Vaasje op een rots.

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mijn zoon heeft een stuk bouwgrond stond waar er een verwilderde jasmijn struik/boom stond en die moest verwijderd worden van hem.
Die stukken liggen hier nu al toch een 2-tal jaar bij mij thuis en zijn goed droog, maar jasmijn is gevoelig van te barsten al is uw werkstuk gedraaid.
Hier een stuk die vrij grillig is qua vorm en daarvan zal ik een vaasje draaien die excentrisch staat tegenover het resterende onderstuk.
IMG_5714.jpgIMG_5716.jpg

Het was niet zo gemakkelijk om daarvan de correcte punten te nemen om op te spannen.
Ik moest ervoor zorgen dat het vaasje eruit kon en dat het ook nog een excentrisch uitzicht heeft.
Hier het opspannen tussen de centers.
IMG_5718.jpgIMG_5720.jpgIMG_5721.jpg

Het gedeelte waar het vaasje komt te staan grof rond draaien met de afruwguts.
Tijdens het rond maken merkte ik toch dat het centerpunt iets moest verplaatst worden aan de rechterkant kopkant.
Zo bekom ik alsnog een mooi vormpje van een vaasje.
IMG_5724.jpgIMG_5725.jpgIMG_5726.jpg

Aan de linker kopkant een kraagje aandraaien om met de klauwkop te kunnen grijpen.
IMG_5727.jpgIMG_5735.jpgIMG_5738.jpg

De vorm van het vaasje volledig maken.
IMG_5739.jpgIMG_5740.jpgIMG_5743.jpgIMG_5745.jpgIMG_5746.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De bril plaatsen ter ondersteuning om de binnenkant te kunnen uitdraaien van het vaasje.
IMG_5750.jpgIMG_5754.jpgIMG_5756.jpg

Een gat inboren van diameter 22 mm met een lepelboor op een diepte van +/-120 mm.
IMG_5760.jpgIMG_5762.jpgIMG_5767.jpg

De binnenkant uithollen om vorm en schuren tot korrel 400.
Dat schuren verliep wat moeizaam aangezien er niet veel plaats was binnenin.
Met een stokje als hulpmiddel was het min of meer opgelost.
IMG_5768.jpgIMG_5770.jpg

Bril afnemen van de draaibank en buitenkant schuren tot korrel 400.
IMG_5772.jpgIMG_5777.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het vaasje die op een stuk origineel boomstammetje blijft staan afdraaien tot op een zeker diepte.
Het was wat onveilig om dit volledig dwars door te doen.
Ik heb der rest doorgezaagd met de St. Jozefszaag.
De schors werd ook nog eens met een staalborstel mooi gewreven.
IMG_5778.jpgIMG_5782.jpgIMG_5785.jpgIMG_5787.jpg

De onderkant effen schuren met de schuurmolen.
IMG_5792.jpgIMG_5791.jpgIMG_5793.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een passende dekseltje met pinakeltje draaien.
De houtsoort is hier wengé geworden.
IMG_5797.jpg

Kraagje aandraaien die in de opening van het vaasje moet passen.
IMG_5798.jpgIMG_5799.jpgIMG_5800.jpg

De onderkant van het dekseltje afgewerkt met wat versiering.
IMG_5801.jpg

De volledige vorm van het pinakeltje draaien en schuren tot korrel 400.
IMG_5807.jpgIMG_5809.jpg

Bovenkantje schuin schuren van het pinakeltje met de schuurmolen.
IMG_5811.jpgIMG_5814.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zie hier het eindresultaat met 2 lagen sealer erop via de luchtdrukpistool.
Morgen zal ik nog een carnaubawas opzetten via de polijstborstels.
Zo bekom ik nog een blinkende effect.
IMG_5820.jpgIMG_5828.jpgIMG_5829.jpg
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Op de eerste plaats is het een heel mooi stuk hout.
Qua vorm vind ik het vaasje erg mooi tot en met het afgedraaide stuk van de voet.
Maar het reststuk van de voet vind ik persoonlijk te lang en zou ikzelf zeker wat inkorten.
Ook het dekseltje zou ik in de mooi vloeiende lijn van het vaasje laten doorlopen denk ik.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
@ Rien, je kan een punt hebben op ge gebied van de blok onderaan iets kleiner te maken, maar ik wacht nog eventjes af naar reacties hier op het forum als van bij de bijeenkomsten van onze Vlaamse Gilde voor Houtdraaiers.

@ Rien en Nico, wat het dekseltje betreft kan ik ook inkomen wat jullie zeggen, maar de diameter bovenaan het vaasje is amper 32 mm waardoor het een zeer klein dopje zal worden.
Ik denk dat de verhoudingen niet meer mooi zullen zijn.
Best is nog wat wachten op reacties/meningen en het kan zo snel aangepast worden.
Toch bedankt voor jullie kritische inbreng waarvan ik het zeker overweeg.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Beste Didier, om eerlijk te zijn vind ik de klomp hout aan het mooie slanke vaasje niet zo geslaagd, wat het deksel betreft deel ik de mening van Nico, de stijlen passen m.i. niet bij elkaar. In wezen heb je drie stijlen door elkaar gebruikt, de ruwe voet, dan het mooi gestileerd vaasje, met een barok dekseltje. Didier ik bedoel dit zeker niet negatief, zie het als opbouwende kritiek, ontwerpen en het vakmanschap zijn twee heel verschillende werelden, soms ontstaat er een heel goed ontwerp, en soms is het minder.

Groet Pel.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ik denk dat Didier het niet persoonlijk opvat. Er mag best kritisch gekeken worden omdat ik het zelf heb ervaren hoe moeilijk het is om een mooie verhouden te krijgen als je geen ontwerp hebt en door het focussen op de techniek je heel snel de verhoudingen uit het oog verliest.
Heel veel werkstukken op dit forum vind ik al heel snel mooi omdat ik weet hoe moeilijk houtdraaien kan zijn.

Maar terugkomen op het vaasje:
Bij nader inzien mag het dekseltje iets kleiner en idd overlopen in de vloeiende lijn van het vaasje.
Wat de "klomp hout" onder het vaasje betreft.... deze vind ik zeer geslaagd. Ik zou het in een diepere zin bekijken..... schoonheid zit meestal van binnen.
Ja mensen, het is zondag en dan is het tijd om over het leven na te denken ;).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.