Werkplaatskast enkele vragen

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Mijn schuurtje van ongeveer 8x3 heb ik vorig jaar proberen om te toveren in een "werkplaatsje". Als werkbank heb ik de hoekopstelling gebruikt zoals toxic deze uitgebreid in zijn topic beschrijft. Deze gaat er komend voorjaar toch weer uit, te groot en te weinig ruimte achter me. Daarbij, ik merk dat ik het prettig vind om om de werkbank te kunnen lopen/werken. Ik maak dan ook meer gebruik van de workmate en de werkbank zelf is helemaal vol komen te staan met gereedschap etc.
Omdat ik weinig tot geen opbergruimte heb wilde ik een grote kast maken waarin ik alles kwijt kan en ruimte heb voor toekomstige spullen.
Ik dacht zelf aan om de kast op 244cm te houden (standaard bouwmarktmaat) en dan tot 220cm naar boven en 60cm diep. Maar..... Als ik het uit multiplex wil maken wat zou dan minimaal zijn qua dikte? 18mm of zou 12mm ook volstaan? En zou de achterkant nog dunner kunnen? Ik zet de kast ook vast aan de muur. Ik wil 4 compartimenten in de kast die dan alle 4 naar wens in te delen zijn. Links wil ik vrijhouden voor elektrisch gereedschap, de 2 middelste voor handgereedschap en aftekenmateriaal en rechts voor schroeven, zaagbladen, schuurpapieren etc.
Zal ik dan 4 deuren maken of onderverdelen in 8 deuren (boven/onder)? En zijn die dubbelwandige deuren echt zo handig?

Misschien dat iemand van jullie een soortgelijke kast heeft? Ik ben benieuwd en hoop op tips en voorbeelden. Dan kan ik eerst eens opruimen en dan opnieuw beginnen.
 
P

Pel

Guest
Je moet minimaal 18 mm dik gebruiken, ik zou onder 4 laden maken, en de bovenzijde naar eigen indeling, als je de rug van 5.5 mm multiplex maakt kun je daar ook nog wat tegen aan maken, als hij in elkaar staat is het een stijf geheel. 60 cm diep is veel te veel, hou max 50 cm aan of nog beter 45 cm aan, meet je gereedschap maar eens op hoe lang dat is, aan verloren ruimte heb je helemaal niets. En om het dubbel achter elkaar erin te zetten is ook maar zo'n gedoe.

Groet Pel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
60 cm diep vind ik ook erg veel. De meeste machinekoffers zijn zo diep niet. Schuurpapier en dergelijke al helemaal niet. Vier vakken lijkt mij ook niet handig, dan ga je nog alles op elkaar stapelen.

Een paar lades geeft een veel efficientere opslag voor kleine spullen, en de machines daar kun je het beste wat extra planken voor nemen. Hou ook de breedte in de gaten, mijn kasten zijn 120 cm breed buitenwerks, daar passen dus geen 3 systainers naast elkaar. Dat zijn overigens stalen kasten, die heb ik niet zelf gemaakt.

Het is het beste om eerst alles eens uit te stallen wat erin moet komen, dan gaat het wat meer leven.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Bedankt voor jullie reacties, excuses voor de late respons van mijn kant. Het was eventjes wat druk met andere zaken.

De diepte van 60cm dacht ik aan gezien de kast dan gelijk loopt met het deurkozijn. En ik dacht dat stukje muur dan te gebruiken om de kast aan vast te zetten, evenals aan de gehele achterzijde tot aan de volgende muur. Dus een kast over de lengte van +/- 3m 60cm diep en geborgd aan 3 muren, echt een wandkast dus....
Ik begrijp dus dat dat veel te veel is en zal het bijstellen tot een diepte van 45cm. Voor het gereedschap hoef ik het niet te doen ;) heb alles even bij elkaar gezet en goed schoon gemaakt maar dat zou ook in een klein kastje passen :)
Ik zit nu te denken om 5 onderkastjes te maken, gedeeltelijk met legplanken van ongeveer een 90cm hoog, dan daarboven 5 lades en daarboven een wandbord met aan beide zijde een doorlopende kast naar boven.
Dan zou ik in de onderste kasten stofzuiger en elektrisch gereedschap kwijt kunnen, aan het wandbord veel voorkomend handgereedschap en aftekenmateriaal en de schroeven, schuurpapier etc in de 2 bovenste kasten.

