Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23
  1. #1
    Junior Member
    Ingeschreven
    Jan 2017
    Locatie
    Turriers, Frankrijk
    Berichten
    10

    Gat is eshout is scheef geboord, hou te reperaren?

    Gister een een aantal gaten in eshout gezaagd met een kolomboor en 2 van de gaten hebben een lichte afwijking. Gevolg, als ik rondhout in de gaten steek, zijn er 2 die niet hoeks staan. Kan iemand me helpen om het probleem op te lossen?

    Een beginner met hout.

  2. #2
    hout groot zijn die gaten, in eerste instantie denk ik aan een hout prop er in lijmen en opnieuw boren
    Is het gat scheef of krom...als het krom is moet je het eerst uitboren (groter) en dan een prop er in lijmen
    Met een hamer past alles...

  3. #3
    Junior Member
    Ingeschreven
    Jan 2017
    Locatie
    Turriers, Frankrijk
    Berichten
    10
    De gaten zijn 16 mm en kom er juist achter dat tijdens het boren, halverwege een kleine rand is gevormd, denk dat die weg te vijlen is, maar daarna zal ik wellicht een kleine leegte op moeten vullen?

  4. #4
    zou het niet eerder zijn dat het randje de juiste maat is en de rest groter (de boor is verlopen) oftewel je gat niet recht en/of exact rond
    neem de boor er eens bij en laat die er met de hand inzakken en kijk eens goed
    het randje weghalen kan, maar wat is de functie van het geen dat je er in lijmt, staat er veel kracht op dan moet het goed passend zijn, staat er niet veel kracht op kan je het vullen met houtlijm, eventueel wat aangedikt met schuurstof
    Met een hamer past alles...

  5. #5
    Junior Member
    Ingeschreven
    Jan 2017
    Locatie
    Turriers, Frankrijk
    Berichten
    10
    Heb denk ik het probleem gevonden, de boor is niet verlopen! Nagedacht over het boren en toen ik aan het boren was bleef de boor vastzitten (es heeft 35 jaren gedroogd en is dus bikkelhard) en heb ik het hout van de boor moeten trekken en bij het opnieuw plaatsen van de boor is het randje waarschijnlijk ontstaan. Heb overigens direct 16 mm geboord, is het beter om eerst iets kleiner te boren om vervolgens naar de juiste grootte te gaan om dit probleem te voorkomen?

    Trouwens bedankt voor de reaties!

  6. #6
    Je schrijft niet wat voor boren je gebruikt.

    Gewoon in een keer het gat erin met een scherpe hout spiraalboor.
    Stukje boren en dan iets omhoog en vice versa tot de juiste diepte.
    En eventueel goed klemmen.

  7. #7
    Junior Member
    Ingeschreven
    Jan 2017
    Locatie
    Turriers, Frankrijk
    Berichten
    10
    Heb geen idee hoe de boor heet, maar lijkt op een boor voor ijzer, maar met een punt in het midden. De boor is nieuw en halverwege blijft hij vastzitten in het hout en de kolom draait in het lege. Heb geprobeerd om de boorsnelheid te veranderen, maar dat verhelpt het probleem niet. Dit is slechts het prototype, maar daarna is het voor eggie, want heb een aantal mensen die hetzelfde weewraam willen hebben.Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      mini.jpeg
Bekeken:   260
Grootte:   7,2 KB
ID:        58052

  8. #8
    Dat vraagt om de aanschaf van een goede z.g. Forstnerboor. In de webshop van Baptist te bestellen. Dan zijn je problemen vast voorbij.

    Fons
    Laatst gewijzigd door Athanor; 09-01-17 om 18:59.

  9. #9
    Gat vierkant opsteken en een klosje/blokje inlijmen met witte houtlijm.
    Geen speedboor of beter een forstnerboor gebruikt?
    sometimes you just need a bigger hammer

  10. #10
    Junior Member
    Ingeschreven
    Jan 2017
    Locatie
    Turriers, Frankrijk
    Berichten
    10
    Forstnerboor?!?! Woon in Frankrijk, dus even googlen hoe dat hier heet en zal dat proberen te vinden.

    Laat jullie weten hoe het morgen na de aanschaf gaat verlopen, en post dan foto's van het resultaat.

    Thanx iedereen voor de reacties! Bert

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
Back to top