Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Werkplaatskast enkele vragen

Mijn schuurtje van ongeveer 8x3 heb ik vorig jaar proberen om te toveren in een "werkplaatsje". Als werkbank heb ik de hoekopstelling gebruikt zoals toxic deze uitgebreid in zijn topic beschrijft. Deze gaat er komend voorjaar toch weer uit, te groot en te weinig ruimte achter me. Daarbij, ik merk dat ik het prettig vind om om de werkbank te kunnen lopen/werken. Ik maak dan ook meer gebruik van de workmate en de werkbank zelf is helemaal vol komen te staan met gereedschap etc.
    Omdat ik weinig tot geen opbergruimte heb wilde ik een grote kast maken waarin ik alles kwijt kan en ruimte heb voor toekomstige spullen.
    Ik dacht zelf aan om de kast op 244cm te houden (standaard bouwmarktmaat) en dan tot 220cm naar boven en 60cm diep. Maar..... Als ik het uit multiplex wil maken wat zou dan minimaal zijn qua dikte? 18mm of zou 12mm ook volstaan? En zou de achterkant nog dunner kunnen? Ik zet de kast ook vast aan de muur. Ik wil 4 compartimenten in de kast die dan alle 4 naar wens in te delen zijn. Links wil ik vrijhouden voor elektrisch gereedschap, de 2 middelste voor handgereedschap en aftekenmateriaal en rechts voor schroeven, zaagbladen, schuurpapieren etc.
    Zal ik dan 4 deuren maken of onderverdelen in 8 deuren (boven/onder)? En zijn die dubbelwandige deuren echt zo handig?

Misschien dat iemand van jullie een soortgelijke kast heeft? Ik ben benieuwd en hoop op tips en voorbeelden. Dan kan ik eerst eens opruimen en dan opnieuw beginnen.

De Zijkanten maak je van 18 mm en de achterwand van 12 mm dik

Je moet minimaal 18 mm dik gebruiken, ik zou onder 4 laden maken, en de bovenzijde naar eigen indeling, als je de rug van 5.5 mm multiplex maakt kun je daar ook nog wat tegen aan maken, als hij in elkaar staat is het een stijf geheel. 60 cm diep is veel te veel, hou max 50 cm aan of nog beter 45 cm aan, meet je gereedschap maar eens op hoe lang dat is, aan verloren ruimte heb je helemaal niets. En om het dubbel achter elkaar erin te zetten is ook maar zo'n gedoe.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

60 cm diep vind ik ook erg veel. De meeste machinekoffers zijn zo diep niet. Schuurpapier en dergelijke al helemaal niet. Vier vakken lijkt mij ook niet handig, dan ga je nog alles op elkaar stapelen.

Een paar lades geeft een veel efficientere opslag voor kleine spullen, en de machines daar kun je het beste wat extra planken voor nemen. Hou ook de breedte in de gaten, mijn kasten zijn 120 cm breed buitenwerks, daar passen dus geen 3 systainers naast elkaar. Dat zijn overigens stalen kasten, die heb ik niet zelf gemaakt.

Het is het beste om eerst alles eens uit te stallen wat erin moet komen, dan gaat het wat meer leven.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Forum Rechten