van Lyra, omdat die wat zachter zijn en daardoor een duidelijke lijn geeft.
Werkt prima
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Het meeste teken ik af met en gewoon HB potlood en slijp deze met een goede puntenslijper. Niet van de Action maar van een serieuze tekenwinkel, die laatste heb ik al zeker 4 jaar in gebruik en zorgt nog steeds voor scherpe puntjes.
Voor donkere houtsoorten (en soms ook op metaal) als ik de potloodstreep niet goed kan zien beplak ik het materiaal met schilder tape of gewoon met een wit etiket, daar kun je je tekenlust op botvieren. Dit kan natuurlijk niet in alle gevallen, maar is soms toch erg handig.

Groet Paul
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
timmermanspotlood. eerst grof met de stanleymes snijden en dan even langs de baksteen muur v.d. werkplaats schuren voor een knap puntje.

en ik plak eerst een schilderstapeje er vaak op. vooral bij plaatmateriaal.
dan kan ik duidelijk afschrijven en naderhand verwijder ik de tape en hoef ik ook niet overbodig te schuren of gummen. vooral bij blank werk erg handig om te doen.

ook de driehoeken bijvoorbeeld bij raampjes, werkbladen etc.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je kan ook voor een 1,5 mm vulpotlood kiezen daar kan je een heel scherp puntje aan schuren en hij breekt toch niet zo snel als een 0,5mm

Ik denk niet dat de kleurvullingen nog een lang leven beschoren zijn.
de kleuren blauw en rood gebruikte je vroeger bij het tekenen op een transparant.
waarbij je de tekening met potlood opzet en daarna met inkt afmaakt.
blauw hoeft je namelijk niet te gummen die valt weg op een lichtdruk
en rood gaf volgens mij een mooi grijs lijntje die je niet zo makkelijk uitgumt als je de rest van de tekening met een gewoon potlood tekende

Stabilo point 88 geeft een heel mooi fine lijntje en is in alle kleuren verkrijgbaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.