onderstel draaibank

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ha allemaal

Een tijdje geleden heb ik een 2dehands draaibank gekocht van iemand die er mee gaat stoppen. Maar dat was zonder onderstel. De zoektocht op marktplaats en bij handelaren leverde niks op. Dus dan zit er niks anders op dan zelf een onderstel in elkaar te lassen.
Ik zal hier voor jullie het gehele proces posten:

Mijn vader doet net voor zijn werk een teken cursus, dus ik hem hem maar even de opdracht gegeven een tekening te maken
Bekijk bijlage Draaibank Steun .pdf.
In de tekening komt de middenbalk precies in het midden te zitten en niet op zijn zoals op de tekening, en er komen nog 2 schoren aan beide kanten bij voor de stevigheid. Hier boven op komt de draaibank.


IMG-20161223-WA0011.jpg
Ik heb gelijk maar wat stalen kokers gehaald, zodat ik morgen kan slijpen en lassen.

groetjes Hermen



ps. ik hoop dat dit de goede plek is om het onderwerp te plaatsen ;)
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ik zou er ook een diagonale versteviging in bouwen, of zelfs aan de achterkant een hele plaat monteren. Dit wordt niet stevig, met 1 kokertje verbinding tussen links en rechts.

nee klopt. Dit gaat helemaal wiebelen, daarom komen er ook nog schoren in. Bedoel je dat met diagonalen?
De schoren komen dan van de bovenste balk naar de tussen balk en dan 2 maar.
Als je er een plaat achter monteert, hoe zou je dat dan doen?
 

WR1944

Oud hout
Staan die vierkante kokers op je foto? Het lijkt of het niet een gesloten profiel is, meer een soort van C-profiel als die donkere strepen tenminste de openingen zijn. Die zijn veel minder sterk dan gesloten profielen.
Ik weet niet hoe zwaar die draaibank is maar als je ondersteuning niet stevig genoeg is gaat het bij wat onbalans zwabberen en kan het zelfs weglopen. Gevoelsmatig lijken de vierkante profielen zo van de tekening af wat aan de iele kant. Voor meer stevigheid kun je de horizontale tussenbalk aanbrengen zoals getekend maar aangevuld met schoren tussen de achterkant van de bovenste draagbalkjes en tussenbalk en schoren van de tussenbalk in het horizontale vlak naar de voorkant van de zijkanten (voorkant van het onderste balkje van de trapeziumvorm).
Als je niet aan zwaarder profiel kunt komen kun je de huidige vierkante profielen verzwaren door ze naast elkaar aan elkaar vast te lassen. Dat kan met onderbroken lassen, in beide naden elke 5 tot 10 cm een rups van 2 tot 3 cm. Zorg dan wel dat je de sterktste kant van de samenstelling in de richting van de zwaarste belasting plaatst.
Maar zonder een flinke torsiestijve verbinding tussen de zijkanten zal het altijd een wat slappe constructie blijven.
 
Laatst bewerkt:

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Staan die vierkante kokers op je foto? Het lijkt of het niet een gesloten profiel is, meer een soort van C-profiel als die donkere strepen tenminste de openingen zijn.

Dat is koudgewalst kokerprofiel. De donkere streep die je ziet komt door de warmte omdat de naad daar gelast is. Mooi materiaal om te lassen, alleen vaak een beetje vet....

Met vriendelijke groet,

Renger
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Herben, Je had het in je eerste post over schoren aan de zijkanten. Maar de echte zwakte zit in ontbreken van schoren (driehoeken) aan de achterkant. Ik zie dat anderen daar al uitvoeriger op wezen. Verder vind ik het wat iel en licht. (onderschat hinder van resonanties/wandelen niet, ook voor een houtdraaibank waar men niet opziet tegen het opspannen van werkstukken die nogal in onbalans zijn)

mvg
klaas0639
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Herben, Je had het in je eerste post over schoren aan de zijkanten. Maar de echte zwakte zit in ontbreken van schoren (driehoeken) aan de achterkant. Ik zie dat anderen daar al uitvoeriger op wezen. Verder vind ik het wat iel en licht. (onderschat hinder van resonanties/wandelen niet, ook voor een houtdraaibank waar men niet opziet tegen het opspannen van werkstukken die nogal in onbalans zijn)

mvg
klaas0639

Ik denk dat iedereen het zelfde bedoeld;) Wat ik bedoelde met de schoren is een buis tussen balkje 1 en 4 plaatsen (zie tekening). Dat moet het wiebelen wel voorkomen.
In het tekenprogramma kan je ook op verschillende plekken duw- en trekkrachten aangeven waardoor de zwakke plekken zichtbaar worden. Met een verbinding op die plek zijn de zwakke plekken veel minder. Maar verbeter me als ik het fout heb.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Vanochtend heb ik alle stukken uit de tekening op maat en onder de goede hoek gezaagd.
IMG_20170104_195450.jpg

Tijdens het werken vergeet je wel eens foto's te maken, dus ik heb alleen van de schoren kunnen maken, de rest was toen al in elkaar gelast.
IMG-20161228-WA0011.jpgIMG-20161228-WA0018.jpg
Vanmiddag/vanavond hebben we alles ook al in elkaar gelast. Ik hoop dat jullie de constructie wat vinden, ik lees jullie reacties nu pas namelijk:(. aanpassingen qua stevigheid gaat dan ook niet meer. Maar een plaat multiplex zoals Leo zegt kan nog wel als t niet stevig genoeg is.

