Tormek SVD 186geschikt voor slijpen van spiraalschaafmesjes?

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Onlangs heb ik de slijphulp voor gutsen aangeschaft. Het gaat om de SVD 186 van Tormek.
mesjes tormek.jpg

Nu zit daar ook een hulpstuk bij om ronde en vierkante mesjes te slijpen.
Is dit hulpstuk ook geschikt om de messen van een Hammer spiraalas te slijpen?
Heeft iemand daar ervaring mee?
mesjes spiraalas.jpg

Groet,
Jan
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zijn dat geen extra geharde messen oid ?
die messen kan je niet stellen toch, ik kan me voorstellen dat na het slijpen het eea niet meer exact maatvast, maar als je ze allemaal tegelijk doet en even veel dan lijkt me dat geen probleem
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hardmetalen wisselplaten zijn precisiegeslepen om op het aambeeld te kunnen monteren. Deze zijn niet na te slijpen. Je bent je maatvoering van de beitelas overigens dan ook kwijt, omdat de platen niet meer dezelfde omtrek beschrijven als ze kleiner zijn. En volgens mij kun je dat niet na stellen.

Sowieso is hardmetaal niet makkelijk om te slijpen. Met een gewone steen lukt dit niet, een diamantsteen is nodig om goede resultaten te bereiken. Maar als je bedrijfsmatig werkt, kan ik me niet voostellen dat het loont om wisselplaten na te slijpen.

Breng je oude hardmetaal overigens apart naar de oud ijzerboer, het levert meer op als staal. Inzamelen dus.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Bedankt voor jullie reacties. Volgens mij is het idd hardmetaal, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik ging er, net als toxiq vanuit dat als ik ze allemaal evenlang (of kort) zou slijpen, dat het dan mogelijk zou zijn.
Niet dus. Helaas...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Ik adviseer om ze niet na te slijpen. Moet je toch een keer verder dan zou je de kant waar 1 2 3 op staat over een diamant steen kunnen halen. De maatvoering blijft dan redelijk in tact. Nadeel nummers weg. Misschien komen de bouten te hoog. En het is een tijdrovende klus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.