Is dat een beter idee? Dan behoud ik ook een soort van werkblad tussen de 2 hoge kasten.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb in mijn schuur een aantal kasten gemaakt van ook ongeveer 60 cm diep, gewoon omdat dat zo uitkwam samen met de opbergrekken van de IKEA die ik al had van een vorig huis.
Ik heb allemaal losse kasten gemaakt op zwenkwielen met rem, zodat ik de verschillende kasten ook kan gebruiken als ondersteuning van gereedschap (o.a. mijn vandiktebank en afkortzaag staan op zo'n rolkast, kan ik dus gewoon naar het midden van de schuur rollen als ik ze nodig heb, en daarna weer tegen de muur zetten).
In alle kasten heb ik lades gemaakt, met volledig uittrekbare kogelgeleiders. Zo kan je al je gereedschap erin kwijt, ook wat helemaal achterin ligt. Maar ik heb ook geen koffers meer om het electrische gereedschap meer zitten, ligt gewoon los in deze lades met een vakje erbij voor de accessoires.
Ik heb er ook enkele lage lades inzitten waar ik alle doosjes schroeven etc in heb liggen.

Rob
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Het idee begint meer vorm te krijgen, 4 onderkasten met legplanken en ieder kastje krijgt zijn eigen lade. Dan op de 2 kasten aan de zijkant een kast erop tot aan het plafond en in het midden een bord om nog wat aan het hangen....

Nu heb ik nog enkele vragen, zou 12mm multiplex (gewoon van de hornbach) stevig genoeg zijn? Ik bevestig het geheel met bouten/chemisch anker aan een dragende muur.... Lijkt me dat daar geen beweging in komt. De achterwand van de kastjes wilde ik als 1 plaat laten doorlopen muv de 2 middelste, die wil ik mobiel houden met wieltjes.

En ik heb deze ladegeleiders gezien van blum: http://www.meubelinterieur.nl/ladeg...7AisIUJoa7nm4ocEHq2SNZQAa6oVggmax6xoCPrHw_wcB
Zou dat wat zijn? Ik kan ze namelijk zeer goedkoop halen (€5,- per setje) maar hoe bevestig ik mijn lade er dan aan?

Ik hoor graag hoe jullie ertegenaan kijken, alle tips zijn welkom!

Tjeerd.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik ben gezien de prijs toch maar even snel die ladegeleiders gaan halen, weliswaar in gebruikte conditie maar op marktplaats had ik "zo-goed-als-nieuw" aangevinkt.... Alles beweegt en loopt erg soepel, sluit ook erg mooi.

Maar..... Ik als beginner heb geen idee hoe ik er een lade aan moet bevestigen....??? hangen die dingen op z'n kop? Of gewoon zo? Loopt de lade er dan overheen? Want ik zie enkel maar 1 bevestigingspunt voor de lade zelf en enkele wieltjes voor geleiding?

:) :) :)

Ik heb dus vanwege de prijs deze dingen gekocht, gezien het merk, de staat en soft-close dacht ik geen miskoop te kunnen doen.

Wie helpt me logisch te kijken/denken?

Alvast bedankt,
Tjeerd
 
P

Pel

Guest
Tjeerd, je moet denken dat je een bak (lade) maakt, daar komt een schuivend gedeelte van de geleider aan vast zitten, wat ook los kan van de vaste geleider. En het vaste gedeelte van de geleider wat tegen de zijkant van de kast komt, meet de totale breedte van de geleider, maal twee zoveel moet de lade smaller zijn als de kast. Ik hoop dat je het begrijpt het is in woorden niet makkelijk uit te leggen. Op You Tube zullen wel filmpjes staan succes Tjeerd.

Groet Pel.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Bedankt Pel, daar zou ik dus geen rekening mee hebben gehouden! Neem aan dat het frontje wel de breedte van de kast zou mogen hebben?
Ik zal nog eens opzoek gaan naar een filmpje, helemaal niet aan gedacht.
Zodra e.e.a. duidelijk is en het plaatwerk op maat is zal ik me zeker weer melden met de volgende vragen.

