marqueterie: Pauw als dienblad

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Hallo allemaal,

ik heb in de kerstvakantie wat geëxperimenteerd met marqueterie. Ik wilde dit al jaren uitproberen, maar het kwam er niet van. Ik heb eerst wat gerommeld en toen een dienblad gemaakt met een gestileerde pauw.

d.jpg
Hier met een randje van parelhout. De achtergrond is esdoorn. Het lichtblauwe fineer is ook esdoorn (weekje in een badje met kleurstof gelegd).

Hier zie je hoe het gaat:
a.jpg
rechts het ontwerp.

Overnemen met carbonpapier:
b.jpg

Dat geeft een heel duidelijke lijn:
c.jpg

en dan snijden maar. Ander stukje fineer er achter plakken en met een mesje het patroon overnemen. Leuk werk!

groeten,
Jan Anton
 
P

Pel

Guest
Heel mooi JanAnton, ik had nog nooit van parelhout gehoord, lijkt een beetje op het letterhout dacht ik, maar je hebt het prachtig gemaakt met veel engelen geduld lijkt mij zo.

Groet Pel.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Dank dank. Er zit wel wat tijd in, maar het is aangenaam werk dat zo even tussendoor kan: even een paar stukjes inleggen... Smaakt naar meer. Ik ben niet zo'n tekenaar, dus dat vind ik lastig. Dit ontwerp komt ergens van internet. Ik wil eigenlijk nog een bijzettafel oid met bloemen inleggen.

groeten,
Jan Anton
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Erg leuk gedaan hoor! Het heeft mijn interesse ook al een geruime tijd maar het komt er niet echt van.. Welke lijm en welke dikte fineer heb je gebruikt?
Liep je al tegen bepaalde problemen aan waar je niet zo snel aan zou denken zeg maar?
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Erg leuk gedaan hoor! Het heeft mijn interesse ook al een geruime tijd maar het komt er niet echt van.. Welke lijm en welke dikte fineer heb je gebruikt?
Liep je al tegen bepaalde problemen aan waar je niet zo snel aan zou denken zeg maar?

Ik heb gewoon gebruikt, van 0.7 mm dik. Sommige stukken fineer zijn wat kwetsbaar, daar heb ik dan een vel papier onder gelijmd met prit stift (dat laat zich makkelijk verwijderen). Het geheel heb ik met houtlijm van Bison (Extra, D3) op een stuk multiplex gelijmd. Dat ging in proefstukken altijd prima, maar helaas verschenen er in dit werkstuk blauw/grijze vlekken, die niet weg te krijgen zijn:(. Ik vermoed dat dat met de lijm samenhangt. Deze lijm droogt weliswaar kleurloos op, maar volgens mij pikt de lijm wat kleur van de ondergrond op en trekt dan door het fineer. In de proefstukken heb ik een andere soort (lichter) multiplex gebruikt. Misschien maar eens proberen met huidlijm.

Naast het snijden, heb ik ook met de figuurzaag gespeeld. Dat gaat ook heel erg mooi, mits je de zgn bevel-cutting technique gebruikt. Je zaagt dan onder een hoek zodat het in-te-leggen stukje precies in de opening past (de zaagsnede is dus onzichtbaar). Dat leek mij voor de pauw niet zo handig want er zitten veel smalle stukjes in en dat zaagt heel lastig.

In andere stukken (niet de pauw) heb ik sommige stukken fineer ook geblakerd om meer diepte te geven. Heel eenvoudig door het stukje fineer even in een heet zandbadje (~200C) te houden. Gaat prima, maar het fineer trekt en krimpt dan wel behoorlijk, dan past het dus opeens niet meer. Geen probleem. Door de hele afbeelding weer op een stuk papier te lijmen (prit!) en het fineer dan een beetje vochtig te maken (met een vochtige doek) en dan te klemmen trok alles weer superstrak (=beter pas dan het was).

Zoals gezegd heb ik ook fineer gekleurd (de lichtblauwe stukken in de pauw. Donkerblauw en groen is gekocht gekleurd fineer). Uiteraard moet je er dan voor zorgen dat het fineer helemaal doortrokken is van de kleurstof. Ik heb een paar stukjes fineer een paar dagen tot een week in de kleurstof gelegd en dan laten drogen. Bij het drogen heb ik er nog wat kleurstof op gesmeerd (kwast) om het lekker te verzadigen. Gaat prima. Je moet er echter wel rekening mee houden dat mergstralen e.d. minder kleurstof opnemen, die wil je dus niet (tja, of juist wel?) in de uiteindelijke afbeelding. Dat is natuurlijk de sterkte van de venstertechnique (window cutting): je kunt precies zien wel stuk fineer je inlegt.

Veel succes! Het is echt heel leuk werk. Lekker ouderweds bezig met overtrekpapier en carbonpapier.

