Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Boomstam uit achtertuin weghalen

Ik moet/mag vd week een boomstam weghalen uit een achtertuin
    nu ben ik zelf niet in machte om dit te doen dus mijn maatje doet dit (en ik moedig hem aan)

aanhanger (tandemasser) heb ik
    de stam (300x60) moet eerst een meter of 10 verplaatst worden dan op de aanhanger getakeld worden
    We kunnen niet dichter bij de stam komen door 2 bomen aan de rand van het perceel
    het idee is om met een sleepkabel de stam tot aan de weg te slepen met de auto, paar stukken rondhout er onder om hem over te laten rollen

Daarna iets van een juk fabrieken om op te hijsen en op de aanhanger te slepen

We hebben beschikking over een rateltakel van 1.6 ton

Iemand hier ervaring mee, ideeen over, tips of aanwijzingen etc....
    Met een hamer past alles...

Takel = voorzichtig werken met vingers
    Zorg dat alles vastzit zoals het bedoeld is.
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    'Actief' met de auto slepen zou ik niet doen. Daar wordt je koppeling niet blij van. Ik zou de auto lekker laten staan en een (3- of 5-tons) spanband o.i.d. vanaf de trekhaak richting boom laten lopen. Tussen boom en spanband de kettingtakel, eventueel nog eens verlengd met een spanband. Korte stukje van spanband gebruiken om de plaats waar de kettingtakel aan de spanband haakt te bepalen. Boom met kettingtakel verslepen totdat ketting 'op' is. Ketting weer vieren, en het korte stuk met haak evenredig opschuiven en opnieuw een kettinglengte verslepen. Enz.

Op deze manier ook al een paar keer grote keramiekovens van 100'en kilo's een trap op of af verplaatst. Dan wel twee spanbanden en twee kettingtakels gebruikt waarbij de oven beurtelings aan 1 van de spanbanden was verbonden. Dat moest wel omdat zo'n oven halverwege de trap bij het ompakken niet echt rustig wilde blijven liggen. Zal je bij je boomstam weinig last van hebben.

Hmmmm, dat is ook wel een idee (Y)

Tijdens mijn werk huren wij regelmatig een lokale kraanwagen in die, als hij zijn eigen tijd mag bepalen, per uur afrekent.
    Met een uurtarief van € 75,- excl. B.T.W. is dat vaak erg handig, snel en betaalbaar.

Als je ook een lokale kraanwagen weet, en je vraagt hem om volgens zijn eigen planning die stam uit de tuin te tillen dan ben je voor weinig geld snel klaar.
    Groeten, Raymond

Je hebt een PB.
    Ik eet en leef van hout

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Boktor Bekijk Berichten
    Je hebt een PB.
    Nu zijn wij ook wel nieuwsgierig; "Je hebt een kraan?"
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rmenkveld Bekijk Berichten
    Nu zijn wij ook wel nieuwsgierig; "Je hebt een kraan?"

Geen Kraan, wel eea aan ervaring. Alles now-budget, dus geschikt voor iedereen
    Ik eet en leef van hout

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Boktor Bekijk Berichten
    Geen Kraan, wel eea aan ervaring. Alles now-budget, dus geschikt voor iedereen
    Waarom deel je het hier niet dan?

Misschien is er meer aan de orde dat hij eerst per pb wil bespreken/uitleggen ?!

Forum Rechten