Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 23
    Mijn ervaring is dat de famag cilinderkop boren veel mooier boren, vooral bij grotere gaten, dan de standaard Forstnerboren. Vooral bij grotere afmetingen worden de Forstnerboren heel snel bot bij hard hout.

Prototype impliceert productie - in dat geval:

http://www.leroymerlin.fr/v3/p/produ...3-350-w-e10732

of van een Chinees merk nog goedkoper of gebruikt nóg goedkoper. Een goede boor in een handboormachine komt niet in de buurt van het altijd recht zagen van een echte kolomboor, en ook de goedkoopste kan probleemloos gaatjes 16 mm in hout zagen.

Junior Member
    Ingeschreven
    Jan 2017
    Jurriaan, ben helemaal akkoord met jou, maar heb nu te maken met een es die 35 jaar heeft gedroogd en een spijker is onmogelijk, heb zelfs betonspijker geprobeerd, maar dat doet gewoon zeer om er op te slaan. Prototype wil niet zeggen productie, want ik wil dat het voor de amateurs blijft en niet voor de pro's. Het apparaat willen ze niet naar Europe sturen, dus ik heb een kopie gemaakt zo goed als ik kan.

M.b.t. de Famag, ik ben slechts een kleine amateur en het lijkt me dat dit boren zijn voor pro's.

Voor het afronden heb ik vanavond een frees van een vriend gekregen en morgen ga ik het 2-de prototype maken en met de juiste boor in de goeie hoek. Kruis de vingers, want het is niet simpel om met hout te werken. Bravo voor iedereen die het eerste stadium voorbij is gekomen zonder de moed in de schoenen om door te gaan.

Bert

Als het met een houtboor niet lukt kan je ook een hss staalboor gebruiken. Zijn op alibaba voor weinig te krijgen. Let wel op dat de boor afgedraaid is naar een maat die in jouw boorkop past. Dergelijke boren zijn ook hier te verkrijgen. Moet je even zooeken op het www.
    Laatst gewijzigd door Wim Kluck; 10-01-17 om 00:44.

Ik wordt nu wel heel nieuwsgierig naar je essenhout Ik kan me niet voorstellen dat je er geen gat in kunt boren met een goede professionele boor. Dat het moeilijk te spijkeren is kan ik me indenken, maar boren moet toch wel lukken. Je schrijft dat de boor blijft stilstaan en de machine doordraait, dan zou de boor kunnen slippen. Betekent steviger in de boorhouder klemmen. Ook is het nodig het werkstuk op de boortafel vast klemmen. De snelheid kun je beter verlagen dan verhogen, zeker als je met een forstnerboor gaat werken.

Fons

Junior Member
    Ingeschreven
    Jan 2017
    Salut Fons,

De machine blijft doordraaien en dan bedoel ik dat de motor blijft draaien! De boor blijft steken, de kolom blijft steken en de motor wil alles aandrijven, maar alles zit vast! Als je wilt stuur ik een stuk op naar jou en dan begrijp je wellicht waar ik mee te maken heb. Mailadres agnesetbert@gmail.com voor prive adres om te verzenden en je zult zien dat het niet makkelijk is.

Groet Bert

P.S. Ben wellicht beginner, maar snap dat er een groot probleem is.

Als de boor stilstaat en de boorkop draait, dan zit de boor los in de kop.
    Als ook de boorkop stil staat zit de aandrijfriem los.
    Dan moet je die vaster zetten/ spannen.
    Dan kun je beter een foto van de kolomboor maken, dan kunnen we zien hoe die moet spannen, als je het zelfmniet weet.

wat ook nog zou kunnen is dat de poelie van de boorkop los zit (dit was mij overkomen bij een goedkope ferm). deze zou je ook eenvoudig vast moeten kunnen zetten. beste te controleren door de kap van boven open te zetten tijdens het boren, dan zie je direct wat er precies stil staat.
    succes ermee!

Junior Member
    Ingeschreven
    Jan 2017
    Update. Boor blijft in het hout vastsitten. boorkop slipt niet, riem slipt niet, motor wordt warm. Maak morgen foto's en zet ze online. Bonne nuit vanuit Frankrijk!

Ik denk dat we maar een koffieochtend bij jullie moeten doen om zo met z'n allen het probleem te analyseren:-)

Forum Rechten