Eiken kast met ebonizede poten

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Het eerste meubel van het jaar afgeleverd.
Na een pittig maak-proces ben ik een trots meubelmaker.
Ik heb weer veel geleerd. Helaas geen foto verslag gemaakt van het maak proces. Er zaten iedergeval genoeg fouten in.
Ach, een goede meubelmaker maakt fouten.. maar lost deze ook weer op. En dat is gelukt!

Hier de foto`s!
DSCF4063.jpg
De kast is ongeveer 1 meter breed en 2,5 meter hoog. 2,5 meter recht schaven op viel nog niet mee haha!

DSCF4067.jpg
Na toestemming van Meubelmakerij Kopshout, hun versie van paneeldeurtjes gekopieerd waarbij de greepjes de ruimte vormen waar het hout kan werken.
DSCF4065.jpg

Met moderne zacht sluitende blum scharnieren de deurtjes bevestigd.


DSCF4071.jpg
Alles netjes zacht rond gefreesd. Dat geeft een zacht uiterlijk!
 
Laatst bewerkt:

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
mooie vorm, hou ik wel van. bovenste planken moeten niet te diep zijn anders kan je er niet goed bij. in dot ontwerp dus mooi rekening mee gehouden! leuk ook die paneeldeurtjes met de ruimte voor "werken"
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Mooi hoor, kan je wat meer vertellen over die poten? Dan met name het Eboniseren (is dat een goed werkwoord?)? Zijn die poten ook van eiken?

Dank voor de complimenten!
Tja hoe schrijf je eboniseren.. Volgens mij zijn wij de genen die dat gaan bepalen :) Google translate kan het ieder geval niet vertalen.

Ebonizen zoals hier onder beschreven staat werkt vooral met looizuurhoudende houtsoorten. Zoals Eiken en(kan iemand mij aanvullen??)
Maar men pakt een pot, doet daar een flinke laag azijn in. (ik deed schoonmaak azijn) Stop daar vervolgens een pluk staalwol in en laat het een week staan. Na een week filtert men de vloeistof. Met deze vloeistof smeer je met een kwast het goedje op je eiken hout(het hout voor dit punt een keer vochtig maken en opnieuw schuren. De haren komen door het goedje weer een beetje overeind te staan) en dan wordt het eiken zwart. Bij mij leek het in eerste instantie niet egaal. maar met een doekje kun je het egaal poetsen. Ook lijkt het een stuk doffer dan je zou willen. maar het hout neemt gelukkig nog olie op. En dan wordt het een mooie egale diepe kleur zwart!
owja.. je moet er ook goed op letten.. net als bij oliën en ik denk ook beitsen. Dat de oppervlakten goed lijm vrij zijn. op die plekken neemt het hout het goedje niet zo goed op en blijft het hout licht.
Je kan het na de behandeling heel licht schuren.. maar ik heb het niet te veel geprobeerd. De zwarte kleur gaat niet heeeeeel diep.

WhatsApp Image 2017-01-03 at 21.30.29.jpg
Het goedje

WhatsApp Image 2017-01-07 at 19.56.46.jpg
test stukje. De nerf is dus nog steeds zichtbaar.
soms schijnt een beetje van het lichter er nog doorheen in de diepe poriën

WhatsApp Image 2017-01-03 at 21.29.53.jpg
Voor en na de eerste laag.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Erg fraaie kast!
@Richardoe; Dit is wel een interessant artikel over eboniseren.

Groet,
Jan

Edit
Zie net dat Nico al een mooie beschrijving heeft gegeven.
In het artikel dat ik aangeef wordt het hout ook nog eerst natgemaakt met sterk geconcentreerde thee.
 
Laatst bewerkt:

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hier nog een video tussen de verschillende manieren :) ook die met thee..


Erg fraaie kast!
@Richardoe; Dit is wel een interessant artikel over eboniseren.

Groet,
Jan

Edit
Zie net dat Nico al een mooie beschrijving heeft gegeven.
In het artikel dat ik aangeef wordt het hout ook nog eerst natgemaakt met sterk geconcentreerde thee.
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Thnx allen voor de uitleg, weer iets voor op het lijstje todo :) Ik wist wel dat je het donkerder kon maken met azijn en staalwol, maar ben positief verbaasd dat het zo donker wordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.