IMG-20170105-WA0007.jpg
Aan de poten zijn ook nog stelpoten gelast, zodat hij vlak kan staan op de ondervloer.


Morgen de lasnaden vlak slijpen en dan kan die in de grondverf.
Als ik iets over het hoofd zie, hoor ik het graag. Voorkomen is namelijk beter dan genezen.;)

groeten,
Hermen
 
Laatst bewerkt:

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Afgelopen zaterdag heb ik alle lasnaden vlak geslepen en hem in de grondverf gezet.
IMAG1734.jpg

en vandaag in de zwarte lak gezet
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ziet er netjes uit. Een kleine kanttekening bij de constructie: De enige balk die de poten verbindt, wordt nogal op buiging belast en doet ook niet alles wat je misschien wilt. De stijfheid moet hier deels komen uit de structuur van het draaibankbed. Det zal wel voldoende zijn. Mooi is dat je ruimte voor de voeten vrij houdt. Dat is prettig.

mvg
klaas0639
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Mooi resultaat (ik neem aan zonder zwarte lak :cool:) !
ja inderdaad nóg zonder de zwarte lak.


IMAG1745.jpg

Hier zie je nog een deel van de grondverf en het beginnetje.
IMAG1749.jpg
En hier het is die helemaal af!




Een kleine kanttekening bij de constructie: De enige balk die de poten verbindt, wordt nogal op buiging belast en doet ook niet alles wat je misschien wilt. De stijfheid moet hier deels komen uit de structuur van het draaibankbed.
Het bed van de draaibank is van zichzelf al heel erg stevig. Dat is gemaakt van 9mm dik T-stuk staal.
Als het toch gaat doorbuigen, waar ik stiekem wel een beetje bang voor ben, hoe kan ik dat verhelpen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Theoretisch zou een T-profiel niet zo snel door moeten kunnen buiten (als het dik en groot genoeg is) maar het dan wel weer eerder last van torsie
Doorbuiging zal dus voornamelijk alleen gebeuren als je draaibank zelf doorbuigt, in dat geval zou je wellicht onder draaibank nog een versteviging kunnen lassen ?!

Plaats eens wat foto's van de draaibank, dan is het duidelijker
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Stuur nog wat foto''s zoals Toxic hierboven al suggereert. Maar op voorhand zou ik zeggen: Laat het er maar even op aan komen nu je zover bent dat je een mooi gelakt frame hebt. Als na montage van de draaibank toch blijkt dat het echt niet stijf genoeg is, bedenken we dan wel een oplossing :)
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ik heb de draaibank nu op het frame geplaatst. Hij lijkt nu mooi stevig. Ga binnenkort de eerste draaipogingen doen, dan weet ik of het stevig genoeg is. Achter bij de muur komt nog een rek te staan/hangen met de draaibeitels en andere dingen zoals schuurpapier en onder de draaibank komt wat draaihout opgestapeld te liggen
IMAG1750.jpg


Als na montage van de draaibank toch blijkt dat het echt niet stijf genoeg is, bedenken we dan wel een oplossing :)
Zoals klaas zegt: Als het niet goed genoeg is weet het forum nog zat nieuwe oplossingen te verzinnen ;)
 
Laatst bewerkt:

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ha allemaal

Een tijdje geleden heb ik een 2dehands draaibank gekocht van iemand die er mee gaat stoppen. Maar dat was zonder onderstel. De zoektocht op marktplaats en bij handelaren leverde niks op. Dus dan zit er niks anders op dan zelf een onderstel in elkaar te lassen.
Ik zal hier voor jullie het gehele proces posten:

Mijn vader doet net voor zijn werk een teken cursus, dus ik hem hem maar even de opdracht gegeven een tekening te maken
Bekijk bijlage 57778.
In de tekening komt de middenbalk precies in het midden te zitten en niet op zijn zoals op de tekening, en er komen nog 2 schoren aan beide kanten bij voor de stevigheid. Hier boven op komt de draaibank.


Bekijk bijlage 57785
Ik heb gelijk maar wat stalen kokers gehaald, zodat ik morgen kan slijpen en lassen.

groetjes Hermen



ps. ik hoop dat dit de goede plek is om het onderwerp te plaatsen ;)

Mooi werk! Die cursus kan hij maar bij 1 iemand volgen, Arnoud Thomasse :p Herken het gelijk, Solidworks met AT-designs. Is mijn docent geweest in het eerste jaar aan de HTS Autotechniek, inmiddels bijna afgestudeerd. Je leert het wel goed bij hem!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.