En nu kantenband lijmen, hoe doe ik dat het best ?

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Beste mensen, stap voor stap kom ik in de richting, heb eerst een aantal plankjes gezaagd en gefreesd die gezamelijk een aantal kastjes moeten zijn ;)

Nu wil ik de kantenband gaan lijmen, echter hoe gaat dit het beste (heb natuurlijk geen lijmmachine omdat ik niet zeker ben of ik in de toekomst dit werk meer zal doen). Ik heb van de leverancier waar de band vandaan komt tevens contactlijm gekocht.
Zoals ik het begrepen heb moet ik de zijde van het paneel en de band insmeren met deze lijm en dan laten drogen totdat het niet meer kleeft, dan op elkaar drukken. Heb ik dit goed begrepen ?

Nu is mijn angst dat als de band niet exact recht op de zijde van de paneel komt dat deze aan het einde van het paneel schuin wegloopt , zeker na een bochtje. (hoop dat ik het een beetje goed verwoord).

Ik heb daarom zelf iets gemaakt, namelijk een plank waar ik een groef in heb gefreesd met de breedte van de band.
Vervolgens twee latten gemonteerd over de groef met de dikte van de paneel als opening. Als het band droog is kan ik deze in de groef schuiven en vervolgens het paneel rechtstandig tussen de latten op het band laten zakken, naar mijn idee moet de verbinding dan altijd kaarsrecht zijn. Als ik dus zo het begin van de band lijm, zal de rest van de band automatisch ook recht op het paneel komen ondanks dat ik dat met de hand doe.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dit werken ?

om het ietsje duidelijker te maken heb ik hier wat foto's bijgevoegd:
 

Bijlagen

  • IMG_20170107_150500.jpg
    IMG_20170107_150500.jpg
    99,1 KB · Weergaven: 159
  • IMG_20170107_150700.jpg
    IMG_20170107_150700.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 156
  • IMG_20170107_150713.jpg
    IMG_20170107_150713.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 156

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
De band is toch altijd breder dan het paneel en wordt later afgefreesd of af gesneden. Ofwel heeft de leverancier U te smalle band gegeven. En waarom geen voorgelijmde bandjes met een strijkijzer. Tussen strijkijzer en band wel een stuk papier ter bescherming van het bandje.
 

Marty

Nieuw lid
23 aug 2016
9
0
Wagenberg
Ik ben toevallig ook net bezig met het aanbrengen van kantband.
De band is inderdaad breder als de plank, en ik gebruik wel de voorgelijmde versie.
Deze aanbrengen met een strijkijzer met een stukje bakpapier ertussen. Daarna met een scherpe beitel afsteken en afwerken met een stukje schuurpapier.

Volgens mij moet het met contactlijm ook lukken. Beide zijde insmeren op elkaar drukken en weer verwijderen, laten drogen en daarna weer aanbrengen.
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Klopt, het is 2mm abs kantband, en natuurlijk breder dan de plank, echter op lengte kom je gauw in de problemen als je aan het begin ietsje scheef gaat, dat is waar ik bang voor ben, eenmaal vast is vast, verschuiven is niet meer mogelijk
 

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Hou de band tussen duim en wijsvinger halverwege je vinger dan heb je jouw vingerpunten als geleiding tegen je plaat en trek je de band er zo op.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
dan mischien een paar kleine stokjes zagen.
die op de te plakken kant leggen op de lijm.
Dan de band op de stokjes leggen en positioneren.
Dan vanuit het midden vast drukken/rollen en steeds een stokje weghalen om verder naar de uiteindes te lijmen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.