deurtjes zagen

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ok. Sorry had niet op de link geklikt.
Heet zo'n ding ook al een invalzaag?
Waarom zou het daar niet mee kunnen?
Ook daar blijf je het probleem van de hoeken houden.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Heet zo'n ding ook al een invalzaag?
Ja, want de voet kun je op het werkstuk zetten zonder dat de zaag het werkstuk raakt. Je moet m naar beneden drukken om het zaagblad in het werkstuk te laten vallen. De foto geeft de "ingevallen" situatie.

Waarom zou het daar niet mee kunnen?
Eerder had ik ooit iets gepost over dat zo'n ding moeite had recht en fatsoenlijk door 18mm (melamine) spaanplaat te komen (was niet de enige overigens). Dan is het een "educated guess" dat 22mm Eik niet soepeler zal gaan.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Dan ben je aan een Festool Vecturo toe, lijkt me een prima oplossing voor jouw toepassingen, is er deels zelfs speciaal voor gemaakt:) Zie onderstaande filmpjes.

Fons


n deze video zie je op ongeveer tien minuten hetzelfde gebruik
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Hoe heb je het nu gedaan met de occilerende zaag?

Zo'n rond blad uit dat YouTube-filmpje zou ik niet gebruiken. Een recht blad met Japanse tanden is beter. Precies recht naar beneden zagen voorkomen, want dan kan de zaag niet zijn zijdelingse slag maken. Het gat wordt naar onder toe steeds smaller. Je houdt het blad schuin en gaat heen en weer steeds dieper. Zo kan het zaagsel ook weg. De hoekjes kom je zelf wel uit.
Er zit ook veel verschil in kwaliteit van bladen. Het beste resultaat haal ik met WSE-blades. Die zijn een stuk scherper dan de fein-blaadjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.