Groeten,
Jan Anton
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heel leuk, ik vind alleen de gecombineerde houtsoorten te druk
zowel de rand als het tray gedeelde zijn voorzien van een flinke tekening, dat is naar mijn smaak veel te veel
het zou denk ik mooier zijn als het tray gedeelte gemaakt zou zijn van een rustige mooie lichte houtsoort met niet te veel tekening

Parelhout ken ik ook niet, maar het lijkt verrekte veel op letterhout, maar dat heeft ook eerdere namen (oa lacewood, snakewood....) misschien is het ook bekend onder de naam parelhout
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Letterhout is, bij mijn weten, een ontzettend dure houtsoort, verkrijgbaar in kleine stukken. Dat is dit niet. Was niet duur. Het randje is inderdaad wat druk, maar dit is wat ik had liggen...

groeten,
Jan Anton
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
parelhout wordt inderdaad ook wel lacewood genoemd, maar ik probeer altijd een Nederlandse vertaling te vinden voor Engelse termen.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Netjes gemaakt hoor. Wel superdruk :D Vergeleken met het esdoorn en de gekleurde stukjes vind ik het lacewood/parelhout nog rustig.

Kun je misschien je mesje(s) laten zien? Ik heb ook een stapel fineer liggen maar ik zie mezelf er geen figuurtjes uitsnijden zonder dat het breekt. Ik gebruik een gebogen stanleymesje en dat werkt maar net met wat ik er mee doe.

Ik ben toevallig gister en vandaag aan het inleggen geweest maar dan met de elek. figuurzaag en iets dikker hout.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Mooi hoor. En erg goed voor een eerste poging. Waar ik een kleine kanttekening bij heb is de compositie, het arme beest heeft weinig ruimte rond zn hoofd. Dit jugendstil achtige ontwerp kan naar mijn idee een meer dynamische hoofdlijn aan. Met andere woorden de compositie is te centraal. Zeker met deze mooie achtergrond kun je ook wel een totaal decentrale compositie aan. Dan kun je in een van de hoeken een detail doen bv. Maar ja jij bent hier de kunstenaar en over jouw smaak valt niet te twisten.

666826438.jpg

Dit boekje is de bijbel op kunstonderwijs. Alle basis kennis staat erin. Als je interesse hebt dan kan ik het boekje wel langsbrengen, ben erg nieuwschierig naar je schaven....:D:rolleyes::eek:
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
@Jan-Pieter: Klopt, is erg druk. Ik vind de pauw wel geslaagd qua technische uitvoering, maar vind het geheel toch minder mooi dan gehoopt. Vandaar dat ik er maar een dienblad van heb gemaakt, dan hoef ik er niet steeds tegen aan te kijken.
Dit is het mesje dat ik gebruik:
IMG_20170111_073705808.jpg
het is een mesje dat ik tien jaar geleden eens heb gemaakt voor iets anders. ik heb de punt wat spitser geslepen. Het stukje plakband is zodat ik mezelf niet snijd.

@Edwin: ik gebruik in alcohol opgeloste kleurstof van Dictum: https://www.dictum.com/en/surfaces/...ssorted-colours-8-x-30-ml?ftr=_69__97_6_12_12
Ik heb hier verder geen ervaring mee, dit was voor het eerst dat ik dit gebruikte. Na een paar dagen is het fineer helemaal door en door gekleurd. Nu maar hopen dat het een beetje lichtecht is. Ik heb alleen het lichtblauwe fineer zelf gekleurd. Het overige gekleurde fineer heb ik bij Templin gekocht: http://www.templin-furnier.de/

@Blom3DD. Decentraal? dat is een interessant idee, en ik zou ook heel graag dat boek eens bekijken. Ik laat ook met alle plezier m'n schaven even zien. Ik stuur wel een pb voor nadere details. De pauw heeft inderdaad weinig ruimte boven z'n kop: ik had een stuk esdoorn voor de achtergrond dat niet heel groot was (1,5 x de pauw). Aangezien ik niet wist of het überhaupt zou lukken ben ik bovenaan het stuk begonnen, zodat ik nog eens opnieuw kon beginnen. Daar heb ik achteraf wel spijt van. Het oorspronkelijke ontwerp had ook nog elementen in de hoeken:
pauw.jpg
Daar had ik eigenlijk geen zin in...

sorry voor de late reactie, het was een erg drukke week.

groeten,
Jan Anton
 
Laatst bewerkt:

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Heel leuk, ik vind alleen de gecombineerde houtsoorten te druk
zowel de rand als het tray gedeelde zijn voorzien van een flinke tekening, dat is naar mijn smaak veel te veel
het zou denk ik mooier zijn als het tray gedeelte gemaakt zou zijn van een rustige mooie lichte houtsoort met niet te veel tekening

Parelhout ken ik ook niet, maar het lijkt verrekte veel op letterhout, maar dat heeft ook eerdere namen (oa lacewood, snakewood....) misschien is het ook bekend onder de naam parelhout

Parelhout, andere naam lacewood is afkomstig van de boom Roupala montana, familie Proteaceae
Letterhout andere naam snakewood is afkomstig van de Brosimum guianense, familie Moraceae
Beide soorten hebben een mooie tekening, maar lijken absoluut niet op elkaar en zijn moeiteloos uit elkaar te houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.