Tjeerd
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Nou daar ben ik weer... Het lijkt toch wel lastiger dat ik dacht. Zoals ik begrijp is het een geleider voor metalen lades, ik weet niet goed of het haalbaar is om ze dan ook te gebruiken icm een multiplex lade...? En hoe bevestig ik de lade dan aan de geleider? Ik zou er wat gaatjes in kunnen boren waaraan ik hem vast zet? En dan dat voorstel dingetje met wieltje eraf slopen?

Als ik alle andere onderdelen nog los moet bestellen worden het alsnog dure lades ;)

Ik denk dat er toch wel iets te fabriceren moet zijn om het passend te krijgen?
Ik zal even enkele foto's nemen ter verduidelijking.

Tjeerd
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Denk nog even na of je er één geheel van maakt of de kast uit herschikbare deelkasten opbouwt. Ik zou het laatste kiezen vooral omdat je zoals je zelf zegt nog bezig bent ervaring op te doen. En je hoeft dan niet alles in een keer te bouwen maar kan het naar ervaring en behoefte aanvullen.

Neem in elk geval niet te brede deuren. Je zal zien dat brede deuren niet ver genoeg open kunnen omdat er wat in de weg staat (maar misschien heb je ruimte genoeg en staat er nooit wat in de weg :))

mvg
klaas0639
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dit is hem dus, mijn geplaagde ladegeleider.
DSC_0920_zpscm7zgjqp.jpg


Ik zag dus dat ze over of in ieder geval rond de €30,- kosten per set, gezien ik ze voor €10,- de set kon ophalen dacht ik dus goedkoop uit te zijn :)
Maar ze blijken dus voor metalen lades te zijn met nog enkele toebehoren.

Maar als ik in deze geleiders enkele gaatjes bij boor en ik zaag een gleufje in het multiplex zou ik het daar dan niet tegenaan kunnen krijgen?

DSC_0921_zps7h6jcrqh.jpg


DSC_0922_zpsd11q63ee.jpg



En als ik het voorste dingetje eraf haal kan daar de ladebodem toch op rusten, over de hele diepte dan? Of gaat dat niet werken en moet ik zo'n heel systeem bij elkaar zoeken?

DSC_0923_zpshkyooebx.jpg


DSC_0924_zpshmbvkrdl.jpg


Het lijkt verder allemaal vrij te kunnen bewegen en er zit voldoende ruimte/speling tussen, het zou dus niet vast moeten lopen denk ik...? Of zie ik iets over het hoofd?

Tjeerd
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Misschien kun je wat minder chaotisch doen.;)
Er werd eerder geopperd om op,de Blum site te kijken.
Wat is het nummer van die ladegeleider?
Hij lijkt mij op een tandembox oude type.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Sorry voor mijn chaos, dat kan inderdaad wel kloppen :)

Het nummer van de geleider is: 559 550 1B

Ik heb gekeken op de site, vandaar dat ik zei dat het een geleider is voor een systeem met metalen lades.
Maar ik dacht met enkele kleine aanpassingen het toch ook te gebruiken moet zijn voor een multiplex lade?

Daarbij dacht ik dus het volgende:

1. Op de geleider zit een opstaande rand (daar "klik" je normaal gesproken een metalen zijkant aan). Ik dacht om een zaagsnede te maken in de multiplex zijkant zodat het opstaande randje daarin zou vallen?
2. Het voorste wieltje/dingetje verwijderen op het uitschuifbaar deel. Dan kan de zijkant in zijn geheel over de lengte rusten op die geleider?

Ik dacht met deze "oplossingen" toch deze geleiders te kunnen gebruiken zonder extra benodigdheden.

Nogmaals bedankt voor het meedenken en excuses als het soms wat chaotisch overkomt.

Tjeerd
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Mij maakt het niet uit, je hebt alleen jezelf er mee.
Iets doordachter kost minder energie, tijd en geld.
Succes.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dat valt wel mee hoor, ik vroeg me gewoon af of hetgeen ik bedacht had een oplossing zou zijn? Of het zou kunnen en of het dan ook blijft zitten wanneer in gebruik.

Maar goed, een foutje maken kan gebeuren toch? Kost nu een paar tientjes maar ik dacht dat ik mbv dit forum deze geleiders wel zou kunnen gebruiken icm een multiplex lade.

Tjeerd
 
P

Pel

Guest
Tjeerd, je kunt het toch uitproberen hoe e.a. werkt met twee plaatjes multiplex, je hoeft er echt geen hele lade voor te maken.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.