Boomstam uit achtertuin weghalen

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag Toxic, Jeroen, Dit zijn voornamelijk de bomen die wij tegen komen en in opdracht zagen en uiteindelijk na een drogingsproces verwerk tot meubel. Deze stam heeft een soortgelijk formaat als de stam die je moet ophalen. Gewicht kan je bij de laatste foto zien op de weegschaal, hierbij is wel een stuk afgezaagd maar zwaarder als 600kg zal die niet zijn. Als je wilt kan je het frame wel een keer ophalen en gebruiken. Uiteraard is het wel belangrijk dat je kan rijden met de grote wielen die eronder zitten dus geen blubber ondergrond. als je wel een zachte ondergrond heb zou je een rijplaat of hechthout kunnen gebruiken. eerst naar de aanhanger toe, 1 kant in de kar laten rusten, takel laten zakken, naar achteren verplaatsen, optillen en hierna naar voren duwen.

Hieronder een stam die recent gezaagd is. ook in een achtertuin, zwaar lomp en uiteindelijk op mijn vorige 'compacte' aanhanger gelegd. Grote stammen laten we vaak ophalen door een transportbedrijf en indien het mogelijk is om te laden neem ik een BE combi mee.

inmiddels is deze aanhanger van de foto ingeruild voor een zware machine transporter die een klep achterop heeft en een bodem van +-35cm. voorop een zware handlier met rem zodat stammen makkelijker te laden zijn.
boomstamwalnoot 1.jpgboomstamwalnoot 2.jpgboomstamwalnoot3.jpgboomstamwalnoot4.jpgboomstamwalnoot5.jpg mvg wilco
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Dit is toch ook een mooi systeem Wilco, maak anders eens een paar foto's van wat je nu hebt, liefst in bedrijf dat we kunnen zien hoe jij met die dikke stammen omgaat?

Groet Pel.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
3 meter lang en 60cm dik gaf je aan Jeroen.
dat is een volume van 0,848 kuub.
Als het Europees noten is weegt het vers tussen de 800 en 900 kg p/kuub
Dus jou stam weegt 850 x o,848=720,8 kg.
Een stevig 4 wielig transportkarretje eronder en je duwt hem met een paar man zo naar de aanhanger toe.
Het dikste stuk van deze Esdoorn was 85cm en 3,5 meter lang dat is 1,986kuub x 700kg? =1390,2kg Die heb ik met behulp van een stevig karretje met 2 zwenkwielen en 2 vaste wielen samen met de buurman achter het huis gebracht.
En ja ,dat is zwaar werk.
En ja, als je over omgeploegd land moet dan zal het op deze manier NIET lukken.
P9070138.jpg
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
De nu is de vraag, wat heb ik echt nodig....zeg ik heb een stam van 300x85 (volgens mijn berekening zo een 1700 kg) dat is namelijk max wat ik op mijn aanhanger mag/kan laden
Zo ik dan genoeg hebben aan een lier met een trek capaciteit van 500 kg, je tilt de stam immers niet op en als je dat doet gaat het over het frame waarbij je dus een hefboom gebruikt en het lichter gaat ?!

Als je de kabel via 2 katrollen kunt laten lopen dan kun je dubbel het gewicht tillen ofwel, je halveert de benodigde kracht. Zodoende lijkt me de lier van 230V voldoende.

1542_met-meer-lijnen-heb-je-een-grotere-krachtverdeling-en-kun-je-met-meer-gemak-een-last-hijsen.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.